Hei. Har et 550 cm langt og 10 cm grovt spirorør til et varmeflyttingsanlegg som skal sitte i mønet i vår storstue. Storstuen er av typen uten loft, og takbjelkenes underside ligger fritt så spirorøret ligger altså over disse i mønet.

Innetaket er av ubehandlet furu, og jeg har tenkt å panele inn røret med så tynn furu som jeg kan finne og olje det inn en gang med matolje el. lignende (høres sprøtt ut, men det gir faktisk litt rask eldre look slik at det passer inn).

Jeg har besøkt de store byggevaremarkedene i Sthlm men jeg finner bare grovt virke, typisk rundt 22 mm og da betyr det at 'boksen/kanalen' blir rundt 14,5 cm bred.

Jeg har dessverre ingen anelse om det går å finne f.eks. 10x120 og 10x100 slik at jeg kan bygge en 120x120 kanal med innermål 100x100. Er det noen på forumet som kan tipse om det finnes noen sagbruk byggevaremarked el. lignende i Sthlm med omegn hvor jeg kan finne slikt virke?
Spiropanel.jpg

Kanskje ikke veldig imponerende bilde, Men det handler altså om å panele inn røret i mønet.

/putte

Plywood ville ikke fungert? Hvis du vender årringen riktig og får tak i i hvert fall noenlunde fin plywood.

Jo, det er en av løsningene jeg har ligget og fundert på i natt, i stedet for å sove :-(
En ganske pen plyfa og en eller annen form for hjørnelister om jeg ikke kan få til passformen tilstrekkelig.

/putte

Matolje?
blir ikke det dårlig lukt av det?
harskt smør en varm sommerdag.

Tag_H skrev:
Matolje?
blir det ikke dårlig lukt av det?
harskt smør på en varm sommerdag.
Nei, jeg skal ikke drukne den.

Jeg har gjort det med furustoler og bord når jeg har mikset gammelt og nytt med svært vellykket resultat. Ville sikkert funke med linoljer osv men, nei en eneste strykning skaper ingen lukt...

/putte

Det ble til slutt sånn at jeg vendte meg til Beijer Bygg i Tumba og bestilte ferdig sagde furuplywood plater i 2000x110 (4 mm tykk) og så monterer jeg dem med 15x15 list på innsiden og skrur det hele sammen. Blir litt mer skjøter enn jeg hadde tenkt fra begynnelsen, men med biter som er saget med litt bedre presisjon enn jeg selv tror jeg ville klare med sirkelsagboret jeg har selv så tror og håper jeg at det kommer til å bli ganske bra.

Henter bitene i morgen og skal begynne å montere. Bra pris synes jeg, 400 pix for både materiale og saging. Kommer til å sitte ganske høyt og ikke i blikkfanget. Det burde bli betydelig penere enn spirorøret som skal skjules...

/putte

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.