Er det noen som vet hva som er best å sette i innerveggene bak gipsen, OSB eller panel???

Begrunn gjerne svaret deres så jeg får litt mer "kjøtt på beinet"!
 
Råspont, du får noen mm ekstra å skru i. Normalt bruker man 12 mm OSB / plyfa men råsponten pleier vanligvis å ligge på 17 mm

Ulempe, det tar lengre tid å sette opp

Fordel, du kan med god samvittighet kjøpe en spikerpistol

Selv bruker jeg råspont og det går faktisk ganske raskt å få det opp. Lette å håndtere er det også
 
12 mm OSB da det er lett å frakte + billig på byggmax...

har plyfa i f.eks. kjøkken og bad der jeg vil at det skal være mer grep hvis man skrur opp noe tungt...
 
Pris eller transport spiller ingen rolle, da det er husbolaget som svarer for det. Har råspont i kontrakten, men byggere vil endre til OSB, formoder at det skyldes at det er mer jobb å sette opp råsponten.

Så bortsett fra pris og transport, hva er best å velge????
 
råspont om det ikke koster deg mer ;)
 
Råspont er bedre om du får det montert og klart til samme pris. Forskjellen er marginal, men selvfølgelig blir det litt mer solid med råspont. (Jeg setter selv OSB i mitt prosjekt for å spare litt tid (=penger)). Snekkeren som hjelper meg med å bygge til satte selv råspont i sin kåk... ("om snekkeren selv får velge").

JoGi
 
Jeg satte opp OSB. Jeg synes det er fint greier - stivt og stødig. Dessverre er det ganske dyrt sammenlignet med rupanel, men mye enklere å sette opp.
 
Til tross for alt så er råspont mer solid enn OSB.
Dessuten har du et rent materiale, uten lim og andre kjemikalier som innåndes av de som bor der.
 
Det er riktig - ellers ville jeg aldri brukt det.
Så vidt jeg forstår er det bare minimalt med harts som bindemiddel, så presser man sammen dritten med et enormt trykk.
 
Tenk på at OSB + gips nesten gir samme brannklassifisering som 2x gips.
Lim er det man bruker for å få platen til å holde sammen.
Ligninet som er treets eget bindemiddel ved høyt trykk fungerer ikke fordi det løses opp ved fuktbelastning.
Er det ikke noe verdi i at OSB´en er formstabil og har en positiv innvirkning mot strekk?
 
Har noen erfaring med bruk av å ha 9mm board innenfor gipsen?
Har det i underetasjen på en Eksjöhus Kvadraten, men bare på ytterveggene.
Så jeg vurderer å ha det i overetasjen i skråtaket og på gavlene.
Hva tror dere?

JRG
 
kristofer.eklund skrev:
Jeg ønsker å felle inn platene mellom stenderne for å optimalisere boarealet - er dette å være dumsnål???
Ikke snål, men litt dum kanskje. :) Jeg tror ikke at arealet i rommet ditt blir spesielt lidende av at rommet blir 22mm kortere/bredere. Derimot får du ganske plundrete med å innerregle for platene.
OSB er for øvrig bra å både skru og spikre i.
 
kristofer.eklund skrev:
Jeg innså nok at jeg var litt ute og syklet. Jeg gjør det enkelt for meg og dunker på alt utenpå!
Bra tenkt, sykkelsesongen er over! ;D
 
Kroonospans OSB inneholder ca 6% mups eller er det mupf lim.
 
Spar på skogen og bruk OSB som produseres av restprodukter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.