Jeg har spesialbestilt et innendørspanel til kjøkkenet. I min spesifikasjon sa jeg at jeg ville ha samme overflatefinish som typ vanlig perlespont som man bruker på samme måte...
Så spørsmålet er hva slags overflatefinish det er på denne??

Jeg har i alle fall fått høvlet overflate og det føles jo ikke i det hele tatt som det er det samme som "vanlig" innendørspanel skal ikke den være slipt???

Nja, perlspont er alltid høvlet. Det er jo høvelstålet som gir profilen. Gjelder jo også i prinsippet alt annet trevirke innendørs som gulv og listverk. Det er alltid høvlet. Men en bra høvlet overflate skal være så glatt at den knapt trenger å slipes.

Vil man ha struktur i panelet så kjøper man høvlet, ellers er det Mdf som gjelder!

Det som gir overflaten er vel linoljemalingen, eller muligens om man vil være litt finere, eggoljetempera.
Og naturligvis skal treet være høvlet.

Men hva mener egentlig Arne999 med "slipt"? Nedmattet?

• Liker
Pagno
  • Laddar…
Ok.. forskjellen ligger vel i hvor bra de har høvlet da... det er ganske stor forskjell på denne panelen og en vanlig ferdig panel, spesielt rundt kvistene der perlesponten er hvor slett og fin som helst... derfor trodde jeg at man slipte overflaten etter at den var høvlet

Men hva mener egentlig Arne999 med "slipt"? Nedmatta?
Ja, nedmatta så det går an å male bra + at man får bort litt små høvelkanter

Forskjell oppstår av tømmerkvalitet og hvordan man har høvlet panelet (inkl. skarpheten på stålet). Sluttfinish må man gjøre selv da det kan variere hvordan man vil ha overflaten. Skulle man for eksempel ønske en ubehandlet treoverflate, er det kun høvling som gjelder, pusser man overflaten blir den som en svamp som suger til seg skitt.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.