Renoverer soverom i overetasjen, 1,5 plan så jeg har skråvegger/skråtak mellom innertak og "innerveggen" til kattvinden som er ca. 1m høy. 2,3m i takhøyde. Nåværende innertak består av skikkelig stygge gipsplater som er lagt overlappende, rektangulære med avfasninger så det blir som et mønster. Malt med en tykk og ikke-glatt maling. Innertaket er skrudd direkte i han-bjelkene, skråtaket er det gipsplater som er skrudd mot sponplate.
Jeg er null prosent interessert i å beholde gipsen. Jeg er ikke særlig interessert i å slipe den gamle malingen, enda mindre eventuelt sparkle alle disse sporene hvis man skulle tapetsere taket eller noe. I stedet er jeg veldig interessert i et tak med et tre-overflate. Jeg vil gjerne ha noe litt halvmørkt, jeg har fattet interesse for oljet valnøtt som jeg tror vil passe godt til tapeten vi har sett ut. Det blir ca. 25m2 å dekke, innertak og skråtak inkludert.
Så da kommer jo det store spørsmålet, hva skal man bruke for å oppnå det? Det finnes jo "laminatpaneler" (i det minste for vegg). Det finnes jo massiv trepanel av ulikt slag, slett eller "perlspont". Eller (gulv-) parkett.
-Jeg har sett litt på paneler, det meste jeg finner er kjedelig hvit/grå MDF laminat eller hva det er, men noen i denne stilen hadde vært interessant: https://shorturl.at/fFVul. Panel med finér. Praktisk med panel i stedet for bord, færre skjøter. Men hvordan fester man det i taket....? Og kan man feste det mot gipsen (lim/skruer), eller er jeg nødt til å ta det ned og sette opp sponplate eller lekter i stedet? Det føles risikabelt å stole på at en så stor panel kan henge i bare lim på midten (om vi forutsetter at man kan skru i skjøtene). Jeg kan dog i teorien, i alle fall i taket, skru ovenfra fra loftet. Akkurat denne er kanskje litt dyr også, for en hjemmefikser som meg å eksperimentere med, men det finnes vel billigere alternativ.
-Massiv valnøtt går jo helt bort, jeg vil ikke engang tenke på hva det koster, om det i det hele tatt er mulig å få tak i. Men kan man få til en lignende farge med beising, på en eller annen type panelvirke? Kvistfritt bør det vel være da, så det ikke bare ser ut som råtten furu. Massiv tretakstokk føles som en av de enklere overflatene å installere.
-Legge parkett i gulvet da. Det er jo nok knotete å legge det på gulvet, blir vel neppe enklere i taket. Samme sak der som med panelen, går det an å feste i gipsen eller må den fjernes? Parkett er jo litt mer håndterlig, men også 100 ganger flere skjøter å få til. Når jeg ser rundt føles det dessuten som akkurat valnøtt er vanskelig å finne, jeg fant en variant hos Kährs med 3-stavs (og 3-stavs blir kanskje ikke superstilig i taket). Jeg kan dessuten tenke meg at prisen (som ikke vises) er lik eller høyere enn de billigere valnøttpanelene jeg har funnet....
Tanker? Eller skal jeg bare gi opp og innse at det faktisk blir enklere å slipe gipsen og male... 🙃
Jeg er null prosent interessert i å beholde gipsen. Jeg er ikke særlig interessert i å slipe den gamle malingen, enda mindre eventuelt sparkle alle disse sporene hvis man skulle tapetsere taket eller noe. I stedet er jeg veldig interessert i et tak med et tre-overflate. Jeg vil gjerne ha noe litt halvmørkt, jeg har fattet interesse for oljet valnøtt som jeg tror vil passe godt til tapeten vi har sett ut. Det blir ca. 25m2 å dekke, innertak og skråtak inkludert.
Så da kommer jo det store spørsmålet, hva skal man bruke for å oppnå det? Det finnes jo "laminatpaneler" (i det minste for vegg). Det finnes jo massiv trepanel av ulikt slag, slett eller "perlspont". Eller (gulv-) parkett.
-Jeg har sett litt på paneler, det meste jeg finner er kjedelig hvit/grå MDF laminat eller hva det er, men noen i denne stilen hadde vært interessant: https://shorturl.at/fFVul. Panel med finér. Praktisk med panel i stedet for bord, færre skjøter. Men hvordan fester man det i taket....? Og kan man feste det mot gipsen (lim/skruer), eller er jeg nødt til å ta det ned og sette opp sponplate eller lekter i stedet? Det føles risikabelt å stole på at en så stor panel kan henge i bare lim på midten (om vi forutsetter at man kan skru i skjøtene). Jeg kan dog i teorien, i alle fall i taket, skru ovenfra fra loftet. Akkurat denne er kanskje litt dyr også, for en hjemmefikser som meg å eksperimentere med, men det finnes vel billigere alternativ.
-Massiv valnøtt går jo helt bort, jeg vil ikke engang tenke på hva det koster, om det i det hele tatt er mulig å få tak i. Men kan man få til en lignende farge med beising, på en eller annen type panelvirke? Kvistfritt bør det vel være da, så det ikke bare ser ut som råtten furu. Massiv tretakstokk føles som en av de enklere overflatene å installere.
-Legge parkett i gulvet da. Det er jo nok knotete å legge det på gulvet, blir vel neppe enklere i taket. Samme sak der som med panelen, går det an å feste i gipsen eller må den fjernes? Parkett er jo litt mer håndterlig, men også 100 ganger flere skjøter å få til. Når jeg ser rundt føles det dessuten som akkurat valnøtt er vanskelig å finne, jeg fant en variant hos Kährs med 3-stavs (og 3-stavs blir kanskje ikke superstilig i taket). Jeg kan dessuten tenke meg at prisen (som ikke vises) er lik eller høyere enn de billigere valnøttpanelene jeg har funnet....
Tanker? Eller skal jeg bare gi opp og innse at det faktisk blir enklere å slipe gipsen og male... 🙃
Jeg fører litt monolog så lenge....
Bauhaus selger denne: https://www.bauhaus.se/vaggpanel-by-veno-valnot-2400x600x10mm
Passe pris, om nå det faktiske utseendet tilsvarer forventningene så kan det jo klart være et alternativ. Disse har dog rette kanter, altså må man lime eller bruke synlig skrue/spiker. Men i og med at jeg som sagt har tilgang fra loftet over, så kan jeg jo bruke en rampamuff eller noe som biter, og så skru fast platen ovenfra... Jeg innbiller meg at det kanskje ikke er en helt korka idé likevel. Lime føles kronglete og risikabelt i taket, og ikke særlig gøy å få bort senere.
Skråtaket blir verre, der kommer jeg ikke til ovenfra. Derimot kan jeg jo lime der, mot sponplaten bak gipsen. Alternativt skru/lime platen på noe, som jeg deretter kan bruke for å skru/feste i taket på en eller annen lur måte.
Bauhaus selger denne: https://www.bauhaus.se/vaggpanel-by-veno-valnot-2400x600x10mm
Passe pris, om nå det faktiske utseendet tilsvarer forventningene så kan det jo klart være et alternativ. Disse har dog rette kanter, altså må man lime eller bruke synlig skrue/spiker. Men i og med at jeg som sagt har tilgang fra loftet over, så kan jeg jo bruke en rampamuff eller noe som biter, og så skru fast platen ovenfra... Jeg innbiller meg at det kanskje ikke er en helt korka idé likevel. Lime føles kronglete og risikabelt i taket, og ikke særlig gøy å få bort senere.
Skråtaket blir verre, der kommer jeg ikke til ovenfra. Derimot kan jeg jo lime der, mot sponplaten bak gipsen. Alternativt skru/lime platen på noe, som jeg deretter kan bruke for å skru/feste i taket på en eller annen lur måte.
Hei!
Kanskje en sprø idé, men det er alltid bra å lufte og tenke gjennom ting før man begynner! Her er noen punkter fra mine egne erfaringer som jeg tror kan være verdifulle for deg:

Kanskje en sprø idé, men det er alltid bra å lufte og tenke gjennom ting før man begynner! Her er noen punkter fra mine egne erfaringer som jeg tror kan være verdifulle for deg:
- Tykkelse og rampamuffer:
Bauhaus-panelene er bare 10 mm tykke, noe som kan gjøre det vanskelig å bruke rampamuffer uten å risikere å bore gjennom materialet. Du vil kanskje revurdere den delen av planen. - Tid og utfordringer:
Noen av ideene du vurderer kan bli svært tidskrevende og innebære både utfordringer og kompromisser underveis. Tenk på om du har tid og tålmodighet til å legge ned alt arbeidet som kreves for å nå målet, eller om du kanskje bør vurdere lettere metoder. - Monteringsmetode:
På produsentens nettsted nevnes det faktisk at panelene kan monteres i taket med deres spesielle monteringsskrue. De anbefaler at skruene plasseres med 30 cm mellomrom og påpeker at det går med dobbelt så mange skruer sammenlignet med veggmontering.- Jeg så også en video (link her) som viser hvordan panelene kan monteres ved hjelp av skinner. Dette letter arbeidet veldig mye? og ville la deg unngå synlige skruer helt, noe som kan være et penere alternativ. Ved takmontering med skinner bør du imidlertid tenke på tettere skruing for å få best resultat.
- Jevnhet i taket:
Husk å kontrollere takets jevnhet før du begynner. Store paneler har en tendens til å fremheve ujevnheter mye tydeligere enn mindre materialer, så det er verdt å bruke tid på å få underlaget så rett som mulig før du monterer.
Du har fått et godt svar her ovenfor.
Jeg vil også si at siden det gjelder en overetasje med begrenset takhøyde synes jeg at du skal fjerne den gamle gipsen i taket om det går, for å ikke redusere takhøyden mer enn nødvendig.
Jeg vil også si at siden det gjelder en overetasje med begrenset takhøyde synes jeg at du skal fjerne den gamle gipsen i taket om det går, for å ikke redusere takhøyden mer enn nødvendig.
Sen på ballen her...H hugosell skrev:Hei!
Sprø idé kanskje, men det er alltid bra å diskutere og tenke gjennom ting før man setter i gang! Her er noen punkter fra mine egne erfaringer som jeg tror kan være verdifulle for deg:
Jævlig fine valnøttpaneler ser det ut som! Ikke glem å ta bilder før, under og etter arbeidet!
- Tykkelse og rampamuffer:
Bauhaus-panelene er bare 10 mm tykke, hvilket kan gjøre det vanskelig å bruke rampamuffer uten å risikere å bore gjennom materialet. Du vil kanskje revurdere den delen av planen.- Tid og utfordringer:
Noen av ideene du vurderer kan bli veldig tidskrevende og innebære både utfordringer og kompromisser langs veien. Tenk over om du har tid og tålmodighet til å legge ned alt arbeidet som kreves for å komme i mål, eller om du kanskje bør vurdere lettere metoder.- Monteringsmetode:
På produsentens hjemmeside nevnes det faktisk at panelene kan monteres i taket med deres spesielle montasjeskrue. De anbefaler at skruene plasseres med 30 cm mellomrom og påpeker at det går med dobbelt så mange skruer sammenlignet med veggmontering.
- Jeg så også en video (link her) som viser hvordan panelene kan monteres ved hjelp av skinner. Dette letter veldig? og vil la deg unngå synlige skruer helt, hvilket kan være et penere alternativ. Ved takmontering med skinner bør du dog tenke på tettere skruing for å få best resultat.
- Jevnhet i taket:
Husk å kontrollere takets jevnhet før du starter. Store paneler har en tendens til å fremheve ujevnheter mye tydeligere enn mindre materialer, så det er verdt å bruke tid på å få underlaget så rett som mulig før du monterer.![]()
Ja, jeg så at "wallribbon" har skinner til sine paneler, hvilket hadde vært superpraktisk for monteringen helt klart. Det teller jo for å bruke dem i stedet for venø-panelene (vi later som de er like flotte irl og fokuserer på de tekniske aspektene...). Jeg lurer på om man kan oppnå noe lignende med hjemmesnekrede løsninger på venø-panelet og på den måten slippe litt billigere unna.
Og ja, jeg har tenkt på (u)jevnheten i taket, hvilket taler for å rive ned gipsen og sette opp lekter mellom han-bjelkene som jeg veier inn og deretter plate/skinnekonstruksjon/panel eller lignende.
Jeg tror at alle andre ideer skrotes, føles som at det enten får bli plate-panel eller malt enkelt og greit.
Klikk her for å svare