Jeg har bygget en walk-in closet til min kone. Halvparten av det tilgrensende soverommet ble ofret og den "tiloversblevne" delen blir et arbeidsrom.
Innerveggene i de rommene jeg ennå ikke har renovert i huset mitt består av råspont-tretex-tapet. Når jeg renoverer, bytter jeg ut innerveggene til råspont-osb-gips-renoveringsduk-maling. Jeg bruker renoveringsduken fordi den gir en tiltalende overflate å male på og den blir holdbar. Skulle man komme borti veggen når man flytter en møbel, blir det ikke stygge merker. Vil man male om, er det raskt gjort uten å måtte gripe etter sparkelspaden.
En vegg i garderoben hadde jeg tenkt å la være helt ren, bare med OSB, siden den uansett ikke skulle brukes til annet enn å skru opp en skapstamme på, den ville aldri bli synlig bak alle klærne som henger der uansett.
Men, jeg kjøpte litt for mye renoveringsduk, så jeg prøvde å lime den direkte på OSB-platene i garderoben, altså uten gips under. Det sitter nå som støpt, og resultatet ble overraskende bra med tanke på at ingen skjøter eller skruhodene er sparklet.
Er det egentlig noen grunn til å bruke gipsplater når resultatet ble så bra med bare OSB? Har jeg båret alle gipsplatene helt forgjeves opp gjennom årene? Jeg forstår at hvis man ikke har isolasjon i innerveggene, blir det som en tromme og dårlig lydbilde i rommet. Hvis jeg renoverer resten av huset med bare OSB og renoveringsduk, blir det da uselgbart i fremtiden?
Innerveggene i de rommene jeg ennå ikke har renovert i huset mitt består av råspont-tretex-tapet. Når jeg renoverer, bytter jeg ut innerveggene til råspont-osb-gips-renoveringsduk-maling. Jeg bruker renoveringsduken fordi den gir en tiltalende overflate å male på og den blir holdbar. Skulle man komme borti veggen når man flytter en møbel, blir det ikke stygge merker. Vil man male om, er det raskt gjort uten å måtte gripe etter sparkelspaden.
En vegg i garderoben hadde jeg tenkt å la være helt ren, bare med OSB, siden den uansett ikke skulle brukes til annet enn å skru opp en skapstamme på, den ville aldri bli synlig bak alle klærne som henger der uansett.
Men, jeg kjøpte litt for mye renoveringsduk, så jeg prøvde å lime den direkte på OSB-platene i garderoben, altså uten gips under. Det sitter nå som støpt, og resultatet ble overraskende bra med tanke på at ingen skjøter eller skruhodene er sparklet.
Er det egentlig noen grunn til å bruke gipsplater når resultatet ble så bra med bare OSB? Har jeg båret alle gipsplatene helt forgjeves opp gjennom årene? Jeg forstår at hvis man ikke har isolasjon i innerveggene, blir det som en tromme og dårlig lydbilde i rommet. Hvis jeg renoverer resten av huset med bare OSB og renoveringsduk, blir det da uselgbart i fremtiden?
Hvordan gjorde du med skjøtene? OSB er jo ikke døde og beveger seg, og det er heller ingen fas kant.
Jeg har en kaldt lager jeg gjerne vil kle inn, jeg tenker enten panel, eller OSB eller OSB+gips, men gips er jo ikke perfekt i "kaldstilte" rom tror jeg.
Vil likevel ha det rimelig pent og lett å holde rent (rå OSB samler støv og er stygt og stickigt).
Kanskje OSB + vev funker? For meg er synlige skjøter ikke et problem, kommer uansett til å være hyller på veggene...
Jeg har en kaldt lager jeg gjerne vil kle inn, jeg tenker enten panel, eller OSB eller OSB+gips, men gips er jo ikke perfekt i "kaldstilte" rom tror jeg.
Vil likevel ha det rimelig pent og lett å holde rent (rå OSB samler støv og er stygt og stickigt).
Kanskje OSB + vev funker? For meg er synlige skjøter ikke et problem, kommer uansett til å være hyller på veggene...
Klikk her for å svare
