Hei,
Vi har engasjert 2 polske bygningsarbeidere på anbefaling. De jobber som bare det, og det blir pent når det er ferdig, så det er ikke noe problem. Derimot synes vi at de har veldig mange steg før et rom er ferdig. Siden vi selv har svært dårlig oversikt, tenkte jeg å spørre hva dere som har litt peiling synes.
Vi bor i en villa med trekonstruksjon, noe som ser ut til å være deres begrunnelse for nøye arbeid, siden det beveger seg.
Først setter de gips på vegger og tak (taket senkes også med 45mm regel for å få inn spotter), deretter legger de en fibertape (tror jeg det var?) i skjøtene mellom gipsplatene. Så sparkler de ikke bare skjøtene, men hele veggene og taket først én gang, deretter sliper de og sparkler enda en gang og sliper. Etter det legger de microlit både på vegger og tak før de maler 3 omganger.
De jobber som sagt bra, men siden det er så mange steg tar 2 rom omtrent 2 uker i alle fall, inkludert litt annet småtteri som for eksempel å sette lister, slipe peis og rive opp gulv.
I tillegg blir materialkostnaden ganske høy også. Er det viktig å gjøre alle disse stegene, så er det, men når jeg hører med andre i min omgangskrets synes de det høres mye ut. Så derfor spør jeg dere, kunnskapsrike
Ps. Dette er ikke en tråd angående norske vs polske håndverkere, så hold gjerne de diskusjonene utenfor.
Vi har engasjert 2 polske bygningsarbeidere på anbefaling. De jobber som bare det, og det blir pent når det er ferdig, så det er ikke noe problem. Derimot synes vi at de har veldig mange steg før et rom er ferdig. Siden vi selv har svært dårlig oversikt, tenkte jeg å spørre hva dere som har litt peiling synes.
Vi bor i en villa med trekonstruksjon, noe som ser ut til å være deres begrunnelse for nøye arbeid, siden det beveger seg.
Først setter de gips på vegger og tak (taket senkes også med 45mm regel for å få inn spotter), deretter legger de en fibertape (tror jeg det var?) i skjøtene mellom gipsplatene. Så sparkler de ikke bare skjøtene, men hele veggene og taket først én gang, deretter sliper de og sparkler enda en gang og sliper. Etter det legger de microlit både på vegger og tak før de maler 3 omganger.
De jobber som sagt bra, men siden det er så mange steg tar 2 rom omtrent 2 uker i alle fall, inkludert litt annet småtteri som for eksempel å sette lister, slipe peis og rive opp gulv.
I tillegg blir materialkostnaden ganske høy også. Er det viktig å gjøre alle disse stegene, så er det, men når jeg hører med andre i min omgangskrets synes de det høres mye ut. Så derfor spør jeg dere, kunnskapsrike
Ps. Dette er ikke en tråd angående norske vs polske håndverkere, så hold gjerne de diskusjonene utenfor.
Om det ikke er veldig ujevnt når de har gipset, så trengs det ikke å sparkle hele taket og veggene, bare stripene og skruene.
Går det ikke an å snakke med dem om hvorfor de vil sparkle alt? Er det løpende eller fast pris?
De som anbefalte, har de fått gjort samme jobb?
Går det ikke an å snakke med dem om hvorfor de vil sparkle alt? Er det løpende eller fast pris?
De som anbefalte, har de fått gjort samme jobb?
Så tror ikke jeg at det er så veldig lang tid om de skal rive gulv, senke tak, sette lister, gipse, sparkle, male. Mm
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Det eneste jeg reagerer på er at de helsparkler gipsen.Mr Gadget skrev:Hei,
Vi har ansatt 2 polske bygningsarbeidere på anbefaling. De jobber som bare det og resultatet blir pent når det er ferdig, så det er ikke noe problem. Derimot synes vi at de har veldig mange trinn før et rom er ferdig. Siden vi selv har veldig dårlig peiling, tenkte jeg å spørre hva dere som har litt peiling synes.
Vi bor i en villa med trekonstruksjon, noe som ser ut til å være deres grunn til nøyaktigheten, siden det beveger seg.
Først setter de gips på vegger og tak (taket senkes også med 45mm lekter for å få inn spotter), deretter legger de et fibertape (tror jeg det var?) i skjøtene mellom gipsplatene. Så sparkler de ikke bare skjøtene, men hele veggene og taket først en gang, deretter sliper de og sparkler enda en gang og sliper. Etter det legger de microlit både på vegger og tak før de maler 3 strøk.
De jobber som sagt bra men siden det er så mange trinn, tar 2 rom ca 2 uker i alle fall, inkludert litt annet smått og godt som for eksempel sette lister, slipe peis og rive opp gulv.
Dessuten blir materialkostnaden ganske høy også. Er det viktig å gjøre alle disse trinnene så er det, men når jeg hører med andre i min omgivelse synes de at det høres mye ut. Så derfor spør jeg dere, kunnskapsrike
Ps. Dette er ikke en tråd angående svenske vs polske håndverkere, så hold gjerne disse diskusjonene utenfor.
Er veggen ujevn, løser man det før man skrur på gipsen.
Så sparkler man skjøter 2-4 ganger samt skruehull 2 ganger.
Hvordan materialkostnaden kan bli uvanlig høy, begriper jeg ikke.
Det eneste som går med som ikke burde gå med er sparkel om de sparkler unødvendig mye og sparkel er billig som bare det.
Deilig å høre at det faktisk finnes de som bruker tid på å gjøre en god jobb. Jeg reagerer nok med en gang på at de sparkling hele gipsplaten, det er ikke sånn at det er skruehodene de sparkling?
Normalt sett skal det jo sparkles og slipes i flere omganger, så det høres jo normalt ut der. Men å gjøre 2 rom på 2 uker når det er 2 gubber høres jo ganske ineffektivt ut.
Jeg hadde 1 maler fra en av de større firmaene i byen, han var her i 14 arbeidsdager og da sparklet, satte vev og malte hele min 1-plans villa innvendig, da var det bare rå gips på veggene og 12 000 skruehoder...
Normalt sett skal det jo sparkles og slipes i flere omganger, så det høres jo normalt ut der. Men å gjøre 2 rom på 2 uker når det er 2 gubber høres jo ganske ineffektivt ut.
Jeg hadde 1 maler fra en av de større firmaene i byen, han var her i 14 arbeidsdager og da sparklet, satte vev og malte hele min 1-plans villa innvendig, da var det bare rå gips på veggene og 12 000 skruehoder...
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 innlegg
Synes ikke 2 mann i 2 uker trenger være så mye.Pumba skrev:Deilig å høre at det faktisk finnes de som legger ned tid på å gjøre en god jobb.
Jeg reagerer nok med kun på at de sparkler hele gipsplaten, det er vel ikke slik at det er skruehodene de sparkler?
Normalt sett skal det jo sparkles og slipes i flere omganger, så det høres jo normalt ut der.
Men å gjøre 2 rom på 2 uker når det er 2 karer høres jo temmelig ineffektivt ut.
Jeg hadde 1 maler fra en av de større firmaene i byen, han var her i 14 arbeidsdager og da sparklet han, la tapet og malte hele min enetasjes villa innvendig, da var det bare rå gips på veggene og 12 000 skruehoder...
Ts skriver jo at de også setter lister og foringer, senker tak, sliper peis, river gulv osv.
Det finnes mye som kan ta tid i gamle hus, kanskje veggene måtte rettes opp, nye foringer til vinduer osv.
Høres ut som at alt er fryd og gammen med andre ord 
Følte mest at jeg ville sjekke med kyndige folk siden folk i vår nærhet (spesielt svigerforeldrene) har påpekt at det virker som det tar lang tid for det de gjør.
Resultatet blir som sagt bra, og vi har allerede booket dem for litt ytterligere arbeid, så det var av ren nysgjerrighet.
Føles som at sparkeltiden og sparkelkostnaden er ganske lite i sammenhengen, så de kan få fortsette som de gjør helt enkelt.
Takk for alle svar!
Følte mest at jeg ville sjekke med kyndige folk siden folk i vår nærhet (spesielt svigerforeldrene) har påpekt at det virker som det tar lang tid for det de gjør.
Resultatet blir som sagt bra, og vi har allerede booket dem for litt ytterligere arbeid, så det var av ren nysgjerrighet.
Føles som at sparkeltiden og sparkelkostnaden er ganske lite i sammenhengen, så de kan få fortsette som de gjør helt enkelt.
Takk for alle svar!
Medlem
· Västragötaland
· 1 035 innlegg
Hadde du befunnet deg på vestkysten så hadde jeg definitivt bedt om å få deres nummer...
Klikk her for å svare