19.495 lest ·
32 svar
19k lest
32 svar
OSB eller rupanel??
Takk for alle svar!!!
Vi valgte til slutt 17 mm råspont, føltes mest solid og "naturlig".
Vi valgte til slutt 17 mm råspont, føltes mest solid og "naturlig".
For meg ble det en salig blanding... Råspont i tilbyggede deler (regelstamme) og OSB påslått over de trætex-kledde plankveggene før gipset kom på.
I baderom dropper jeg alt tre og kjører dobbelgips.
Huh, hvordan skal jeg klare å huske hvordan veggene mine er konstruert om noen år ???
JoGi
I baderom dropper jeg alt tre og kjører dobbelgips.
Huh, hvordan skal jeg klare å huske hvordan veggene mine er konstruert om noen år ???
JoGi
Råsponten satt som glesning på riktig avstand for skruing av plywood og gips. Hvis man ikke skrur tett nok vil det ellers med tiden "henge" seg. En gipsplate veier tross alt litt (12-14 kg).Greger_Wik skrev:Hvorfor skal man legge to plater oppå hverandre? (Gips+OSB)
Hvis man vil kunne skru fast ting kan man sette vanlig sponplate? Eller finnes det ulemper med det?
Jeg så på Martin Timell når han gjorde i stand et loft.
Han satte både råspont og plywood under gipsen. Pleier man å gjøre det slik? Det føles som å ha både bukseseler og belte.
Kan man ikke sette gipsen direkte mot plasten(diffusjonssperren) og skru i lektene?
Håper noen kan forklare.
//Greger
Setter du plasten og deretter skrur gipsen direkte perforerer du den så mye at den knapt gjør noen nytte.
Visst kan du bruke sponplate men den er betydelig mer tungvint å jobbe med og vanskeligere å få finish på. Spon hører hjemme i kalde rom som for eksempel boder etter min mening.
To plater blir mer stabile og tyngre - og dermed en stillere - konstruksjon.
Dessuten har du brannsikkerhetsaspektet også. En sponplate brenner opp med en gang mens gips og osb holder godt rundt EI45 eller så.
Jeg har litt spørsmål ang. OSB:
hvordan montere? overlapp?
jeg skal ha 2.5 i takhøyde. Platene er 2440 mm. Hvordan kan man gjøre da?
i henhold til monteringsanvisning skal følgende tas hensyn til:
1. "monteres med langkanter i rett vinkel mot støtte
2. "platekanter monteres med understøtte, minst 20 mm
inn på lekter"
hva menes med 1 henholdsvis 2?
Andre monteringsfunderinger?
Mats
hvordan montere? overlapp?
jeg skal ha 2.5 i takhøyde. Platene er 2440 mm. Hvordan kan man gjøre da?
i henhold til monteringsanvisning skal følgende tas hensyn til:
1. "monteres med langkanter i rett vinkel mot støtte
2. "platekanter monteres med understøtte, minst 20 mm
inn på lekter"
hva menes med 1 henholdsvis 2?
Andre monteringsfunderinger?
Mats
Det betyr at du regner opp veggen med c 600 om du har 1200-platen eller c 450 om du har 900-platen.
Deretter skrur du platen stående i disse reglene. I og med at regelen er 45 mm bred så får du ikke mindre enn 20 mm påligg (understøtte).
At den er for kort gjør ingenting. Kapp av 60 mm fra neste plate og skru fast den ovenfor slik at det blir tett. Deretter bruker du det som ble igjen av den andre platen og skyver den mot den forrige slik at de ligger sammen (rett vinkel i støtte altså). Da får du litt større glipe mot taket, som du fyller med en bit fra neste plate osv. (Løpende skjøt).
På den måten får du ut maksimalt av de kjøpte platene dine.
Platene skrus evt. spikres i alle tre reglene som den ligger mot.
Deretter skrur du platen stående i disse reglene. I og med at regelen er 45 mm bred så får du ikke mindre enn 20 mm påligg (understøtte).
At den er for kort gjør ingenting. Kapp av 60 mm fra neste plate og skru fast den ovenfor slik at det blir tett. Deretter bruker du det som ble igjen av den andre platen og skyver den mot den forrige slik at de ligger sammen (rett vinkel i støtte altså). Da får du litt større glipe mot taket, som du fyller med en bit fra neste plate osv. (Løpende skjøt).
På den måten får du ut maksimalt av de kjøpte platene dine.
Platene skrus evt. spikres i alle tre reglene som den ligger mot.
Så sant så sant.
Se på et bygg hvor mye "førstelaget" egentlig dekker og hvor mange skruer som sitter i platene...
Skal man spikre taklist kan det selvfølgelig være bra med dekning oppover... og gulvsokkelen sitter jo bra der nede...
Se på et bygg hvor mye "førstelaget" egentlig dekker og hvor mange skruer som sitter i platene...
Skal man spikre taklist kan det selvfølgelig være bra med dekning oppover... og gulvsokkelen sitter jo bra der nede...
Vi har 250 cm takhøyde i første etasje og har brukt OSB+gips.
Løpende skjøt var aldri et alternativ når det bare skiller 3 cm. Taklisten og sokkellisten går bra å feste på det som finnes bak gipsen.
I andre etasje derimot har vi vegger som er opp mot 290 cm. Da skjøtet vi OSB-en med kortling bak, det føltes mest solid. Det er mulig at det hadde fungert ettersom gipsen flater ut og stiver opp, men det første alternativet føltes best uansett.
Løpende skjøt var aldri et alternativ når det bare skiller 3 cm. Taklisten og sokkellisten går bra å feste på det som finnes bak gipsen.
I andre etasje derimot har vi vegger som er opp mot 290 cm. Da skjøtet vi OSB-en med kortling bak, det føltes mest solid. Det er mulig at det hadde fungert ettersom gipsen flater ut og stiver opp, men det første alternativet føltes best uansett.
Velg riktig kryssfiner, drar du litt for mye i osb-platen så snurrer skruen, da blir alternativet å bore og molly, men i ditt tilfelle ville jeg uten tvil valgt råspont...helt utrolig at byggefirmaet har med dette i sitt tilbud...
RÅSPONT blir det håper jeg...
RÅSPONT blir det håper jeg...
Vil få litt liv i denne tråden igjen ;D
Vet noen hvordan det er med sponplater i stedet, 12mm, deretter 13mm gips på det. (men ikke på badet, der blir det dobbelt gips). Sponplaten er jo så mye billigere (ca 60:-/stk) enn OSB (ca 160:-/stk), kryssfiner (ca 160:-/stk) og rupanel (ca 4:-/lm), Byggmax priser.
Eller er det "du-får-hva-du-betaler-for"?.
Vet noen hvordan det er med sponplater i stedet, 12mm, deretter 13mm gips på det. (men ikke på badet, der blir det dobbelt gips). Sponplaten er jo så mye billigere (ca 60:-/stk) enn OSB (ca 160:-/stk), kryssfiner (ca 160:-/stk) og rupanel (ca 4:-/lm), Byggmax priser.
Eller er det "du-får-hva-du-betaler-for"?.
Sponplaten er som Øh... byggmesteren sa dårligere å feste opp ting i.
I tillegg mener jeg at den er betydelig mer tungarbeidet. Tyngre og skarpere plater som støver betydelig mer ved behandlingen.
Vet ikke hvordan miljøaspektene er, men det føles som mer lim i sponplater enn plywood og/eller OSB.
Spon bruker jeg bare til gulv. Om jeg må.
I tillegg mener jeg at den er betydelig mer tungarbeidet. Tyngre og skarpere plater som støver betydelig mer ved behandlingen.
Vet ikke hvordan miljøaspektene er, men det føles som mer lim i sponplater enn plywood og/eller OSB.
Spon bruker jeg bare til gulv. Om jeg må.