Er det noen som vet hva som er best å sette i innerveggene bak gipsen, OSB eller panel???
Begrunn gjerne svaret deres så jeg får litt mer "kjøtt på beinet"!
Begrunn gjerne svaret deres så jeg får litt mer "kjøtt på beinet"!
Råspont, du får noen mm ekstra å skru i. Normalt bruker man 12 mm OSB / plyfa men råsponten pleier vanligvis å ligge på 17 mm
Ulempe, det tar lengre tid å sette opp
Fordel, du kan med god samvittighet kjøpe en spikerpistol
Selv bruker jeg råspont og det går faktisk ganske raskt å få det opp. Lette å håndtere er det også
Ulempe, det tar lengre tid å sette opp
Fordel, du kan med god samvittighet kjøpe en spikerpistol
Selv bruker jeg råspont og det går faktisk ganske raskt å få det opp. Lette å håndtere er det også
Pris eller transport spiller ingen rolle, da det er husbolaget som svarer for det. Har råspont i kontrakten, men byggere vil endre til OSB, formoder at det skyldes at det er mer jobb å sette opp råsponten.
Så bortsett fra pris og transport, hva er best å velge????
Så bortsett fra pris og transport, hva er best å velge????
Råspont er bedre om du får det montert og klart til samme pris. Forskjellen er marginal, men selvfølgelig blir det litt mer solid med råspont. (Jeg setter selv OSB i mitt prosjekt for å spare litt tid (=penger)). Snekkeren som hjelper meg med å bygge til satte selv råspont i sin kåk... ("om snekkeren selv får velge").
JoGi
JoGi
Tenk på at OSB + gips nesten gir samme brannklassifisering som 2x gips.
Lim er det man bruker for å få platen til å holde sammen.
Ligninet som er treets eget bindemiddel ved høyt trykk fungerer ikke fordi det løses opp ved fuktbelastning.
Er det ikke noe verdi i at OSB´en er formstabil og har en positiv innvirkning mot strekk?
Lim er det man bruker for å få platen til å holde sammen.
Ligninet som er treets eget bindemiddel ved høyt trykk fungerer ikke fordi det løses opp ved fuktbelastning.
Er det ikke noe verdi i at OSB´en er formstabil og har en positiv innvirkning mot strekk?
Ikke snål, men litt dum kanskje.kristofer.eklund skrev:
OSB er for øvrig bra å både skru og spikre i.