Hei alle,
vårt gamle hus i Kalmar län har en vakker port i inngangen. Etter 20 år og noe forsømmelig vedlikehold de siste årene må jeg tenke på å kjøpe en ny. Jeg vil at porten skal matche stilen på huset fra 1878.
Som du kan se på bildet består den av to fløyer med følgende mål 1,5 m bredde X 1,25 m høyde. Tykkelsen på de bærende delene er 45mm X 90mm, avstanden mellom opphenget i granittstolpen er 82cm. Avstanden mellom granittstolpene er 308 cm.
Det ideelle ville være å bruke de gamle originalbeslagene av stål.

Jeg har ennå ikke klart å finne en ferdig port som passer disse målene, men kanskje noen i dette forumet kjenner til en leverandør.

Om bare en spesiallaget er mulig: hvilket materiale anbefales for lang holdbarhet?

Tropisk tre er utelukket, eik er dyrt og ganske tungt, Robinia er veldig tungt og sannsynligvis ikke bra å jobbe med. Plast? Hva anbefales her? Hva med trykkimpregnert bartre som skal males hvitt?

Kan noen her anbefale en produsent for en skreddersydd dør?

Tusen takk på forhånd!

• Rød, gammeldags hus med hvitt stakittgjerde i forgrunnen, omgitt av grønne trær. Solrik dag i landlig miljø.
  • Slitt, hvitmalt tredør i nærheten av en rød trevegg. Malingen flasser av, og treverket viser tegn på forfall.
  • Gammel, hvit treport med tegn på slitasje og sprekker, sett nær en rødmalt vegg. Beslag og hengsler er også synlige og rustne.
  • Slitt og avflasset hvit tregrind med gammelt beslag, stående på en brun treterrasse, nærbilde av grindeleddet og treverket.
  • Liker
Werner Asp og 1 annen
  • Laddar…
Hei alle sammen,
Etter en behandling med grunnolje og litt maling har tor en god sjanse til å overleve den kommende vinteren.
Men har noen her virkelig noen råd for en permanent løsning?
Takk for hjelpen!
Günter

• Hvit treport foran en grusvei, omgitt av grønt løvverk.
Bytt ut skadede deler og ta vare på den bedre fremover. Den er verdt å bli tatt hånd om. Prøv å få tak i trevirke av høy kvalitet (dvs ikke på Bauhaus).
Hvor gammel er den?

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Takk for rådet og for at du spurte.
Naturligvis ville det være fint å beholde porten i denne designen. Hvor gammel
gammel den er vet jeg ikke, men den var her i år 2000 og i en brukbar stand.
Etter noen år, rundt 2007, byttet jeg ut de bærende delene
med materiale fra Snicker Jocke i Nybro. Delen på bildet
fungerte som prøve.
Det var mye arbeid og jeg vet ikke om jeg kan gjøre det igjen.

Det er derfor jeg ser etter alternativer. Men hvor kan jeg finne
tre av høy kvalitet?

• Et utslitt og delvis råttent stykke hvitmalt treverk mot en bakgrunn av grovt treverk.
L luebeck skrev:
Men hvor kan jeg finne tre av høy kvalitet?
Hvis ikke snickarjocke i Nybro kan hjelpe deg, sjekk med andre finsnekkere. Det finnes et par slike i traktene rundt Staffanstorp (har selv ingen egen erfaring med disse, men har i aviser lest om arkitekter som har engasjert Amarant for innredningsoppdrag). Regn med at materialkostnaden blir skyhøy selv om du lager porten selv, men du har fordelen av å ha en (tydeligvis?) gammel original(?)port som utgangspunkt, og som er både spesiell og vakker. Med riktig materiale og vedlikehold holder en slik port i 100 år.

Jeg anbefaler kjernefuru eller eik hvis du skal lage en ny port, linoljebehandlet og linoljemalt bør den nok også være om levetiden skal bli lang.

Det motiverer meg og gir meg håp.
Jeg skal prøve med Snicker Jocke igjen. Men først skal jeg bli kjent med emnet virkeskvalitet.
Og deretter forhåpentligvis presentere et nytt foto neste år.

• Elsker
yonna
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.