Hei!
Jeg har et hus fra 1974 med et oppforet gulv på betongplate. Jeg var ikke så opplyst om risikoer med forskjellige konstruksjoner tidligere, men jeg innser nå at det er risiko for fuktskader med denne konstruksjonen og at de kalles "risikokonstruksjoner". Da vi flyttet inn målte takstmannen fuktigheten i svillene på tre steder og de lå mellom 11-13%, noe som er under grenseverdien (16-17 ifølge takstmannen). Luften var også bra. Jeg har blitt fortalt at over tid kan "sviller til ytter- og innervegg risikere å bli oppfuktet over grenseverdien for mikrobiell vekst" på grunn av naturlig fuktpåvirkning.
Jeg føler at hvis huset ikke har blitt rammet av fuktskader ennå og hvis svillene samt luften ble testet og det var ok, burde jeg ikke trenge å bekymre meg veldig mye? Hvor ofte bør jeg selv kontrollere fuktigheten i sviller og annet materiale og luft?
Jeg har et hus fra 1974 med et oppforet gulv på betongplate. Jeg var ikke så opplyst om risikoer med forskjellige konstruksjoner tidligere, men jeg innser nå at det er risiko for fuktskader med denne konstruksjonen og at de kalles "risikokonstruksjoner". Da vi flyttet inn målte takstmannen fuktigheten i svillene på tre steder og de lå mellom 11-13%, noe som er under grenseverdien (16-17 ifølge takstmannen). Luften var også bra. Jeg har blitt fortalt at over tid kan "sviller til ytter- og innervegg risikere å bli oppfuktet over grenseverdien for mikrobiell vekst" på grunn av naturlig fuktpåvirkning.
Jeg føler at hvis huset ikke har blitt rammet av fuktskader ennå og hvis svillene samt luften ble testet og det var ok, burde jeg ikke trenge å bekymre meg veldig mye? Hvor ofte bør jeg selv kontrollere fuktigheten i sviller og annet materiale og luft?
Det er en risikokonstruksjon. Vanskelig å spå om det blir problemer eller ikke, men det finnes tusenvis av hus som har den konstruksjonen uten noen problemer. Det handler også om markforhold, bærelag under platen, vegetasjon rundt huset, om byggherrene har ryddet platen for byggrester og hvordan dreneringen er.
Det som er litt vrient er at det finnes varianter på avrettet gulv på plate. Sannsynligvis er noen konstruksjoner verre enn andre. Er f.eks. svillen behandlet med cuprinol er det sannsynligvis verre fordi det kan lukte vondt.
Det som er positivt i ditt tilfelle er at fuktinnholdet i svillen er lavt og det lukter ikke vondt i huset. Har det ikke blitt problemer på 48 år er følelsen at det holder en god stund til.
Det som er litt vrient er at det finnes varianter på avrettet gulv på plate. Sannsynligvis er noen konstruksjoner verre enn andre. Er f.eks. svillen behandlet med cuprinol er det sannsynligvis verre fordi det kan lukte vondt.
Det som er positivt i ditt tilfelle er at fuktinnholdet i svillen er lavt og det lukter ikke vondt i huset. Har det ikke blitt problemer på 48 år er følelsen at det holder en god stund til.
Takk for ditt svar!N newbee skrev:Det er en risikokonstruksjon. Vanskelig å si om det blir problemer eller ikke, men det finnes tusenvis av hus som har den konstruksjonen uten noen problemer. Det handler også om grunnforhold, bærelag under platen, vegetasjon rundt huset, om byggerne har ryddet platen for byggrester og hvordan dreneringen er.
Hva som er litt klurigt er at det finnes varianter på oppforet gulv på plate. Sannsynligvis er enkelte konstruksjoner verre enn andre. Er f.eks. svillen behandlet med cuprinol er det trolig verre siden det kan lukte vondt.
Det som er positivt i ditt tilfelle er at fuktighetsnivået i svillen er lavt og det lukter ikke vondt i huset. Har det ikke blitt problemer på 48 år er følelsen at det holder en god stund til.
Jeg tror jeg skal satse på å være oppmerksom på lukter og kanskje måle fuktigheten nå og da.
Da vi flyttet inn hadde huset vært tomt over lengre tid og ikke normalt oppvarmet, og da opplevde jeg først at det var en rar lukt ved grovinngangen der det også er et vaskerom, men lukten forsvant i takt med at vi har renovert vaskerommet og tatt ut andre gamle tepper har den lukten forsvunnet.
Rådspurte også håndverkere om lukten og de sa at det ikke luktet mugg og at noen hus bare har den lukten. Den lukten har jo nå forsvunnet siden jeg har gått ut fra at det ble litt "innestengt" og at den lukten så satt seg i f.eks. tepper. Både sviller i det området + fuktindikasjoner i vaskerommet der teppet hadde løsnet så bra ut. Jeg har heller ikke merket at noen lukt har satt seg i tekstiler. Men det gjelder vel som sagt å være oppmerksom når man vet at konstruksjonen er som den er
Klikk her for å svare