Jeg skal isolere høybenene på takstolene som er i dimensjon 45x145 mm, men trenger å svale dem på med 70 mm. Skråsparer man dem eller finnes det andre løsninger.
 
cubix skrev:
Skråsnekrer man dem eller finnes andre løsninger.
Ja, alternativet er spikerbeslag.
 
Et annet alternativ som jeg har brukt er å spikre på "overstore" lekter på den ene siden av høye ben.
 
Hvordan mener du da "överstora"?
 
Merkelig, en regel bredere enn 120 mm heter jo planke :o
 
Skulle vilje påstå at 145 oxå er regel.
 
Tommy_S skrev:
Skulle vilja påstå att 145 oxå är regel.
Ha ha, å jeg påstår at jorden er flat ;)

Tog infoen fra Arnemarks såg & hyvleri (arnemark.se)
-------saks-----
Bord eller planke?
Her er en liten huskelapp så du ikke trenger å avsløre deg som total amatør når du skal kjøpe trelast! Et bord er opptil ca. 30 mm tykt og det må også ha en viss bredde, minst 75 mm. Er det smalere eller tynnere kalles det lekt. En planke er tykk 34-75 mm for uhøvlet trelast. Den kan også være høvlet og noen millimeter tynnere. Trelast av planketykkelse men som har bredden 45-120 mm kalles for lekter. Riktig grov firkantstrelast, tykkelser over 75 mm kalles for sperrer eller bjelker.
--------saks----------

Følgelig må din 145 mm regel være en slik "overstor" regel som j_p_ekberg nevner ;D
 
cubix skrev:
Jeg skal isolere høybena på takstolene som er i dimensjon 45x145 mm, men trenger å forsterke dem med 70 mm. Skråspikrer man dem eller finnes det andre løsninger.
Jeg valgte å skråspikre når jeg forsterket takstolene.
 
Om man skal drive med semantiske spørsmål eller løse et praktisk problem er jo et spørsmål om legning. Jeg og mange med meg ville kalle treverk som er f.eks. 45x120 for lekter. Og mitt forslag var rett og slett å spikre 45x120 eller 45x145 på siden av hvert høyben. Fungerer best om du bruker løsullsisolasjon for å slippe å pirke i småbiter av isolasjon i kriker og kroker.
 
j_p_ekberg skrev:
Om man skal drive med semantiske spørsmål eller løse et praktisk problem er jo en legningsspørsmål. Jeg og mange med meg ville kalle virke som er f.eks. 45x120 for regler.
Jeg er med deg der. Klart det er en regel.

For øvrig elsker jeg å bruke termer som høyre, venstre, gulvet, framme og bak når jeg snakker med båtfolk... ;)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.