Hei!

Jeg renoverer sommerhytta og det er på tide å kle innsiden av ytterveggene. Valget har falt på panel i form av spontede bord, type rupanel. Enkelte ferdigmalte varianter er så tynne som 14 mm, og spørsmålet er om det blir for skrøpelig når man skal henge opp tv, bokhyller og så videre. Bør jeg sette opp osb først? Vanlig rupanel finnes jo i rundt 20 mm, skulle det holde uten osb?

Bør jeg sette opp osb uansett, for å gi veggen stabilitet? Stående 45x95, liggende fjellpanel på utsiden. Diagonale strevere finnes i begge feltene i hvert hjørne. Tidligere var det bare en form for semiporøs fiberplate på innsiden (tretex, heter det det?) og huset har stått siden 50-tallet...

Mvh,
ToRy
 
Ingen som har noen input i det hele tatt?
 
Jeg ville selv satt OSB bak, mest fordi jeg synes det er enklere å gjøre det når man har mulighet, enn å bli usikker om f.eks. TV'n skal henge igjen på veggen om man har spart..

Så kan jeg ikke svare på om det gjør noen stor forskjell, eller om det mer er en placeboeffekt! :)
 
OSB blir bra for bæreevnen i veggen, men hvis det er uoppvarmet deler av året, skal OSB ikke skrus kant i kant, men med et lite mellomrom rundt hele platen (noen mm 1/2 cm er nok) fordi den kan "svelle" litt ved fukt/værforandring.
Deretter er det å anbefale spikre lekter på OSB og deretter feste panelet i lektene og ikke direkte i OSB-platen!
Lykke til med byggingen!
 
Om nå hytta er fra 50-tallet så er det kanskje på tide å se over strømmen!
Kanskje på tide å felle den inn i veggene?
Hvis du gjør det, ikke glem å beskytte gjennomborede hull i bjelker med plåtprofiler for å minimere risikoen for å spikre eller skru i ledningene!
 
Bruk 20-25 mm råspont og dropp OSBn.
 
Takk for svarene! Litt oppfølgingsspørsmål og kommentarer:

Rosen: Omtrent slik tenker jeg også, men det er jo tross alt en kostnad og det inngriper på en allerede knapt tilmålt gulvflate.

Pagno: Hvorfor spikrekker på osb-en? Er det for ventilasjonen eller for bevegeligheten?
Elektrisiteten er helt revet ut og erstattet midlertidig. Men jeg har ikke bestemt meg for hvordan jeg skal gjøre til slutt. Ingen elektrisitet i isolasjonen i hvert fall. Enten frest inn i gulvlist/veggpanel/osb på en eller annen måte, utenpåliggende eller mellom panelbord og vindsperre. Det må være lett å endre/flytte uttak og så videre da vi sannsynligvis kommer til å bygge på og bytte bruksområde på visse rom etter hvert.

Oldboy: Vi satte rupanel i toalettstua men når vi malte så reiste fibrene seg og nå har vi nålepute overalt, harde, skarpe fliser på opptil centimeteren er ikke noe morsomt å skrape seg på... :thumbdown: Har vurdert å male en gang, deretter slipe bort det som stikker ut og så male en eller to ganger til. Mye ekstra arbeid men på den annen side er ferdigmalt roughpanel ca 7000:- dyrere enn rupanel (ikke medregnet maling og ekstra arbeid) så det kan være verdt det...
 
  • Liker
Markus Lund
  • Laddar…
Bare fordi om du spiker panel på osb-plater i et hus som står kaldt visse deler av året så beveger platen seg mer enn panelet!
Det kan lett bli at panelet krøller seg sammen, som et trekkspill, men ikke like ille.
Så svaret er for bevegeligheten!
 
S
tre plater skal aldri skruer kant i kant.
ok da limte spon gulv og lignende.
og ja. skulle satt osb baokm
 
Satte dere den sagede siden inn mot rommet?!
Nå er vel iofs ikke rupanel den mest velhøvlede overflaten selv på den høvlede siden, men 1 cm lange fliser er det vel ikke i noen nevneverdig utstrekning?
Uansett, ved maling av heltre så inngår alltid sliping etter 1. og normalt også 2. strøk, med mindre det er skikkelig velhøvlet/planhøvlet. Om man vil ha det skikkelig glatt vil si. Dog 1 cm fliser har jeg aldri støtt på annet enn på grovskåret virke.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.