D
Vi kan være på sporet av noe her :)

Hva trengs det for limtre eller IPE da?

IPE 200 eller limtre 90x315/140x270.

D
Om søylen skal ligge rett under bjelken og partiene skal kunne «rulle forbi» så må veggen altså være minst 22,6 (karm) + 90 (bjelke), dvs totalt 31,6 pluss kledning

Så mye kledning kan det vel ikke bli snakk om utenpå skyvepartiene? 316 mm er en høyst normal veggtykkelse i dag. Med limtre går det an å lage ganske enkle løsninger. Tenk på det.

D
Du har hatt rett fra starten Justus. Det skal være stolpe! Som jeg ser det så har jeg to alternativer.

Stolpen forhindrer ikke at et parti skyves forbi, f.eks. alt to så kan jeg stille fire dører lengst til høyre eller til venstre.

Tegning av to alternative skyvedørsinstallasjoner med mål, ett med tre spor og ett med to spor.

Skal forsøke å kommentere spørsmålet litt senere i dag.

D
Det finnes også et tredje forslag som innebærer to skyvedører på hver 3 meter

To skyvedører på 3 meter hver, i blått diagram med dimensjoner og sporer markert.

Du skulle ikke kunne angi på tegningen din hvor vinduspartiet er tenkt å være?

D
Plantegning av et rom med skyvedører og bad med toalett og vask.

Sånn er det tenkt......

Med den planløsningen synes jeg at ditt siste alternativ med kun 2 stk 3 m brede partier på to spor er naturlig. Da blir det bra med en stolpe i midten. Den vil ikke være i veien uansett hvordan du stiller partiene.

D
Skal sjekke prisbildet på de ulike alternativene...

Nøkkelen til en en firedørs-løsning er å kunne flytte alle de fire dørene. Til venstre for kjøkkenøya vil jeg kunne åpne så mye som mulig.....

Når jeg kjørte den der tre-guiden (som du ikke anbefaler) så fikk jeg følgende forslag på bjelke:

3D-tegning av hus med fire dører. Tekniske spesifikasjoner ved siden: tre pelare, åpning 3000 mm, høyde 2000 mm, bredde 8500 mm, takvinkel 14°.

Bilde viser et beregningsskjema for limtrebjelker med spesifikasjoner: sidepelare GL30h 90x90, 22%, midtpelare 72%, og avvekslingsbalk GL30c 90x315, 85%.

Hva synes du?

I guiden kan man ikke angi en takvinkel på 0, spiller det noen rolle for utregningen?

Det er ikke noe galt med disse resultatene. Pilar finnes ikke smalere enn 90x90 mm. 90x315 gir jo en meget liten nedbøyning ved 3 meters åpningsmål. Det kan nok betraktes som en overdimensjonering men skader ikke. Takhellingen mangler betydning i dette tilfellet når den ligger under 30 grader (for pulttak) og man bare er ute etter oppleggskreftene. Antall deler og antall spor er viktige detaljer som må velges med hensyn til de ønskede kombinasjonsmulighetene.

D
Laminert tre skaper vel ikke samme kuldebro som stål heller.

Om sporet er 120mm så legger jeg et lag isolasjon på 120mm utenfor bjelken. På innsiden kler jeg bare bjelken i gips....eller?

Med limtre unngår du en del av de problemene som følger med stål, f.eks. kuldebroer og kondens. På innsiden trenger man ikke kle limtre i det hele tatt om man ikke vil. Det er ganske stilig eksponert.

D
Mm vette sjutton om det passer med en naken limträ....men eventuelt.

Det er ikke noe problem med å sette en gipsplate direkte på en limtre? Tenker på at bevegelsen i treet kanskje skapt sprekker i skjøtene?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.