Dette blir kanskje postet i feil forum, men jeg fant ikke noe annet sted å skrive. Vil helst bare lette mitt hjerte, men synspunkter på hva som skjer er selvfølgelig velkomne.

Hvor mye kan jeg som kunde legge meg opp i/ifrågasette mot en leverandør jeg har engasjert for kjøkkenrenovering inkludert el og vvs som leverandøren har tatt inn på underentreprise?

Hvor mye SKAL jeg TRENGE å ifrågasette på forhånd/underveis?

Vi har laget en spesifikasjon på det arbeidet som vi har bestilt. På denne spesifikasjonen fulgte et tilbud som vi aksepterte. Prosjektlederen og jeg har sittet ned og i detalj gått gjennom vår spesifikasjon. Det har dukket opp ting underveis som vi ikke hadde tenkt på, og da har vi diskutert løsninger, tegnet, mailet og fått ok. Likevel føler vi at vi hele tiden må ligge ett steg foran og "kontrollere" at de har tenkt riktig.

"liten detalj" som vi oppdaget i kveld var at den regelen de har satt opp som benkeskapene skal skrus mot og benkeplaten legges på sitter på 86 cm (overkant) fra det eksisterende gulvet. Det hadde jo vært bra, om vi skulle ha satt skapene på det eksisterende gulvet, men se det skal vi ikke. Vi skal legge inn et marmoleum klikkgulv som bygger 9,8 mm pluss skum, så opp mot 12 mm. Det innebærer at regelen sitter for lavt. Gulvet skal legges av entreprenøren, og det står for så vidt ikke at det bygger ca. 12 mm i vår beskrivelse, men da må de vel undersøke, eller? Har vi vært uklare?

En innboksing bygges tett på tak og vegg der ventilasjonsrør og spotter skal sitte. Spottene skal ha "bøtter" rundt seg og en prinsippskisse er overlevert og diskutert. Prosjektlederen ble bedt om å sjekke hvor mye ventilasjonsrøret bygger og på den måten få frem dybden på innboksingen. Vår oppfatning når vi ser boksen er at den er for grunn. Dessuten har den allerede side og bunn, og hvordan skal da bøttene komme inn?

Jeg skal ikke trette ut med flere eksempler, men jeg lurer på om det skal trenge å være slik - vi betaler godt for entreprise med PL, har levert beskrivelse som er godkjent av PL og likevel sitter vi med spørsmål som disse i prinsippet hver kveld vi kommer hjem fra jobb.

Trengte bare å lese din lenke så har en stor del av forklaringen kommet på plass.

Du betaler jo for deres erfaring og kunnskap, om de da ikke forstår en såpass grunnleggende ting som at gulv bygger, da er det ikke mye som er på plass.

Vet ikke hva som er standard, men det er jo ikke helt uvanlig at man legger gulvet etter at man har satt inn skapene, og da skulle jo målet stemme.

Angående "bøttene" så kan de settes "utenfra" (Jeg antar at det er samme type bøtter man setter i tak, og de setter man jo etter at gipsen er montert)

Er ellers enig med v-g, betaler man for en tjeneste så skal de jo vite hva de gjør. Ellers skal de jo ikke jobbe med det.

muruc - det fremgår tydelig av våre ønsker til dem at gulvet skal legges før skapene, dvs. at vi skal ha gulv under skapene også, selv om jeg vet at det ikke er uvanlig at man legger gulvet utenfor skapene.

Jo, bøttene kan settes utenfra, men hvorfor gjøre det vanskelig for seg når man kan gjøre det enkelt?

v-g og muruc: ja, vi håpet jo at den kjøpte tjenesten skulle møte forventningene. Nå er de ikke ferdige ennå, så jeg håper på litt oppstramming etter diskusjonen med dem i dag.

Ah, ja da er det jo en helt annen sak.

Hvem er det som setter bøttene, snekkeren eller elektrikeren? Om det er elektrikeren kan jeg tenke meg at snekkeren setter gipsen først for at det er lettere for ham, så at elektrikeren får en masse mer jobb pga det er jo ikke hans problem.

muruc skrev:
Hvem er det som setter bøttene, snekkeren eller elektrikeren? Om det er elektrikeren kan jeg tenke meg at snekkeren setter gipsen først fordi det er lettere for ham, men at elektrikeren får mye mer arbeid på grunn av det er jo ikke hans problem.
Nå løste det seg slik at elektrikeren mener at bøttene ikke er nødvendige da innboksen er så stor (dybde 400 mm, høyde 250 mm) og det ikke er noe løst materiale som kan falle ned og legge seg på spottene. Innboksen gir i seg selv bedre ventilasjon enn om bøttene var der. Ellers hadde de satt bunnen på boksen med gips (snekkeren) og deretter fronten med bøttene festet sist.

Bra at det løste seg iaf.
Hvordan gikk det med regelen de satte på feil høyde da?

muruc skrev:
Bra at det løste seg i hvert fall.
Hvordan gikk det med regelen de satt på feil høyde da?
Kan man kommunisere er det jo enkelt å ordne opp i saker i tide, så man (jeg) slipper å hisse seg opp... Snekkeren snakker ikke norsk (men jobber på norsk ftg m f-skatt), så jeg hadde ingen mulighet til å spørre ham. Det viste seg at OSB legges på regelen, og at skapene settes mot innkasseringens forkant ('OSB der med) og så lar man skapene stikke opp litt. I bakkant kiler man deretter for å få til den endelige høyden for benkeplaten. Vet ikke om dette er en vanlig fremgangsmåte, men forklaringen er ok for meg.

Jeg skriver ikke dette for å forsvare håndverkerne... men skapene skal vel skrus fast i lekten, og ikke bare tjene som støtte for benkeplaten? Skruinnfestningene pleier å sitte noen cm under skapets kant, for eksempel sitter de 60 mm under overkanten på en stamme fra Ikea. Hvis lekten ikke er tilstrekkelig bred (for eksempel 95 mm) så må den altså sitte under den øvre kanten.

bygga_bo - du trenger ikke å forsvare innlegget ditt - jeg er nå helt klar over hvordan de har tenkt (som du skriver) og alt bunner vel i problemet med kommunikasjon. Nå har vi fått et nummer til en fyr som kan tolke hvis vi føler at vi raskt vil ha en forklaring på noe, og da skal vel ikke lignende oppstå igjen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.