I fyrrommet/verkstedet er innerveggene kledd med malt gips. Jeg vil gjerne henge opp verktøyene og henge ting på veggen, men tenker det ikke blir så bra hvis jeg begynner å skru direkte i gipsen overalt. Jeg vil også gjerne sette panel på veggen av estetiske grunner :) Alt må selvfølgelig tåle en del belastning.

Hvordan gjør jeg dette best? Skrur i lekter og deretter spikrer panel på dem?
Eller en eller annen form for OSB-plate mellom gips og panel?

Kåken er av tømmer og isolert utvendig. Lurer også på om det kan bli noe problem med fukt i veggene hvis jeg legger på for mange lag med plater og andre ting. Bør jeg tenke på luftspalte?
 
  • Verksted med verktøy hengt på veggen, hyller med maling og utstyr, samt benk med verktøy og materialer, omgitt av innvendige gipsvegger.
Bruker du fortsatt pannen? Feieren pleier ikke å like brennbart i pannrommet.
 
Det er ingen krav om at pannen skal stå i et fyrrom.
 
:) Panna brukes, men står i et brannsikkert lite rom inni fyrrommet. Det er et stort hus, en gammel skole. Ved siden av veggen i spørsmålet står et enormt pelletsmagasin i kryssfiner. Så lett antennelig materiale finnes det allerede mye av...
 
Ingen forslag i det hele tatt?
 
L
Hvor mye plass trenger du for å henge greier på, hele vegger eller bare en del
 
L Liteavvarje skrev:
Hvor mye plass trenger du for å henge ting på, hele vegger eller bare en del
tenker meg mer eller mindre hele veggen.
 

Beste svar

L
C/C gipsen er vel 600mm, finner du stenderne, vil du ha stående panel da
En vanlig panel på stendere vil nok sprekke på noen steder når belastning kommer,
så en OSB 13mm på stenderne og panel på den holder bra, og er stabilt for å skru i
Et tips merk ut i taket hvor stenderne sitter, så kan du finne godt feste om det skal til noe tyngre,
som hylleknekter eller lignende
 
  • Liker
Tony Dahlgren
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
C/C gipsen er vel 600mm, finner du stenderne, vil du ha stående panel da
En vanlig panel på stendere vil nok sprekke på noen steder når belastning kommer,
så en OSB 13mm på stenderne og panel på den holder bra, og er stødig for å skru i
Et tips merk ut i taket hvor stenderne sitter, så kan du finne godt feste hvis det skal til noe tyngre,
som hyllekonsoller eller lignende
takk, det var noe sånt jeg hadde fundert på!
 
L
T Tony Dahlgren skrev:
takk, det var noe sånt jeg hadde fundert på!
Direkte på gipsen skrev jeg ikke men går bra
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.