Vi holder på med et villabygg der tre av fasadene skal pusses (nord, sør og øst) men der den fjerde fasaden skal være lasert tre. Arkitekten hadde opprinnelig en idé om å ha liggende glatt trepanel og så kryssfiner over og under vinduene for å tydeliggjøre de énmeters moduler som fasaden er bygget av. Nå har vi litt forkastet den blandede ideen og vurderer å enten live opp en vanlig stående panel med ribber (typ smalere spredningslekter og litt tettere enn vanlig) eller å kjøre hele fasaden i kryssfiner. Hvis jeg laserer fasaden på fabrikken før den settes sammen, hvor stor forskjell i holdbarhet burde jeg få mellom kryssfiner og saget vanlig panel? Slik jeg tenker kryssfineret ser man på bildet her

Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Hei igjen!
Det ser ut som Kalmars nye kunstmuseum? For utendørsbruk må du bruke kryssfiner som er limt med spesielt lim.
Fordelen med kryssfiner er at det blir mindre bevegelser i materialet. Ellers koker nok spørsmålet ned til hvilken overflatebehandling du bruker. Saget tre, men ikke kryssfiner, kan jo males med slamfarge (type Falu rödfärg), sannsynligvis den mest holdbare (men vedlikeholdskrevende) av alle farger.
Det ser ut som Kalmars nye kunstmuseum? For utendørsbruk må du bruke kryssfiner som er limt med spesielt lim.
Fordelen med kryssfiner er at det blir mindre bevegelser i materialet. Ellers koker nok spørsmålet ned til hvilken overflatebehandling du bruker. Saget tre, men ikke kryssfiner, kan jo males med slamfarge (type Falu rödfärg), sannsynligvis den mest holdbare (men vedlikeholdskrevende) av alle farger.
Ja, det er Kalmar
Noen slamfarger blir det ikke, uansett materiale blir det lasur. Så spørsmålet er jo egentlig lasert kryssfiner vs lasert panelbord. Kryssfiner gir jo en skikkelig karakter til fasaden, men burde også innebære litt mer arbeid på fabrikken
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Da ville jeg stemme for plywood. Massivt tre gir ingen fordeler i det tilfellet, og plywooden blir garantert penere.
Klikk her for å svare