Hallo!
Jeg bygger akkurat nå en Attefallshus på tomten, 30 kvm med stamme fra ByggMax. Pulttak.
Den er bygget som følger:
Gulv= Bjelkelagplater med tetning-isolasjon 3x50 mm, gulvspon
Vegger= Panel-luftlekter-vindsperre-isolasjon 2 x 50 mm-plast-installasjonssjikt 50 mm-gips.
Plasten er ikke punktert, men elinstallasjon innenfor plasten.
Jeg nærmer meg slutten nå når jeg skal lage enklere "takstoler" for å kunne skru opp innertak som består av gipsplater.
Innertaksstolene vil ligge på toppsvillen. Vil ikke ha dem så lange at de punkterer plasten.
Jeg har ikke gipset helt opp mot taket på den høye siden fordi dette havner over innertaket og ikke vil synes.
Jeg har nå merket kondens på to-tre steder på den korte veggsiden, akkurat der veggen går over til taket.
Mistenker at det har å gjøre med at kald luft kommer inn mellom takstolene og frem til plasten hvor kondens da dannes på innsiden. Vil fikse dette før jeg lager innertaket, selvfølgelig.
På utsiden, mellom takstolene har jeg en åpning opp mot taket på ca. 60 mm. Luftespalteplatene er ca. 35 mm så litt luft passerer under luftespalteplaten. Trodde at dette ikke skulle være noe problem, kanskje tok jeg feil.
På samme måte går jo vindsperren opp til toppsvillen, men ikke over denne - altså ikke "mellom takstolene". Blir dette også et problem?
Som jeg tenker rent spontant så kanskje jeg skal ta bort panelen mellom takstolene - montere vindsperre bak dem - se om det går å få inn mer isolasjon - remontere, men bare ha en åpning mot taket på 1 cm? Holder det? Er det noe annet som spiller inn?
Kan legge til at jeg har symbolsk med varme inne nå (to små ovner, og jeg har ennå ikke montert friskluftsventil og avtrekksvifte.
Takk for alle tips! Hvis jeg har uttrykt meg uklart, forklarer jeg gjerne, rop ut i så fall.
Vindtuken må gå opp og tilkobles luftingen i taket. Det skal altså være vindtett for all isolasjon. Så mistenker jeg at du har en liggende hammarband som fungerer som kuldebro der også.
Vinduken trenger å gå opp og kobles til luftingen i taket. Det skal altså være vindtett for all isolasjon. Deretter mistenker jeg at du har en liggende hammarband som fungerer som kuldebro der også.
Takk for svar! Okay - jeg bør altså rive av panelet like under taket og stifte fast vindduk bak disse panelbordene. (Så denne nye vindduken overlapper den eksisterende i nederkant og kobles til luftspalteplatene.)
Okay - jeg forstår, takk. Glipen over panelet som slipper inn luft til luftspalten - kan den være mindre enn hva jeg har i dag? 1 cm? 2 cm? (Luftspaltskive fra Bauhaus / BEWI som er korrugert og 30 mm høy)
Lurer bare på hvorfor du vil ha et loftsrom? Selv ville jeg ha valgt å ha høyere takhøyde og legge innertakkonstruksjonen mot byggeplasten.
Kommer ikke til å bruke loftsrommet. Fikk tak i reisverket til en okay pris. Trenger å ha et "symmetrisk" innertak og ikke et "skrått" innertak på grunn av flere takhøyttalere og for å få til et korrekt lydbilde. 😀 (Vil også ha litt plass over for å kapsle inn høyttalere og spotlights.)
Jeg har hatt det samme problemet med et attefallshus hvor jeg oppholder meg ofte. Har ikke helt forstått hvorfor. Kondens på vinduer når det er kaldt ute, (ok, rimelig). Men også kondens på ytterdør, dørlåsen. Også i 2 av hjørnerommene, på gulvet. Forklaringen var at det skapes varme i huset gjennom luftvarmepumpe og elementer, men varmen ble værende, og dermed genererer fukt. Jeg hadde luftutblås i hvert rom, men bare ett automatisk, på badet. Løsningen ble å sette en automatisk vifte i allrommet, samme som fantes på badet. Løste seg nesten med en gang. Ble veldig bra. Anbefaler virkelig samme løsning. Lykke til
Jeg har hatt samme problem med et attefallshus der jeg oppholder meg ofte. Har ikke helt forstått hvorfor. Kondens på vinduene når det er kaldt ute, (ok, rimelig). Men også kondens på ytterdøren, dørlåsen. Også i 2 av hjørnene i rommene, på gulvet. Forklaringen var at det skapes varme i huset gjennom luftvarmepumpe og elementer, men varmen ble værende, og dermed genererer fukt. Jeg hadde luftutløp i hvert rom, men bare et automatisert, på badet. Løsningen ble å sette en automatisk vifte i allrommet, samme som fantes på badet. Løste seg nesten med en gang. Ble veldig bra. Anbefaler virkelig samme løsning. Lykke til
Jeg nærmer meg slutten nå når jeg skal lage enklere "takstoler" for å kunne skru opp innertak som består av gipsplater.
Innertakstolene vil ligge på hammarbåndet. Ønsker ikke å ha dem så lange at de punkterer plasten.
Jeg har ikke gipset helt opp mot tak på høye siden siden dette havner over innertaket og ikke vil vises.
Jeg har nå merket kondens på to-tre steder på den korte veggsiden, akkurat der veggen går over til tak.
Mistenker at det har å gjøre med at kald luft kommer inn mellom takstolene og frem til plasten der kondens da dannes på innsiden. Ønsker å utbedre dette før jeg lager innertaket selvfølgelig.
På utsiden, mellom takstolene har jeg en åpning opp mot taket på ca 60 mm. Luftespalteplatene er ca 35 mm så litt luft passerer under luftespalteplaten. Trodde kanskje at dette ikke skulle være et problem, kanskje tok jeg feil.
Likeledes går jo vindduken opp til hammarbåndet, men ikke over dette - altså ikke "mellom takstolene". Blir dette også et problem?
Som jeg tenker rent spontant så kanskje jeg skal ta bort panelet mellom takstolene - montere vindduk bak dem - se om det går an å få inn mer isolasjon - montere på nytt, men kun ha en åpning mot taket på 1 cm? Holder det? Er det noe annet som spøker?
Kan tilføye at jeg har symbolsk med varme inne nå (to små elementer og jeg har enda ikke montert friskluftsventil og avtrekksvifte.
Takknemlig for alle tips! Om jeg har uttrykt meg uklart, så forklarer jeg gjerne, si ifra i så fall.[bilde][bilde][bilde][bilde][bilde]
Du har ikke plastet nokså nøyaktig. Alle klammer skal være teipet. Dessuten har du brukt feil teip. Les byggeveiledningen til plasten og start på nytt.