Hei!

Til sommeren skal jeg skifte ut panelet over et karnapp og fikse overgangen fra panelet til papptaket. Se bilde! Som dere ser, er det et rot av "reparasjoner" der jeg antar at det lekker inn. Selve panelet tror jeg kalles "baspanel".
Jeg skal altså: rive den eksisterende panelen, sette opp ny og lage en overgang slik at det ikke lekker inn i skjøten.
Hvordan gjør jeg dette på best mulig måte? Hvilke teknikker finnes det som jeg kan fordype meg i? Se som det er gjort på bildet - er det slik man skal gjøre det? Bilde i to versjoner, den ene innzoomet Rød vegg med hvitt vindu, gammel panel over tak med synlige reparasjoner. Manglende overgang mellom panel og papptak. Rød panel over vindu med dårlig utført tetting og overgang til svart takmateriale, viser sprekker og midlertidige reparasjoner.
 
2 cm dryppkant i panelen og tilsvarende oppsamlingsplate under for videreføring ut på taket er vel det eneste fornuftige.
Sammenlign med tilkobling av taket til vindskibord. Samme prinsipp!

Se videre Træguiden. Et uvurderlig dokument hvis man er eier/ansvarlig for et trehus:
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktionsexempel/tak/

Takpappen skal inn -under- panelen og deretter dryppskinnen ovenpå og frittstående, noen cm over papptaket, deretter 90 graders vinkel og festes i veggen på samme måte -under- panelen og kanskje opp 10 cm over panelens dryppkant.

Men papptak er nok utilstrekkelig i seg selv som yttertak på hus.
På det kan lekter, takplate og møne monteres hvis det skal gjøres ordentlig!
 
Sist redigert:
  • Liker
Calle Schewen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.