Helst bør du nok bruke syllpapp som er litt tykkere.

D
Kan en IPE160 erstatte en 90x315 limtre?

Fikk konstruksjonsberegningen fra konstruktøren og han hadde feilaktig brukt en IPE160 til tross for at jeg sa at jeg ville regne på en limtre.

IPE 160 tilsvarer snarere 90x270. Jeg synes ikke du skal kjøpe det. Vi har jo tidligere kommet fram til at det er problematisk med en stålbjelke under de aktuelle omstendighetene.

D
Absolutt Justus,

Jeg har påpekt at de skal regne om med en limträ.

Jeg syntes dessuten det hørtes veldig svakt ut med en IPE160. Jeg er bekymret for at de ikke har kompetanse nok til å gjøre beregningene eller at de har glemt å legge inn noen faktorer eller verdier i beregningsprogrammet.

D
Nå har de regnet på 90x315 men da er skjærverdien (?) for høy. Nedbøyningen er derimot perfekt.

Beregningstabell med krefter og momenter. Shear-verdi Vz er 101,4 % SC2 i rødt, antyder høyt skjærkraft. Moment My er 51,4 % SC2 i grønt, viser lav belastning.

Kan du legge ut hele beregningen? 1,4% er forsumbart så den er ok(y)

• Liker
justusandersson
  • Laddar…
D
Ahh ok, jeg legger opp den endelige når den er klar. Må ut og måle avstanden mellom takstolene. Det er tydeligvis viktig for punktbelastningen på den midterste stolpen.

Skal levere avstanden til firmaet på mandag.

Skulle skjærkreftene bli for store for 90x315 får du gå opp til 115x315.

D
Det var hva konstruktøren sa også men.....

Bosse trodde 101,4 prosent var ok

Og nå har jeg vært ute og målt og jeg kommer til å kunne legge midtstolpen rett under en takstol.

Dessuten kommer jeg til å redusere spennvidden fra 6,4 til 6,0m.

I tillegg hadde de regnet med platetak men det er pappersark.

Ja, jeg leste bosses kommentar, men jeg vil gjerne se konstruktørens utregning

Det har kanskje ingen betydning for deg men takregelen trenger ikke ligge rett over søylen, men kan plasseres maks bjelkehøyden ut fra søylens kant uten å ha innvirkning på skjærkraften. Tenkte i tilfelle du gjorde justeringer bare for å få takregelen midt på søylen..

D
ahhh, va merkelig. For nå var en takregel plassert 20-30 cm bort fra sentrumsstolpen. Konstruktøren sa at det var bedre å ha den rett over sentrumsstolpen.

Nå har jeg skissert opp takstolene. Var nødt til å dra ut og måle for å få det nøyaktig. Ikke gøy i snøstorm men men....burde ha gjort det tidligere..

Illustrasjon av takstolkonstruksjon med mål på avstander mellom takregler og sentralpelar.

Sist redigert:
Det har ikke konstruktøren feil i, man forsøker å etterstrebe en "naturlig" kraftflyt. Men som nevnt kan man redusere skjærkraften av last nær opplegg (innen 45 grader fra oppleggets kant). Jeg synes du kan justere partiet slik at det havner sentrisk mellom veggene. Små eksentrisiteter har en tendens til å se ut som om noe ikke ble helt riktig.

D
Den høyre siden vil bli skjult av et kjøleskap og den venstre siden av en gardin/draperi.

Dessuten er målene til veggene ikke helt riktig. Rommet ifølge tegningen er 7250 mm ifølge tegningen, men når jeg måler får jeg det til litt mer.

Fra utsiden kan jeg lett finne den takstolen som er i midten. Jeg måler 3000 mm i begge retninger. Det er ikke helt lett å dra inn den linjen i huset og måle avstandene til respektive vegg.

På høyre side fikk jeg det til 860 mm og på venstre side 600 mm. Bjelken er 6000 mm.

860 + 6000 + 600 = 7460 mm

Det stemmer altså ikke med rommets mål på tegningen.

Derfor angis 650 mm på venstre side.

Sist redigert:
D
Det peneste hadde vært å kjøre på en åpning som går fra vegg til vegg minus plass for kjøleskap på høyre side. Det ville innebære en bjelke på 6,5m.

Standardmål (maks) for skyveparti er 6m. Standardmål for limtrebjelke er 6 m. Standardmål for drpaeri/gardin er 6m osv......

Derfor velger jeg å gå ned til 6m.

Plantegning som viser en bygning med en foreslått åpning mellom rom, dimensjoner inkludert en 6m balk i midten og plass for kjøleskap på høyre side.

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.