37.918 lest ·
35 svar
38k lest
35 svar
OSB - gips - sponplate
tex cc600. Bruk 1200 skiver da "treffer" du alltid en regel. Forskyv deretter det siste laget med skiver 600mm sammenlignet med det første laget. simsalabim.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 innlegg
Vi ser på forskjellige husfirmaer akkurat nå og det ene, litt dyrere, har OSB+GIPS+ISOLERING som standard i innerveggene, hos det andre er det tilvalg. Noen som har en oppfatning om hva det kan dreie seg om i ekstrakostnad som skal rettferdiggjøre den høyere prisen hos selskap nr 1?
Vi har sponplater overalt bortsett fra på steder der vi har planlagt å henge opp mye eller som krever ekstra stabilitet, for eksempel kjøkken, vaskerom etc. Der har vi OSB. For sikkerhets skyld har vi likevel skrudd opp litt ekstra bak OSB der vi skal ha overskap osv.
En annen grunn til å sette opp en form for plate bak gipsen er at arbeidet med gips og sparkling går raskere. Har sett hus uten "underplater" som har vridd seg ved kraftig vind og forårsaket sprekker.
mvh
David
En annen grunn til å sette opp en form for plate bak gipsen er at arbeidet med gips og sparkling går raskere. Har sett hus uten "underplater" som har vridd seg ved kraftig vind og forårsaket sprekker.
mvh
David
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Innervegg med stålregel - 45 eller 70 mm med OSB og gips?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Sette opp chin-up bar på vegg (enkelt gips, OSB + trestender)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Hur lösa övergång mellan garagegolv och gips/osb-skivor
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass