D
Slik står det i Beskrivelsen til Hajoms skyvedører:

Overkarmen skal festes i vater opp mot en bærende stabil bjelke – se fig 2 alternativt fig 3. Her er det viktig at man har den anbefalte 20 mm drev- plassen mellom bjelken og overkarmen slik at bjelken i veggåpningen har muligheten til å synke de 10 mm som tolereres i en konstruksjonsberegning. Bærende konstruksjon med oppdimensjonerte tre- søyler kan man kun belaste den bærende søylen – dog ikke overkarmen ellers. Bruk et ikke-komprimerbart materiale mellom stolpen og bjelken.

Men da er det ganske rolig. Husk at de snølaster man regner med i seg selv er ekstremverdier som kanskje bare inntreffer hvert 50. år.

D
Hva tror dere om å i stedet for vinkelbeslag bruke lekter for å hindre vipping?

Hva tror dere om 3 stk 50x150mm lekter for opplegg?

Hva tror dere om å la det være en glippe mellom sidestolpe og bjelke?

Byggetegning viser treverkstruktur med en glippe mellom stolpe og bjelke, inkludert en pil som peker mot glippen.

D
Justus og Bosse! Tok dere ferie i dag?

Ikke greit

• Haha
  • Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
Jeg tenkte at Bosse skulle kommentere det siden det var hans forslag til løsning som du vil endre i.

Jeg kjenner jo ikke til dine tanker bak å ordne en 6 meter bred åpning, men personlig hadde jeg nok overveid å sette en søyle i midten og bruke limtre. Du ville fått en betydelig enklere reise da.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
Jeg VAB-er så det er bare å legge seg i mitt forslag

D
Hmm, trist å høre Bosse! Håper det er kortvarig.

Jeg begynner å innse at en 6m åpning kan være for mye for en amatør som meg :(

Jeg er brutt men jeg kommer tilbake med en ny plan snart....

3 stk stolper 50x150 (det blir vel 45x145) er litt overkill men ingen ulempe. Skru dem sammen ordentlig. Litt spill i enden er bra. Om du kan bruke reglar i stedet for beslag for å forhindre vipping avhenger vel mest av plassen. I endene fungerer det sikkert.

Jeg synes du skal studere åpningen i plan også. Har du en 6 meter lang skyvedørsparti, så blir jo ikke den maksimale åpningen 6 meter når du har kjørt alle partiene til respektive ende (avhengig av antall spor). Bjelke og søyle trenger nødvendigvis ikke ligge rett over skyvedørene.

D
Takk!

Ettersom IPE 330 er 150 mm bred, tenkte jeg at det passet med uhøvlede regelverk ettersom det nettopp finnes i 150 mm. Plassen for opplaget er ikke noe problem, så da går jeg for 3 stk.

Jeg hadde tenkt å bruke 3-spors for maksimal åpning. Ifølge opplysninger kan 3-spors åpnes til 65-67 prosent av sin totale åpning.

D
3-spor blir dessuten ganske bra siden jeg må isolere både utenfor og innenfor bjelken. Veggen der bjelken ligger blir således ganske tykk, noe som passer utmerket til et 3-sporsystem som er 220-240 mm dypt.

D
Beklager at jeg bomber på med meldingen...tror bestemt jeg savner dere :)

Plantegning av et hus med fasade mot nordøst. Viser romfordeling inklusive sovrum, kjøkken og vaskerom. Skala 1:100, boligareal 79,8 m².

Det er fasade mot nordøst som skal tas opp

• Liker
Heltny
  • Laddar…
Har du seks partier på ca 1 meter hver og tre spor og skyver partiene til endene, blir den frie åpningen 4 meter, dvs 2/3 av strekningen. Å sette en søyle 1 meter inn fra hver side påvirker ikke bevegelsesfriheten, men reduserer spennvidden betraktelig.

• Liker
Workingclasshero
  • Laddar…
D
Du mener en søyle hver meter, dvs 5 søyler på strekningen 6 meter?

D
Ah nå forstår jeg, to søyler inn på hver side og fire meter fritt i midten.

Blir det ikke vanskelig å få inn søylen under bjelken hvis jeg skal isolere og karmen er 220 mm bred?

Hmmmm da må jo veggen bli 220 + dimensjonen på bjelken

Nei, sammenlagt to søyler med fire meter imellom. Ja, karmen må ligge utenfor bjelken, men det kan vel ikke være et uløselig problem. D har jo verdens takoverheng.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.