Hei
Holder på å sette vegger til mitt nye bad og tenkte ha osb+våtrumsgips som underlag til flisene.
Var og kjøpte dette her om dagen og sa at jeg skulle ha det til bad og antok at jeg fikk osb3... siden noen har sagt at man skal ha det.
Men i dag når jeg begynner å sette opp platene så ser jeg at det står osb2 på dem :-?.
Så da blir mitt spørsmål selvfølgelig om jeg like gjerne kan bruke osb2?
Vet bare at osb2 skal være litt "enklere" i sitt utførelse? hva nå det betyr...
Jeg har ikke valgt osb for å skru en masse ting i veggene, men mer for å kunne lime den på lektene for å få en stivere vegg?
Hva skiller egentlig 2 fra 3 i dette tilfellet? og kanskje viktigst, er det noen forskjell akkurat som baderomsvegg?
Har søkt i forumet men finner ikke svar på mine spørsmål...
Så nå håper jeg på den enorme samlede kunnskap som finnes her på forumet!
mvh Micael
Holder på å sette vegger til mitt nye bad og tenkte ha osb+våtrumsgips som underlag til flisene.
Var og kjøpte dette her om dagen og sa at jeg skulle ha det til bad og antok at jeg fikk osb3... siden noen har sagt at man skal ha det.
Men i dag når jeg begynner å sette opp platene så ser jeg at det står osb2 på dem :-?.
Så da blir mitt spørsmål selvfølgelig om jeg like gjerne kan bruke osb2?
Vet bare at osb2 skal være litt "enklere" i sitt utførelse? hva nå det betyr...
Jeg har ikke valgt osb for å skru en masse ting i veggene, men mer for å kunne lime den på lektene for å få en stivere vegg?
Hva skiller egentlig 2 fra 3 i dette tilfellet? og kanskje viktigst, er det noen forskjell akkurat som baderomsvegg?
Har søkt i forumet men finner ikke svar på mine spørsmål...
Så nå håper jeg på den enorme samlede kunnskap som finnes her på forumet!
mvh Micael
Spiller nok ingen rolle hvilken osb-plate du bruker. Men du skal IKKE bruke gips bak flisene. Gipsen vil bli fuktig etter hvert, og da blir det vekst og luktproblemer som følge. Dette uansett hva byggevarehandlerne sier, altså IKKE gips. Du skal bruke minerit eller lignende sementbasert plate som det ikke kan vokse på. På gipsplatene er det papir, og det tåler ikke et fuktig miljø.
Ikke gips, ikke gips, ikke gips, ikke gips, ikke gips. Du skal dessuten ikke ha noe plast bak mot ytterveggene på badet.
Tartan
Ikke gips, ikke gips, ikke gips, ikke gips, ikke gips. Du skal dessuten ikke ha noe plast bak mot ytterveggene på badet.
Tartan
Jeg har aldri heller reflektert over ulike kvaliteter på OSB:en så det burde spille mindre rolle! Limskruv gjerne mot stenderne, det blir stabilt.
Angående tartans innlegg så har han kanskje ikke direkte "feil" med den vanlige metoden er i hvert fall å bruke gips bak fliser. Kanskje ikke helt optimalt, men med et godt utført arbeid med våtromsisoleringen (tætgukka) så burde eventuelle fuktproblemer aldri oppstå! Neste generasjons baderomsbyggere vil sikkert bruke børstet syrefast rustfritt stål som underlag, men jeg dusjer trygt med mye gukka
Angående tartans innlegg så har han kanskje ikke direkte "feil" med den vanlige metoden er i hvert fall å bruke gips bak fliser. Kanskje ikke helt optimalt, men med et godt utført arbeid med våtromsisoleringen (tætgukka) så burde eventuelle fuktproblemer aldri oppstå! Neste generasjons baderomsbyggere vil sikkert bruke børstet syrefast rustfritt stål som underlag, men jeg dusjer trygt med mye gukka
Sender en link der du kan lese om OSB-platen.
http://ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/broc_osb/$file/broc_osb.pdf
/ Helena
http://ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/broc_osb/$file/broc_osb.pdf
/ Helena
Takk for svar!
Da kjører jeg vel med min osb2 da, og våtromsgipsen som jeg allerede har kjøpt...
Hadde jeg hatt råd hadde jeg mye gjerne brukt minerit i stedet :-/, men, men...
og selvfølgelig ingen plast på ytterveggene... ( Finja ergotherm...).
Men jeg er fortsatt ikke mye klokere når det gjelder osb2 eller 3?
mvh Micael
Da kjører jeg vel med min osb2 da, og våtromsgipsen som jeg allerede har kjøpt...
Hadde jeg hatt råd hadde jeg mye gjerne brukt minerit i stedet :-/, men, men...
og selvfølgelig ingen plast på ytterveggene... ( Finja ergotherm...).
Men jeg er fortsatt ikke mye klokere når det gjelder osb2 eller 3?
mvh Micael
Hva slags tull prat er det at det ikke skal være gips bak flisene? Har du fuktbarriere bak gipsen etter alle kunstens regler, er det ikke noe problem. Minerit bruker man i ekstremt fuktige miljøer, typisk i kjellere, så man ikke får fukt og mugg på baksiden av platene mm.
tartan skrev:Det spiller nok ingen rolle hvilken osb-plate du bruker. Men du skal IKKE bruke gips bak flisene. Gipsen vil bli fuktig etter hvert, og da blir det begroing og luktproblemer som følge. Dette uansett hva byggevaruhandlerne sier, altså IKKE gips. Du skal ha minerit eller lignende sementbasert plate som det ikke kan vokse på. På gipsplatene er det papir, og det tåler ikke et fuktig miljø.
Ikke gips, ikke gips, ikke gips, ikke gips, ikke gips. Du skal dessuten ikke ha noen plast bak mot ytterveggene på badet.
Tartan
Dessverre kakelmaster, jeg anser at dette er en feilaktig resonnering. De siste forskningsresultatene samt tester på SP viser at fukt suges kapillært inn i fugene på et kakel, for deretter å bli værende bak kaklet. Denne fukten tørker ikke ut har det vist seg, men ligger og fukter konstant. Uansett hvor bra tettesjikt du deretter har malt på så vil med tiden fukten trenge inn i gipsplaten og der dannes det deretter mugg på gipsens papir.
For informasjon kan jeg fortelle at jeg er utdannet innen dette området. Det er deretter opp til enhver å gjøre etter eget hode. Minerittplaten eller tilsvarende er det eneste i dag som ikke viser vekst av mugg etter å ha vært utsatt for fukt.
En viktig ting å tenke på er også å alltid ha et visst mål av undertrykk i boligen, dette for å unngå at fukt presses ut i veggene i øvrige boligen også.
Tartan
For informasjon kan jeg fortelle at jeg er utdannet innen dette området. Det er deretter opp til enhver å gjøre etter eget hode. Minerittplaten eller tilsvarende er det eneste i dag som ikke viser vekst av mugg etter å ha vært utsatt for fukt.
En viktig ting å tenke på er også å alltid ha et visst mål av undertrykk i boligen, dette for å unngå at fukt presses ut i veggene i øvrige boligen også.
Tartan
Rart da at det er godkjent med gipsbruk og gipsplater i baderom da blir det mye arb. i fremtiden og det er jo bra for meg ;D
tartan skrev:Dessverre flisermester, jeg mener at dette er en feilaktig tankegang. De nyeste forskningsfunnene samt tester på SP viser at fukt suges kapillært inn i fugene på en flis, for så å bli værende bak flisen. Denne fukten tørker ikke ut har det vist seg, men blir liggende og fukter hele tiden. Uansett hvor godt membran du har malt på så vil med tiden fukten trenge inn i gipsplaten og der dannes det deretter mugg på gipsens papir. For informasjon kan jeg fortelle at jeg er utdannet innen dette området. Det er så opp til hver enkelt å gjøre etter eget hode. Minerittplaten eller tilsvarende er det eneste i dag som ikke viser muggvekst etter å ha vært utsatt for fukt. En viktig ting å tenke på er også å alltid ha et visst mål av undertrykk i boligen, dette for å unngå at fukt presses ut i veggene i resten av boligen også. Tartan
Og vil man være på den sikre siden så bygger man ikke noe bad, men bader i bekken utenfor... Så har man ikke fuktproblemer i det hele tatt...
Fukt medfører problemer punktum, men man trenger faen ikke ta sånn jævla høyde men det er klart man kan støpe hele badet som en gigantisk silkonblobbe, grave ut den, smøre på litt fliser så vips så har du et både bombesikkert og fuktsikkert bad... Om det nå finnes noe som heter det....
Fukt medfører problemer punktum, men man trenger faen ikke ta sånn jævla høyde men det er klart man kan støpe hele badet som en gigantisk silkonblobbe, grave ut den, smøre på litt fliser så vips så har du et både bombesikkert og fuktsikkert bad... Om det nå finnes noe som heter det....
I statene er det poppis med plastkassetter i dusjhjørnet, slik som i hyttene på Ålandsbåtene, det er kanskje framtiden.
mr Z skrev:Og vil man være på den sikre siden så bygger man ikke noe baderom uten bader i bekken utenfor... Så har man ingen fuktproblemer i det hele tatt...
Fukt medfører problemer, punktum, men man trenger faen ikke ta så jævla mye hensyn, men det er klart man kan støpe hele baderommet som en gigantisk silikonblobbe, grave ut den, smøre på litt fliser, så vips så har du et både bombesikkert og fuktsikkert baderom. Om det nå finnes noe som heter det....
Pai kasting det var ikke min hensikt men man kan ikke forvirre folk ved å si at man ikke skal bruke gipsplater når alle bruker det mer eller mindre. Jeg får løpende informasjon om nye bestemmelser hele tiden gjennom per forbundet og har ikke hørt noe om ditt resonnement. Flisleggingsfirmaet som jeg arb. for har eksistert siden 30-tallet og var med og startet per forbundet. Men du kan ha rett men det får tiden vise men inntil videre så fortsetter vi med gipsplater. Materialene får jo ikke være for bra for da blir vi jo arbeidsløse ;D
som sagt, hadde jeg gjerne brukt minerit om økonomien tillatt...
Men på den andre siden så tenkte jeg å fliselegge selv også, så flisemester, du får ikke mer jobb selv om jeg bruker gips...
Jeg får vel håpe at når muggveksten på gipsen gir seg til kjenne så er det på tide å bytte fliser uansett ;D
micael
Men på den andre siden så tenkte jeg å fliselegge selv også, så flisemester, du får ikke mer jobb selv om jeg bruker gips...
Jeg får vel håpe at når muggveksten på gipsen gir seg til kjenne så er det på tide å bytte fliser uansett ;D
micael