Hvis jeg har laget en enkel benk i en kjeller eller en lagringshylle til pellets av ubehandlede rekker, hva burde jeg da gjøre med den for at den ikke skal bli ødelagt i en relativt ufuktig og relativt ukald kjeller? Klarer det seg uten noen behandling i det hele tatt selv om det står på betong, eller burde jeg lakke dem eller finnes det noen slags "trebeskyttelse" som stenger ute fukt?

//Linus

Du trenger ikke behandle den hvis det ikke er fuktig eller kaldt i kjelleren. Det vil lettere bli stygt om du ikke behandler. Flekkene og smusset setter seg og er mye vanskeligere å få bort på ubehandlet tre. Vil du behandle den så kan du for eksempel male med maling for treverk eller lakkere den.

En apelsin En apelsin skrev:
Du trenger ikke behandle den om det ikke er fuktig eller kaldt i kjelleren. Det blir lettere stygt om du ikke behandler. Flekkene og smuss fester seg og er mye vanskeligere å få bort på ubehandlet tre. Vil du behandle den kan du for eksempel male med maling for treverk eller lakke den.
Ok. Om vi nå later som at det ER fuktig og kaldt i kjelleren, hadde maling for treverk eller lakk fortsatt vært en god idé?

Visst er det en god idé. Man hadde treinnredning i potetkjellere uten problem men det holder kanskje ikke 50 år.
Sett bare en bit syllpapp under treverket som står på gulvet.

A Adkit skrev:
Ok. Om vi nu later som at det ER fuktig og kaldt i kjelleren, hadde snickerifarge eller lakk fortsatt vært en god idé?
Ja, det holder ganske greit likevel bare det ikke er veldig vått, selv om du ikke gjør noe som helst. Og det går bra med lakk eller snickerifarge om du vil. Jeg er enig om syllpappen. Det du også kan gjøre for å forlenge holdbarheten om gulvet er litt fuktig, er å behandle enden på bena med litt treolje. Da råtner de ikke like lett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.