Hei!

Jeg bygger garasje og skal akkurat til å begynne å isolere og bygge igjen innvendig. Jeg har en 170-stender som jeg skal isolere og deretter plastre, etterpå har jeg tenkt å sette et "installasjons-sjikt" med liggende 45x45 stendere på CC60 for å lett kunne isolere det sjiktet.

Mitt spørsmål er: Kan jeg sette OSB-platene direkte på installasjonssjiktet til tross for at det er liggende stendere med CC60, eller blir det for langt mellom sponplatene på høyden da?

Takk på forhånd.

Beste svar

Nei det går utmerket og det er slik man pleier å gjøre. Skal du sette gips utenpå eller bare OSB? Isåfall må du også sette OSB-biter bak alle skjøter som ikke havner på en regel.

J Johan456 skrev:
Nei, det går utmerket og det er slik man pleier å gjøre. Skal du sette gips utenpå eller bare OSB? Isåfall må du også sette OSB-biter bak alle skjøter som ikke havner på en regel.
takk for raskt svar! Jeg skal bare ha OSB, trenger ikke gips for byggesøknadens skyld så jeg tenker at OSB er tilstrekkelig.

J Johan456 skrev:
Nei, det går utmerket og det er slik man pleier å gjøre. Skal du sette gips utenpå eller bare OSB? Isåfall må du også sette OSB-biter bak alle skjøter som ikke havner på en regel.
Mener du at jeg må sette noe bak hvis jeg bare skal ha OSB?

S Svensson91 skrev:
Mener du at jeg får sette noe bak hvis jeg bare skal ha OSB?
Altså, om du har liggende 45x45 CC 600mm sørger du for at de liggende platene slutter midt på stenderen som da sitter CC 1200 fra gulvet. Neste plate oppover settes og skrus på samme stender samt mot stenderen mot taket. Du trenger å legge inn små OSB-plater i kortendene. Veggramme med liggende trebjelker, isolasjonsmateriale og teglvegg til høyre. Ledninger og verktøy på betonggulvet foran rammen.

se vedlagt bilde, her gjør jeg som du har tenkt, men jeg bruker kryssfiner som jeg synes er penere. Før jeg satte platen til høyre, sagde jeg til remser, typ 100x550mm, som jeg stakk halvveis under platen og skrudde fast. Når jeg så satte neste plate, kunne jeg også skru den i kortenden slik at platene "sammentømres".

• Liker
HEA240
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Altså hvis du har liggende 45x45 CC 600mm så ser du til at de liggende platene slutter midt på lekten som da sitter CC 1200 fra gulvet. Neste plate oppover settes fast på samme lekt samt mot lekten mot taket. Du trenger å legge inn små OSB-plater i kortendene.[bilde]

se vedlagt bilde, her gjør jeg som du har tenkt, men jeg bruker plywood som jeg synes er penere. Før jeg satte platen til høyre, sagde jeg til remser typ 100x550mm som jeg stappet halvveis under platen og skrudde fast. Når jeg så satte neste plate kunne jeg også skru den i kortenden slik at platene "sammenføyde".
ok takk for forklaringen! Jeg forstår, bra tips! Men hvorfor ha liggende plater og ikke stående? Uten å vite høres det mer omstendelig ut å sette dem liggende, den øverste platen føles da omstendelig å få på plass?

S Svensson91 skrev:
okei takk for forklaringen! Jeg forstår, bra tips! Men hvorfor ha liggende plater og ikke stående? Uten å vite høres det mer omstendelig ut å sette dem liggende, den øverste platen føles da omstendelig å få på plass?
For å halvere antallet skjøter uten bakre regel:)

• Liker
Svensson91
  • Laddar…
Regler du stående så stiller du platene. Legger du reglene så legger du platene.

• Liker
tergo og 1 annen
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Reglerer du stående så stiller du platene. Legger du reglene så legger du platene.
blir det katastrofe om jeg stiller platene eller er det bare ”litt dårligere”. Tanken var nemlig at bygghandleren skulle kappe alle platene i nøyaktig riktig høyde (235cm i dette tilfellet). Det føles som det sparer meg tid å sette dem stående.

Det går vel bra, du trenger dog remser i alle skjøtene på langsidene i stedet.

• Liker
Svensson91
  • Laddar…
Dessuten er det en risiko for at du er for teoretisk, hva er takhøyden? Er den 235cm bør du ta platene noe kortere. Det er kanskje ikke helt rett og plater som er noen eller noen mm for lange får ikke plass. Skal du sette fotlist kan du like gjerne ta dem 234cm.

• Liker
Svensson91
  • Laddar…
P
Kan tipse om at det også finnes 12mm plywood med not og fjær. Den er selvfølgelig dyrere men kanskje kan være verdt det for å slippe å legge inn en bit plate bak.

• Liker
Svensson91
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.