Medlem
· Västmanland
· 2 229 innlegg
OSB er i motsetning til sponplate til en viss grad selvhelende, altså oppfører seg nesten som tre.
skrur man sponet eller spikrer man?
du kan både spikre og skruve spon.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 innlegg
En sponplate av god kvalitet er sterkere enn OSB, men har en "skarpare" bruddgrense. Når den slipper, så slipper den helt og holdent. OSB er derimot seigere og mer tilgivende når man skrur i den. Med riktig forborede hull i en sponplate sitter ting fjellstøtt. Sponplater (og plyfa) har også fordelen av å kunne limes mot lekter og gir dermed en utrolig sterk vegg.
Jeg ble frarådet å bruke OSB til mitt hus av noen bygningssnekkere og husentreprenøren. Det har jeg ikke angret på. De har selv valgt sponplater i sine egne (relativt nybygde) hus.
Jeg ble frarådet å bruke OSB til mitt hus av noen bygningssnekkere og husentreprenøren. Det har jeg ikke angret på. De har selv valgt sponplater i sine egne (relativt nybygde) hus.
Medlem
· Västragötaland
· 870 innlegg
Enig med Johan Gunverth, spon er bedre. Har både spon og plywood (plywood i yttervegger). På enkelte steder har plywooden buet seg og veggen blitt litt skjev. Ingen stor greie, men sponet er jevnere og beveger seg ikke så mye. For øvrig har huset beveget seg ganske mye og det har sprukket litt her og der i hjørner og vegg/tak. Men ikke noe sted på veggene, noe som tyder på at det er stabilt og med små bevegelser i konstruksjonen spon pluss gips.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 innlegg
Vi har heller ikke fått sprekker annet enn i hjørner og i skjøter mellom gipsplater, ingen steder har det buet seg eller på annen måte oppført seg rart pga. OSB platene.
Men klarer spon virkelig at man skrur opp skap som man for eksempel skal oppbevare porselen i= tungt? Visst har man jo flere festepunkter og det kanskje er usannsynlig at alle skruene løsner samtidig? Man gjør jo sitt beste for å finne stendere bak også... Føles tryggere med OSB eller kryssfinér bak, eller er det bare unødvendig tro?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 innlegg
Gipsplaten fordeler kreftene ganske bra. Også for spon. Er innfestingen riktig gjort, blir det sterkt uansett. Riktig innfesting er IKKE en gipsskrue rett gjennom gips + spon. 
at du får sprekker i hjørner og vinkler kan være fordi du ikke har brukt 50x50 profiler.. veldig viktig.Robert_Maria skrev:
mvh snekker estwing
Klikk her for å svare