Stolpene til bjelken vil med stor sannsynlighet havne utenfor grunnmuren (innenfor).
Det innebærer at jeg må støpe tre fundamenter rett innenfor grunnmuren.
Jeg skulle virkelig ønske å feste søylene med justerbare stolpesko. På den måten trenger jeg ikke være like nøye med tilskjæringen av stolpene, og i tillegg kan jeg med hjelp av justerfunksjonen presse bjelken opp mot takstolene.
Det er lettere for meg å visualisere en slik arbeidsprosess enn at stolpene skal kappes til nøyaktig og deretter "lande" i vater etter inspenningen.
Selvfølgelig vil jeg bruke ytterst kraftige stolpesko.
Jeg skal se om jeg kan finne noen opplysninger om stolplaster i tråden. Så du kan sjekke om stolpskoene tåler disse. Dog ikke akkurat nå, da litt annet julepyssel står for døren.
Det du kan gjøre er å understøpe stolpeskoen etter monteringen, så trenger du ikke å tenke på kapasiteten. Vet at byggmax har en lignende litt "nettere" variant enn den de lenket til.
Jeg gjetter på at søylen "henger" i bjelken i riktig posisjon så støper jeg inn stolpeskoen. Deretter tar jeg fram skiftenøkkelen og justerer opp bjelken noen millimeter.
Men må jeg fortsatt ikke sikre at den der m20 gjengestangen tåler trykket?
Det er et alternativ til innfesting. Understøpningsbetongen, type Finja expanderbetong, er veldig lettflytende og fyller ut hulrommene bra. Ikke glem en fuktsperre under endetrærne
Andre varianter av innfesting;
Perfekt notert! Men den litt større "klumpen" under kan jeg støpe med vanlig betong. Jeg lar armeringsjernene fortsette inn i den siste støpingen, dvs den med finjas finbetong?
Om Justus skulle komme frem til at konstruksjonen (taket) kan hvile på tre punkter med U-pelarskor (alt den andre modellen jeg lenket til) så trenger jeg ikke engang understøpe.
Men om balkskor blir for spinkelt så ville jeg understøpt.
I grunnen er det fjell i dagen. Åpningen vil være seks meter med tre søyler. Jeg kunne latt være å støpe betongfundament og i stedet feste balkskoen direkte i fjellet og deretter understøpe. Dog ville søylen trenge å bli 30-60 cm lengre siden jeg da hopper over den første støpingen.
Jeg skulle ikke ha dratt ned trestolper i krypkjelleren, men støpt opp slik at stolpen avsluttes i bjelkelaget. Da er den mer beskyttet mot fuktangrep.
mm det er sant. vil jo gjerne ha treet "innenfor" trossbottenskivene.
Hvordan hadde dere gjennomført avvekslingen? kanskje mine ideer er litt overkill, med understøping osv.....
Det "normale" er vel å spenne opp bjelken mot takstolene med stempel eller lignende. Måle avstanden ned til betongplinten, legge på 1-2 millimeter og så bare slå inn søylen mellom bjelke og betongplinten. Selvsagt med litt fuktskyddspapp imellom (betong/tre).
Kanskje jeg holder på å overjobbe konstruksjonen.....
Jeg ser at Bosse allerede har løst problemet. Når man ser på lastene så blir midtstolpen utsatt for ca. 33 kN ved maksimal snølast, noe som betyr at den første justerbare varianten er helt utilstrekkelig. Understøping er definitivt en god løsning. Det er viktig å ikke glemme fuktbeskyttelsen under stolpen og heller ikke å trekke den ned i fundamentet. Spørsmålet har også en visuelt aspekt. Jernene kan gjerne være litt overdrevne og se ut som skikkelig smijern. Enkelte bygningsbeslag med mange unødvendige hull blir ganske stygge og passer derfor ikke for synlig montering.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.