Jeg lager akkurat nå et hull i bjelkelaget mellom øvre plan og loftsplan for å få inn en bredere trapp.

Det påvirker dessverre to stykker underarmer av takstolene.

Hullet utgjøres av blå linje.
Den berørte delen på respektive underarm er markert i rosa.

Bilde 1: øvre plan
Bilde 2: loftsplan. Røde streker viser mitt forslag på overlappede underarmer.
Bilde 3: loftsplan. Røde streker symboliserer hva jeg har oppfattet som en klassisk avveksling. Dette vil jeg unngå.

Svenskt trä skriver følgende: https://www.traguiden.se/konstrukti...asar/omlottlagda-takasar/omlottlagda-takasar/

Er det noen som har erfaring eller visdom å dele rundt mitt forslag med overlappede bjelker i stedet for "klassisk avveksling"?

• Planløsning av øvre etasje, viser rominndeling, trapper og vinduer. Blå linje markerer hull for bredere trapp; rosa markering for berørte takstoler.
  • Planløsning av loft, viser blått hull for trapp og rosa markeringer på berørte taksperrer. Røde linjer representerer omlottlagte underarmer.
  • Planløsning av vindplan med blått markeringshull og rosa takstolsområder, røde streker viser foreslåtte omlottlagde bjelker.
Mats-S
Forslag 2, hvor stor er forskjellen i sidelengs mellom din avveksling og de eksisterende underarmene, altså "luften" mellom bjelkene som skal avveksles?

Mats-S Mats-S skrev:
Forslag 2, hvor stor er forskjellen i sidelengs retning mellom dine avvekslinger og de eksisterende underarmene, altså "luften" mellom bjelkene som skal avveksles?
Takk Mats!
Hullet er 1935 x 1350 (blå linjer)
CC avstand på underarmene 910 mm

Ytterkant eksisterende regel til murstock: 140 mm (nederst i bildet)
Ytterkant eksisterende regel til soverommene: 200 mm (øverst i bildet)

Lengden på overlappingen kan i prinsippet være så lang som helst. Men for eksempelets skyld - la oss si 1000 mm.

Det er ønskelig å laske på en regel (1000 mm) på eksisterende regel og deretter skjøte med ytterligere en regel utenfor (1935+1000+1000 mm). På denne måten vil ca 90 mm frigjøres i begge retninger, dvs trappens bredde begrenses ikke til 910 mm men 1090 mm.

Men om det ødelegger konstruksjonen med en 45 mm regel mellom eksisterende og ny, er det fortsatt ønskelig å kunne legge en ny regel overlappende ifølge bilde 2. Da blir det 45 mm frigjøres i begge retninger, dvs trappens bredde begrenses ikke til 910 mm men 1000 mm.

Siden hullet er 1350 mm bredt og en underarm på hver sin side kun trenger å være 45 mm kloss an mot murstock respektive vegg, så kunne man med samme metode ha oppnådd et hull på 1270 mm. Det ville dog kreve to stk 45 mm regler utenpå hverandre før den nye reglen bygges på. Det kanskje blir litt vel stor overlapping, selv om overlappingen kan være veldig lang?

Jeg laget en enkel skisse.
Innså at de nye reglene kunne være 70mm brede i stedet for 45mm. Men det er et senere spørsmål.

• Skisse av bjelkelag med eksisterende og nye reglar, inkludert farger og mål. Grønn, rosa, grå og blå viser ulike deler og overleggslengde.
Er det noen som har en anbefaling på overlapp/omlott?
Der man kan se dimensjonering osv.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.