Hva synes dere er best. Å ha sponplate eller OSB innenfor gipset? Takk for raskt svar jeg skal kjøpe snart!😕
 
sett osb der det kan bli hengte skap. For bilder duger spon under
 
OSB er i motsetning til sponplate til en viss grad selvhelende, altså oppfører seg nesten som tre.
 
Riktig plyfa er å anbefale, ellers OSB, billigere og holdbarere.
 
Har prøvd begge - en fordel med OSB er at platen er lettere. Ulempen er at prisen ligger på sponplater x 2

/Mikael
 
skrur man sponet eller spikrer man?
 
du kan både spikre og skruve spon.
 
En sponplate av god kvalitet er sterkere enn OSB, men har en "skarpare" bruddgrense. Når den slipper, så slipper den helt og holdent. OSB er derimot seigere og mer tilgivende når man skrur i den. Med riktig forborede hull i en sponplate sitter ting fjellstøtt. Sponplater (og plyfa) har også fordelen av å kunne limes mot lekter og gir dermed en utrolig sterk vegg.

Jeg ble frarådet å bruke OSB til mitt hus av noen bygningssnekkere og husentreprenøren. Det har jeg ikke angret på. De har selv valgt sponplater i sine egne (relativt nybygde) hus.
 
  • Liker
nyrrol
  • Laddar…
Enig med Johan Gunverth, spon er bedre. Har både spon og plywood (plywood i yttervegger). På enkelte steder har plywooden buet seg og veggen blitt litt skjev. Ingen stor greie, men sponet er jevnere og beveger seg ikke så mye. For øvrig har huset beveget seg ganske mye og det har sprukket litt her og der i hjørner og vegg/tak. Men ikke noe sted på veggene, noe som tyder på at det er stabilt og med små bevegelser i konstruksjonen spon pluss gips.
 
Vi har heller ikke fått sprekker annet enn i hjørner og i skjøter mellom gipsplater, ingen steder har det buet seg eller på annen måte oppført seg rart pga. OSB platene.
 
Men klarer spon virkelig at man skrur opp skap som man for eksempel skal oppbevare porselen i= tungt? Visst har man jo flere festepunkter og det kanskje er usannsynlig at alle skruene løsner samtidig? Man gjør jo sitt beste for å finne stendere bak også... Føles tryggere med OSB eller kryssfinér bak, eller er det bare unødvendig tro?
 
Gipsplaten fordeler kreftene ganske bra. Også for spon. Er innfestingen riktig gjort, blir det sterkt uansett. Riktig innfesting er IKKE en gipsskrue rett gjennom gips + spon. ;)
 
Robert_Maria skrev:
Vi har ikke heller fått sprekker annet enn i hjørner og i skjøter mellom gipsplater, ingen steder har det bulet eller på annen måte oppført seg rart på grunn av OSB platene.
at du får sprekker i hjørner og vinkler kan være fordi du ikke har brukt 50x50 profiler.. veldig viktig.

mvh snekker estwing
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.