Men ettersom snøen utgjør så stor del burde jeg da ikke klare meg med halvparten, dvs. tre, om jeg gjør det uten snø?
Gittvis må jeg ha en tilstrekkelig god bjelke, men vurderer å spenne opp den tiltenkte limtrebjelken direkte med stempler og lage søylene for deretter, når avlastningen er ferdig, montere ned veggen som ligger utenfor.
Jeg har ytterligere minst en avlastning som skal gjøres. Å leie stempler drar raskt av gårde i kostnad, spesielt når det finnes så mange usikkerhetsmomenter. Dessuten skal jeg understøpe stolpene, noe som også vil ta sin tid.
Kapasitetsmessig rekker sikkert 3, men spennvidden for bjelken mellom støtten blir jo 3 meter i stedet for 1,2. Og så er spørsmålet hvor punktlastene oppstår. Fra et produksjonsperspektiv må du jobbe med mindre nedbøyning enn det som er akseptabelt når bjelken først er på plass. Så her på avstand og uten å ha sett hvordan det ser ut i virkeligheten tør jeg ikke å anbefale det.
Møtet der skyvedørene slutter kommer kun til å være 40mm. En limtresøyle er 90mm.
Jeg vurderer om man i stedet for limtresøyle kunne ha en stålsøyle med virkelig godt tilpasset gods og dessuten med flenser oppe og nede. Alt for å få den midtsøyle så tynn som mulig.
Hva tror dere?
Jeg må jo få spesialbestilt søylen fra et stålgjesteverksted, det er jeg klar over.
Det er jo betydelig mindre komplisert å legge en limtrebjelke på en stålbjelke enn omvendt. Et VKR-rør 80x40 mm med 4 mm godstykkelse har minst samme kapasitet som en 90x90 mm limtresøyle ved den aktuelle lengden.
Sånn, nå har jeg kommet videre. Jeg tenkte å erstatte trepilaren 90x90 med en VKR 80x40mm.
På oversiden (mot limtrebjelken) sveiser jeg fast en plate på 100x90x6mm med to hull for M10 franskebolt. Hvor lange franske skal jeg bruke?
På undersiden sveiser jeg fast en like stor plate som på oversiden, altså 100x90x6 mm. Platen jeg sveiser fast er rustfri. I midten av platen lager jeg et hull for en M24 gjengestav.
I betongfundamentet som skal støpes fester jeg en gjengestav M24 som stikker opp og inn i hullet på undersiden av pilaren. På gjengestaven setter jeg en bolt som jeg så kan bruke for å spenne opp pilaren mot limtrebjelken.
Til slutt understøper jeg festingen, noe som betyr at hele bunnplaten hviler på betong.
Ruster hele gjengestaven og mutteren i stykker så vil uansett 95 prosent av den rustfrie bunnplaten hvile på betong.
Rustfri gjengestav M24 er svindyr.
Hva tror dere, er det en gjennomførbar, ok løsning?
De franske skruenes oppgave er jo å låse bjelken i sideveis retning så de trenger nok ikke være så superlange. 70 mm kanskje. Den nedre konstruksjonen virker avansert. Jeg synes den må fungere. Når det er tid for snølaster er jo understøpingen klar.
Jo underdelen blir ganske avansert, men det kommer jo av at limtrebjelken plasseres "inne" i rommet og dermed havner utenfor grunnmuren.
Så hører det til saken at jeg vil spenne opp søylene mot bjelken siden jeg ikke tror jeg vil klare å få til høyden på søylene med en slik nøyaktig presisjon at de kan slås eller presses inn.
Jeg tror jeg lar være å prøve å støpe inn en gjengestang i fundamentet og i stedet støper jeg inn underdelen av en stolpesko, Habo 960 i den andre støpingen.
Da kan jeg konsentrere meg om å støpe fundamentet til riktig høyde for så å gjøre innfestingen, som innebærer at jeg med hjelp av mutteren presser bunnplaten til Habon mot betongen.
Jeg skal jo bruke samme prinsipp for ytterstøttene som er 90x90 limtre.