4.354 lest ·
26 svar
4k lest
26 svar
OSB2/OSB3? på bad?
Jeg mener alle stambytter som man har vært på der det er gipsunderlag der blir det mye arb. om Tartan får rett 
fritzo skrev:som sagt, hadde jeg gjerne brukt minerit om økonomien tillot det...
Men på den andre siden så tenkte jeg å flislegge selv også, så flisemester, du får ikke mer jobb selv om jeg bruker gips...
Jeg får vel håpe at når muggpåveksten på gipsen gir seg til kjenne så er det på tide å bytte fliser uansett ;D
micael
Får vel legge min mening til alle andres:
Enig med Tartan.
Jeg har aldri kunnet anbefale gips i våtrom, uansett hvor mye tettemiddel man legger på!
Det må være et materiale som ikke skades/påvirkes av fukt!
Enig med Tartan.
Jeg har aldri kunnet anbefale gips i våtrom, uansett hvor mye tettemiddel man legger på!
Det må være et materiale som ikke skades/påvirkes av fukt!
Tenk på dette da:
om nå fuktigheten når plate-materialet på en magisk måte – hvor tar den så veien? Enten fukter den gipsen (=mugg) og reisverket innenfor (=mugg+råte) eller så renner den ned på gulvet fordi platen i seg selv er vanntett. Er det ene bedre enn det andre?
Hvis vi venner oss til en renoveringssyklus som ikke initieres av skader, er det knapt et problem med gips i våtrom.
Vi kan jo aldri gjøre annet enn å anvende den kunnskapen vi har akkurat nå. Gjette og mene kan vi jo – men vi kan knapt vite hvilke effekter våre valg i dag får på lang sikt.
om nå fuktigheten når plate-materialet på en magisk måte – hvor tar den så veien? Enten fukter den gipsen (=mugg) og reisverket innenfor (=mugg+råte) eller så renner den ned på gulvet fordi platen i seg selv er vanntett. Er det ene bedre enn det andre?
Hvis vi venner oss til en renoveringssyklus som ikke initieres av skader, er det knapt et problem med gips i våtrom.
Vi kan jo aldri gjøre annet enn å anvende den kunnskapen vi har akkurat nå. Gjette og mene kan vi jo – men vi kan knapt vite hvilke effekter våre valg i dag får på lang sikt.
Kanskje om vi bygger gulvet også vanntett? 
Men den eneste "sikre" måten jeg har kommet på med det jeg vet i dag ville vel vært å sveise en rustfri "tank" å dusje i, og jeg hadde faktisk seriøse planer om dette inntil budsjettet og virkeligheten minnet meg på det...
vel, vel jeg kan leve med å måtte renovere badet igjen en gang...
Med min konstruksjon av tilbyggingen så blir en eventuell renovering av badet en relativt smidig affære
mvh micael
Men den eneste "sikre" måten jeg har kommet på med det jeg vet i dag ville vel vært å sveise en rustfri "tank" å dusje i, og jeg hadde faktisk seriøse planer om dette inntil budsjettet og virkeligheten minnet meg på det...
vel, vel jeg kan leve med å måtte renovere badet igjen en gang...
Med min konstruksjon av tilbyggingen så blir en eventuell renovering av badet en relativt smidig affære
mvh micael
Nå er det jo et design spørsmål også, men i sommerhytta satte jeg inn en dusjkabin med tak. Suverent; varmt å dusje og vanndampen kondenserer på kabinensvegger.
Koble til gulvsluk og unngå vannskader og redusere fuktbelastningen i huset.
Men ikke like pent som helfliset med "svevende" glass osv. .
Koble til gulvsluk og unngå vannskader og redusere fuktbelastningen i huset.
Men ikke like pent som helfliset med "svevende" glass osv. .
Hvor ble det av plastbelegget? Det er mange fordeler med det når det kommer til fuktsikkerhet, som ser ut til å være brennpunktet her. For det første har PVC-belegget en dampmotstand som ikke er av denne verden, det er et av de tetteste materialene vi har laget. For det andre SER man tettesjiktet i motsetning til fliser. En skade i tettesjiktet oppdages tidlig! Til slutt vet alle at et kjedelig, slitt plastbelegg fra 70-tallet raskt fjernes når renovering blir aktuelt. Vil samme resonnement gjøres med fliser i fremtiden? En flis blir ikke slitt, man har funnet keramikk som er flere 1000 år gamle... men tettesjiktet da??
Hva skjer når fuktigheten trenger gjennom skjøtene da.tartan skrev:
Uff! Da råtner jo lektene og isolasjonen mugner.
Så sprer det seg videre inn på kjøkkenet kanskje, og inn i kjøleskapet.
Da blir det muggen ost!
Venter på alarm fra PER&BKR.
Ja, det blir bedre.Karl o Angela skrev:
Men det er vel et problem med fukten på badene, og det er også merkelig at man ikke fra myndighetenes side tar og drar opp retningslinjer for hvordan det skal være, da det i lengden blir helsekostnader for de som får allergier og andre sykdommer.
Det er ca 20 år siden man forsket på badene i flerboligbygg, og fant da at det tar ca 1 minutt for vannet å komme gjennom fugemassen, om man lar strålen sprute vann på veggen. Med tiden renner det gjennom veggen.= ingen overraskelse=ganske logisk.
Klikk her for å svare