37.918 lest ·
35 svar
38k lest
35 svar
OSB - gips - sponplate
Fra en tidligere tråd, kommentar fra Byggelits web:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1099925636;start=25#25
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=byggmatr;action=display;num=1099925636;start=25#25
Når jeg snakket med en hustilvirker om muligheten for å ha doble gipsplater eller OSB + gips for å få lydisolering og holdbarhet for vegghengte ting, nevnte han fibergips. Er det noen her som har hørt om det og har noe å tilføye?
Vi valgte løsningen med osb+gips. Riktignok ble det dyrere enn spon og dobbeltgips, men pokker for noen vegger. Det er bare å skru inn en skrue, og du kan stole på at det holder. Skrudde opp kjøkkenet uten å forsterke ytterligere, sitter som et skudd. Det blir samme løsning når overetasjen innredes.
/Jögga
/Jögga
Ja da, jeg har sett på det.ylven skrev:
Kostnaden for fibergips er dog bittelitt høyere enn den for gips+osb (i alle fall i de kvantiteter jeg så på www.xella.dk). Trodde å bruke det i badet, nå føler jeg dog at det blir for mye "nytt", det er mye å tenke på uansett med alle rør, avløp osv.
;D det pleier jo å være en fast vegg bak trätex så det er bare å bruke lengre spiker/skruer
Vanskeligere er det ikke å henge et bilde
og isolerer gjør det bedre enn spon eller gips
og det gjelder jo bare ytterveggene
.
gaia med trätex
Vanskeligere er det ikke å henge et bilde
og isolerer gjør det bedre enn spon eller gips
og det gjelder jo bare ytterveggene
gaia med trätex
Plyfan er perfekt som stillas.
Jeg pleier også å bruke plyfan som gulv på bjelkelaget før undergulvet legges på. Når det så er tid, er det bare å reise opp plyfan mot veggen og skru fast. Stoler ikke på verken spon eller osb i dette tilfellet, dessuten tørker plyfan godt hvis den blir våt i forbindelse med reisningen av stommen.
Jeg pleier også å bruke plyfan som gulv på bjelkelaget før undergulvet legges på. Når det så er tid, er det bare å reise opp plyfan mot veggen og skru fast. Stoler ikke på verken spon eller osb i dette tilfellet, dessuten tørker plyfan godt hvis den blir våt i forbindelse med reisningen av stommen.
Danogips har en side for der man beskriver ulike konstruksjoner samt dens lydisolerende egenskaper:
http://www.danogips.se/Produktk/dok...q26eprkf5o20rr3d0g6oqjlchkn6rrcclp6irj75gg6m_
http://www.danogips.se/Produktk/dok...q26eprkf5o20rr3d0g6oqjlchkn6rrcclp6irj75gg6m_
Gjelder OSB. Hvordan fungerer de i våtrom?
Har tenkt dobbelgips men mange anbefaler å bytte den indre mot OSB for å slippe kortlinger mm for blandebatteri, servant mm.
Synspunkter?
Har tenkt dobbelgips men mange anbefaler å bytte den indre mot OSB for å slippe kortlinger mm for blandebatteri, servant mm.
Synspunkter?
SittinDuck skrev:
Det funker selvfølgelig utmerket. Der OSB-en sitter skal det være tørt, ellers har du stooore problemer......
Selv valgte jeg til slutt å sette inn kryssfinér i stedet, akkurat på badet - det føles enda litt stødigere. I alle andre rom blir det OSB.
Du bør kanskje også vurdere fibergips, søk etter Fermacell fra Xella så finner du. Koster omtrent som OSB og gips til sammen. Minst like holdbar og mer motstandsdyktig mot vann.
tenk på at OSB ikke er helt formstabil og skal settes med noen millimeters mellomrom for å ha mulighet til å bevege seg litt. det er derfor OSB-platen er tre mm smalere enn f.eks. kryssfiner.
Spon duger utmerket bak gips men ikke like bra å trekke ut og så skru inn skruer i samme hull.
Formaldehyd er ikke til å leke med men de store leverandørene byggelit og orkla mm har redusert mengden til langt under grensen for hva som er tillatt.
Derimot hvis man sparer noen kroner og handler billig dritt på Byggmax vet man jo ikke så nøye...
Spon duger utmerket bak gips men ikke like bra å trekke ut og så skru inn skruer i samme hull.
Formaldehyd er ikke til å leke med men de store leverandørene byggelit og orkla mm har redusert mengden til langt under grensen for hva som er tillatt.
Derimot hvis man sparer noen kroner og handler billig dritt på Byggmax vet man jo ikke så nøye...