61.348 lest ·
252 svar
61k lest
252 svar
Overblekk
Den du! For oss som vil hjelpe til så er den interessant, men tydeligvis ikke for hen bare hun kan snakke dritt om håndverkeren og hans holdning mot henne. Hadde vært moro å høre håndverkerens side, er overbevist om at deres fortellinger ikke stemmer overens🙈T trojlee skrev:
Men hva løser det å skrive om det her? Det må vel være bedre å avslutte samarbeidet og finne noen andre som kan gjøre det så du blir fornøyd?E Evalarsson36 skrev:Jeg har ikke sagt at jeg er utdannet snekker. Da hadde jeg ikke spurt det jeg tror er kunnskapsrike folk om hvordan ting skal gjøres. Men når det sukker og puster og stønner hele tiden om alt som skal gjøres. Og man legger opp ting på en nedlatende måte blir jeg lei. Om man forklarer at det går ikke an å gjøre det på den måten fordi... Det er helt ok. Dere kanskje skulle studere hersketeknikker litt men absolutt ikke ta etter. Så kanskje dere forstår. Når jeg påpeker at han ikke har laget en terskel men det er bare en haug med gips under døren og han sukker og sier. Hvordan synes du jeg skal løse det? Det er jævlig uproft. 2 garderobedører går i gulvet fordi han hadde det travelt. Orker ikke krangle om det, får legge skiver under i hengslene i stedet. En pinne ligger løst. Den ble aldri festet.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 innlegg
Det virker å være en seriøs snekker du har.E Evalarsson36 skrev:
I en fasade er det vindsperren eller tilsvarende som gjør veggen tett. Selve fasaden er bare et ytre beskyttelse mot sol, regn og vind som tar det meste av regnet, men det er vindsperren som skal være 100 % tett og det kan altså renne litt fukt og vann på den.
Jeg monterer derfor alltid OB innenfor vindsperren så vann kan renne riktig. Det krever litt dyktighet og nøyaktighet ja. Min måte er så å tape fast vindsperren mot blikket så det ikke kan blåse inn vann der heller. Det må man gjøre så høyt opp at panelet så skjuler tape og vindsperre.
Lykke til med prosjektet
Jeg er helt fascinert over hvilke volumer folk regner med kommer formelig sprute inn mot vindduken. Jeg er med på at i teorien er det en logikk i å ha platen innenfor duk, tape og et antall besvergelser for å mane bort den siste vannmolekylen.
I praksis er et panel tilstrekkelig tett, og en plate spikret på samme nivå som spikerlekten duger tilstrekkelig bra, og så tar luftspalten opp det siste. Det regner sidelengs noen dager per, og ikke engang da strømmer det vann fra overblekkene.
Plåt under endast lock har jeg sett skader av.
Plåt på spikerlekt har jeg aldri sett skader av.
Plåt under vindduk er mer omstendelig når du vil gjøre justeringer, bytte plåt eller vindu.
I praksis er et panel tilstrekkelig tett, og en plate spikret på samme nivå som spikerlekten duger tilstrekkelig bra, og så tar luftspalten opp det siste. Det regner sidelengs noen dager per, og ikke engang da strømmer det vann fra overblekkene.
Plåt under endast lock har jeg sett skader av.
Plåt på spikerlekt har jeg aldri sett skader av.
Plåt under vindduk er mer omstendelig når du vil gjøre justeringer, bytte plåt eller vindu.
Om nå nedbør var den eneste fuktbelastningen…T Tsdoesds skrev:Jeg er helt fascinert over hvilke volumer folk regner med vil forme strømme inn mot vindsperren. Jeg er med på at i teorien så er det en logikk i å ha platen innenfor duk, tape og et antall besvergelser for å mane bort den siste vannmolekylen.
I praksis så er en panel tilstrekkelig tett, og en plate spikret på samme nivå som spiklekten duger tilstrekkelig bra, og så tar luftspalten opp det siste. Det regner sidelengs noen dager per, og ikke engang da strømmer det vann fra overblekkene.
Plate under kun lokk har jeg sett skader av.
Plate på spiklekt har jeg aldri sett skader av.
Plate under vindsperre er mer omstendelig når du vil gjøre justeringer, bytte plate eller vindu.
Kjøp bedre kvalitet på plate så slipper man å bytte den. Det blir billigere og mindre omstendelig enn å bytte fuktskadet konstruksjon og materiale.
Om man fraviker fra teorien, bør man i alle fall gjøre en risikovurdering (sannsynlighet og konsekvens) og vurdere om det er verdt det.
F.eks. slike plater: https://www.isover.se/produkter/isover-fasadskiva-30J J_K_H skrev:
Takk for et bra svar. Hva er öb?M martinradbo skrev:Det virker å være en seriøs snekker du har.
I en fasade så er det vindsperren eller tilsvarende som gjør veggen tett. Selve fasaden er bare en ytre beskyttelse mot sol, regn og vind som tar det meste av regnet, men det er vindsperren som skal være 100 % tett og det kan altså renne litt fukt og vann på den.
Jeg monterer derfor alltid ÖB innenfor vindsperren sånn at vann kan renne riktig. Det krever litt dyktighet og nøyaktighet ja. Min måte er å så tape fast vindsperren mot metallet sånn at det ikke kan blåse opp vann der heller. Det må man gjøre så høyt opp at panelet deretter skjuler tape og vindsperre.
Lykke til med prosjektet![]()
Medlem
· Västra Götaland
· 1 709 innlegg