Når jeg snakket med en hustilvirker om muligheten for å ha doble gipsplater eller OSB + gips for å få lydisolering og holdbarhet for vegghengte ting, nevnte han fibergips. Er det noen her som har hørt om det og har noe å tilføye?
 
Vi valgte løsningen med osb+gips. Riktignok ble det dyrere enn spon og dobbeltgips, men pokker for noen vegger. Det er bare å skru inn en skrue, og du kan stole på at det holder. Skrudde opp kjøkkenet uten å forsterke ytterligere, sitter som et skudd. Det blir samme løsning når overetasjen innredes.

/Jögga
 
ylven skrev:
Når jeg snakket med en hustilvirker om å eventuelt ha doble gipsplater eller OSB + gips for å få lydisolering og holdbarhet for vegghengte ting så nevnte han fibergips. Er det noen her som har hørt om det og har noe å tilføye?
Ja da, jeg har sett på det.

Kostnaden for fibergips er dog bittelitt høyere enn den for gips+osb (i alle fall i de kvantiteter jeg så på www.xella.dk). Trodde å bruke det i badet, nå føler jeg dog at det blir for mye "nytt", det er mye å tenke på uansett med alle rør, avløp osv.
 
perese skrev:
sponplaten er mer porøsere og det fester ikke like bra. Best er kanskje kryssfiner ;D men de er enda dyrere.... :o om du ikke vil legge spontat bak.
Om jeg var rik skulle jeg bygge om huset vårt og ha plyfa i veggene! :D Nå har vi treetex, og det er IKKE noe gøy å bore i! :-/
 
Sophia skrev:
Nå har vi treetex, og det er IKKE noe gøy å bore i!  :-/
8) I tretex borer man ikke, man bruker syl. ;D
 
;D det pleier jo å være en fast vegg bak trätex så det er bare å bruke lengre spiker/skruer ;)
Vanskeligere er det ikke å henge et bilde ;)
og isolerer gjør det bedre enn spon eller gips ;)
og det gjelder jo bare ytterveggene ;).
gaia med trätex
 
Treetex... vemmelig materiale! Lukter jo sånn passe deilig etter noen år...
 
Plyfan er perfekt som stillas.
Jeg pleier også å bruke plyfan som gulv på bjelkelaget før undergulvet legges på. Når det så er tid, er det bare å reise opp plyfan mot veggen og skru fast. Stoler ikke på verken spon eller osb i dette tilfellet, dessuten tørker plyfan godt hvis den blir våt i forbindelse med reisningen av stommen.
 
Porkboy skrev:
Treetex... motbydelig materiale! Lukter jo sånn passe smakfullt etter noen år...
Ja, når den blir passe fuktig :)
gaia
 
perese skrev:
Takk! Mr Z.

Har du noen "tall" på hvor mye mer dobbel gips eller OSB+ gips sammenlignet med enkel gips demper lyden?
omtrent 10 db, noe som er en dobling
 
Gjelder OSB. Hvordan fungerer de i våtrom?
Har tenkt dobbelgips men mange anbefaler å bytte den indre mot OSB for å slippe kortlinger mm for blandebatteri, servant mm.

Synspunkter?
 
SittinDuck skrev:
Gjelder OSB. Hvordan funker de i våtrom?
Har tenkt dobbeltgips, men mange anbefaler å bytte den indre mot OSB for å slippe spikerslag mm for blandebatteri, servant mm.

Synspunkter?

Det funker selvfølgelig utmerket. Der OSB-en sitter skal det være tørt, ellers har du stooore problemer......

Selv valgte jeg til slutt å sette inn kryssfinér i stedet, akkurat på badet - det føles enda litt stødigere. I alle andre rom blir det OSB.

Du bør kanskje også vurdere fibergips, søk etter Fermacell fra Xella så finner du. Koster omtrent som OSB og gips til sammen. Minst like holdbar og mer motstandsdyktig mot vann.
 
tenk på at OSB ikke er helt formstabil og skal settes med noen millimeters mellomrom for å ha mulighet til å bevege seg litt. det er derfor OSB-platen er tre mm smalere enn f.eks. kryssfiner.
Spon duger utmerket bak gips men ikke like bra å trekke ut og så skru inn skruer i samme hull.
Formaldehyd er ikke til å leke med men de store leverandørene byggelit og orkla mm har redusert mengden til langt under grensen for hva som er tillatt.
Derimot hvis man sparer noen kroner og handler billig dritt på Byggmax vet man jo ikke så nøye...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.