Heisann,
Har ganske lenge lest på forumet, og fått mange gode tips. Nå har jeg samlet mot til å opprette en egen tråd (og jeg håper den ligger på riktig sted).
Uansett... Vi har nylig flyttet inn i et hus, og tenkte nå å freshe opp et rom i kjelleren som tidligere har fungert som olje-/pelletslager.
Jeg rev ut den gamle pelletsbeholderen, og ved siden av den er et sted hvor pussen har sluppet. Begynte å banke løs litt mer løst og oppdaget at pussen som løsnet delvis var svart (se bilde). Ble først litt bekymret for at det var mugg, men etter litt nærmere sjekk så virker det snarere som pussen som er svart i seg selv. Litt asfaltaktig nesten. Vet at asfalt brukes utvendig på kjellere, men har ikke funnet noe om at det har blitt brukt innvendig også.
Veggen det gjelder er en innervegg og generelt sett er det veldig tørt i rommet (kun en yttervegg og den er over bakken samt at fyrrommet ved siden av varmer opp litt). Uisolert betonggulv dog så fukt kommer sannsynligvis den veien såklart.
Mine innledende spørsmål da:
1. Noen som vet hva den svarte pussen er? Vil gjerne få bort min lille bekymring for mugg
2. Bør jeg bruke særlig puss når jeg reparerer det jeg har slått bort med hensyn til at det er kjeller? Eller kan jeg bruke "hva som helst", type husfix?
3. Uklart hva slags maling som er malt på veggene, men jeg gjetter at jeg bør slipe den bort før overmaling?
4. Bør jeg male med silikatmaling? Som sagt så er tre av fire vegger innervegger og ytterveggen er for det meste over bakken. Fukttrykket via veggene bør dermed være lite, men gulvet er jo uisolert.
Vi begynner slik... Beklager for langt innlegg og kanskje dumme spørsmål. Men er utrolig takknemlig for alle eventuelle svar og innspill!
Takk på forhånd!
// Art