33.174 lest ·
238 svar
33k lest
238 svar
Åpning i yttervegg
Slik står det i Beskrivelsen til Hajoms skyvedører:
Overkarmen skal festes i vater opp mot en bærende stabil bjelke – se fig 2 alternativt fig 3. Her er det viktig at man har den anbefalte 20 mm drev- plassen mellom bjelken og overkarmen slik at bjelken i veggåpningen har muligheten til å synke de 10 mm som tolereres i en konstruksjonsberegning. Bærende konstruksjon med oppdimensjonerte tre- søyler kan man kun belaste den bærende søylen – dog ikke overkarmen ellers. Bruk et ikke-komprimerbart materiale mellom stolpen og bjelken.
Overkarmen skal festes i vater opp mot en bærende stabil bjelke – se fig 2 alternativt fig 3. Her er det viktig at man har den anbefalte 20 mm drev- plassen mellom bjelken og overkarmen slik at bjelken i veggåpningen har muligheten til å synke de 10 mm som tolereres i en konstruksjonsberegning. Bærende konstruksjon med oppdimensjonerte tre- søyler kan man kun belaste den bærende søylen – dog ikke overkarmen ellers. Bruk et ikke-komprimerbart materiale mellom stolpen og bjelken.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Men da er det ganske rolig. Husk at de snølaster man regner med i seg selv er ekstremverdier som kanskje bare inntreffer hvert 50. år.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg tenkte at Bosse skulle kommentere det siden det var hans forslag til løsning som du vil endre i.
Jeg kjenner jo ikke til dine tanker bak å ordne en 6 meter bred åpning, men personlig hadde jeg nok overveid å sette en søyle i midten og bruke limtre. Du ville fått en betydelig enklere reise da.
Jeg kjenner jo ikke til dine tanker bak å ordne en 6 meter bred åpning, men personlig hadde jeg nok overveid å sette en søyle i midten og bruke limtre. Du ville fått en betydelig enklere reise da.
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
Jeg VAB-er så det er bare å legge seg i mitt forslag
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
3 stk stolper 50x150 (det blir vel 45x145) er litt overkill men ingen ulempe. Skru dem sammen ordentlig. Litt spill i enden er bra. Om du kan bruke reglar i stedet for beslag for å forhindre vipping avhenger vel mest av plassen. I endene fungerer det sikkert.
Jeg synes du skal studere åpningen i plan også. Har du en 6 meter lang skyvedørsparti, så blir jo ikke den maksimale åpningen 6 meter når du har kjørt alle partiene til respektive ende (avhengig av antall spor). Bjelke og søyle trenger nødvendigvis ikke ligge rett over skyvedørene.
Jeg synes du skal studere åpningen i plan også. Har du en 6 meter lang skyvedørsparti, så blir jo ikke den maksimale åpningen 6 meter når du har kjørt alle partiene til respektive ende (avhengig av antall spor). Bjelke og søyle trenger nødvendigvis ikke ligge rett over skyvedørene.
Takk!
Ettersom IPE 330 er 150 mm bred, tenkte jeg at det passet med uhøvlede regelverk ettersom det nettopp finnes i 150 mm. Plassen for opplaget er ikke noe problem, så da går jeg for 3 stk.
Jeg hadde tenkt å bruke 3-spors for maksimal åpning. Ifølge opplysninger kan 3-spors åpnes til 65-67 prosent av sin totale åpning.
Ettersom IPE 330 er 150 mm bred, tenkte jeg at det passet med uhøvlede regelverk ettersom det nettopp finnes i 150 mm. Plassen for opplaget er ikke noe problem, så da går jeg for 3 stk.
Jeg hadde tenkt å bruke 3-spors for maksimal åpning. Ifølge opplysninger kan 3-spors åpnes til 65-67 prosent av sin totale åpning.
3-spor blir dessuten ganske bra siden jeg må isolere både utenfor og innenfor bjelken. Veggen der bjelken ligger blir således ganske tykk, noe som passer utmerket til et 3-sporsystem som er 220-240 mm dypt.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Har du seks partier på ca 1 meter hver og tre spor og skyver partiene til endene, blir den frie åpningen 4 meter, dvs 2/3 av strekningen. Å sette en søyle 1 meter inn fra hver side påvirker ikke bevegelsesfriheten, men reduserer spennvidden betraktelig.
Ah nå forstår jeg, to søyler inn på hver side og fire meter fritt i midten.
Blir det ikke vanskelig å få inn søylen under bjelken hvis jeg skal isolere og karmen er 220 mm bred?
Hmmmm da må jo veggen bli 220 + dimensjonen på bjelken
Blir det ikke vanskelig å få inn søylen under bjelken hvis jeg skal isolere og karmen er 220 mm bred?
Hmmmm da må jo veggen bli 220 + dimensjonen på bjelken
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Nei, sammenlagt to søyler med fire meter imellom. Ja, karmen må ligge utenfor bjelken, men det kan vel ikke være et uløselig problem. D har jo verdens takoverheng.