Hei alle bygningsarbeidere!
Vi har kjøpt et hus bygd i 1970, sokkelhus, med boareal også på nedre plan (sokkel).
Mellomveggene nede er av blåbetong som jeg fikk litt svar på her på forumet, og de vil bli revet.
Neste problematikk er de oppforede gulvene, og det er oppforet på begge plan, det er betongdekke, og jeg håpet at det ikke var det på øvre plan.
Nedre etasje er det ingen tvil om, der har jeg begynt å løfte. Huset har hatt en lekkasje som har gjort at det har blitt fukt, så alt skal bort, men hva er best å gjøre da, støpe ny plate?
Den nåværende er bare grov betong, ikke i det hele tatt plan og fin.
Men i øvre etasje håpet jeg å se en fin, jevn og plan plate, men nei, så hva gjør man?
Forslag? Noen som har hatt lignende?
Bilde av overetasjen.
Vi har kjøpt et hus bygd i 1970, sokkelhus, med boareal også på nedre plan (sokkel).
Mellomveggene nede er av blåbetong som jeg fikk litt svar på her på forumet, og de vil bli revet.
Neste problematikk er de oppforede gulvene, og det er oppforet på begge plan, det er betongdekke, og jeg håpet at det ikke var det på øvre plan.
Nedre etasje er det ingen tvil om, der har jeg begynt å løfte. Huset har hatt en lekkasje som har gjort at det har blitt fukt, så alt skal bort, men hva er best å gjøre da, støpe ny plate?
Den nåværende er bare grov betong, ikke i det hele tatt plan og fin.
Men i øvre etasje håpet jeg å se en fin, jevn og plan plate, men nei, så hva gjør man?
Forslag? Noen som har hatt lignende?
Bilde av overetasjen.
Hva er det du lurer på?V vix79 skrev:Hei alle byggere!
Vi har kjøpt et hus bygget i 1970, med sokkeletasje og oppholdsrom også i nederste etasje.
Mellomveggene nede er av blåbetong, som jeg fikk litt svar på her på forumet, og de kommer til å bli revet.
Neste problematikk er de oppforede gulvene, og det er oppforet på begge plan, betongbjelkelag er det og jeg håpet at det ikke var det på øvre plan.
På nedre etasje er det ingen tvil, der har jeg begynt å løfte, huset har hatt en lekkasje som har gjort at det ble fuktig, så alt skal vekk. Men hva er best å gjøre deretter, støpe ny plate?
Den nåværende er bare grov betong, ikke jevn og fin i det hele tatt.
Men oppe håpet jeg å se en fin jevn og plan plate, men nei, så hva gjør man?
Forslag? Noen som har hatt det likt?
Bilde av overetasjen.
Jeg forstår ikke helt problemet - kan du utdype?V vix79 skrev:
På overetasjen har du forhåpentligvis ikke problem med stigende fukt, men i underetasjen kunne et undergulv fra for eksempel Nivell, Subfloor eller Granab være en ikke helt dårlig idé om du uansett må bytte undergulv.
https://subfloor.se/
Nevnte firmaer har løsninger som funker veldig bra på ujevn plate, og muliggjør dessuten mekanisk ventilasjon, hvis du har problem med stigende fukt.
På overetasjen, det lille jeg har revet opp i betongplaten, så er det inngjuttede bjelker som ikke synes på bildet kanskje, på disse har man da skrudd inn gulvkonstruksjonen. Akkurat denne bjelken var fuktig, nå håper jeg at det bare er slik akkurat der, for i nærheten ligger et baderom som jeg har hatt en vannlekkasje. Så spørsmålet er om man kommer til det punktet at det må rives opp, hvilket alternativ kan være billigst?
Samtidig har jeg merket at gulvet er oppforet og på det har man bygd tynne mellomvegger, som må rives dersom man river gulvet.
Det store spørsmålet blir da hvordan det er med svillen, svillen ligger vel direkte mot platen håper man jo, så ikke svillen ligger på oppforet gulv ...
Huset har hatt en lekkasje som dryppet vann fra toalettet som ligger i tilknytning til trappen ned, så det har jo dryppet ned til underetasjen, men jeg vil sjekke gulvet oppe også.
Takk for deres svar!
Samtidig har jeg merket at gulvet er oppforet og på det har man bygd tynne mellomvegger, som må rives dersom man river gulvet.
Det store spørsmålet blir da hvordan det er med svillen, svillen ligger vel direkte mot platen håper man jo, så ikke svillen ligger på oppforet gulv ...
Huset har hatt en lekkasje som dryppet vann fra toalettet som ligger i tilknytning til trappen ned, så det har jo dryppet ned til underetasjen, men jeg vil sjekke gulvet oppe også.
Takk for deres svar!
Du har altså en vannskade på både over- og underetasjen? Da er det vel bare å rive bort så mye som kreves, tenker jeg. Om dere ikke oppdaget lekkasjen snart etter at den oppsto så har jeg vanskelig for å tro at det finnes grunn til å håpe på at det holder å lufttørke materialet.V vix79 skrev:På overetasjen, det lille jeg har revet opp, i betongplaten så er det inngjötte bjelker som ikke synes på bildet kanskje, på disse har man da skrudd inn gulvkonstruksjonen.
Akkurat denne bjelken var fuktig, nå håper jeg at det bare er så akkurat der, for i nærheten ligger et baderom som har hatt en vannlekkasje.
Så spørsmålet er om man kommer til det punktet at det bør rives opp, hvilket alternativ kan være billigst?
Samt så har jeg merket at gulvet er oppforet og på den har man bygd tynne mellomvegger, som evt skal rives hvis man river gulvet.
Store spørsmålet blir da hvordan er det med svillen, svillen ligger vel direkte mot platen håper man jo, så ikke svillen ligger på det oppforede gulvet…
Huset har hatt en lekkasje som har dryppet vann fra toalettet som ligger i tilknytning til trappen ned, så det har jo dryppet ned til underetasje, men jeg vil sjekke gulvet oppe også.
Takk for deres svar!
Om innervegger står på gulvet (ikke støtter på platen) hadde jeg tatt bort undergulvet bit for bit og etter hvert støsset opp nedenfra. Måtte gjøre så i vårt hus da vi byttet undergulv. Ta bort en liten bit om gangen - støtt opp.
Vårt 70-tallshus var dessverre bygget på gulvbjelkelagene (håper det er uvanlig!). Det fantes derfor ikke noen egentlig svill på to av husets sider. Måtte ta bort bjelkelagene ett etter ett, og støtte opp punktvis. Så vippet vi inn en svill, og fjernet en støtte om gangen.
Edit - er det her inngjötte imp. bjelker på overetasjen? Ser grønn ut - mugg?
Sist redigert:
Takk for ditt svar!!K Kardan79 skrev:Du har altså en vannskade på både over- og underetasjen? Da er det vel bare å rive bort så mye som kreves, tenker jeg. Om dere ikke oppdaget lekkasjen snart etter at den oppsto så har jeg vanskelig for å tro at det finnes grunn til å håpe på at det holder å lufttørke materialet.
Om innvendige vegger står på gulvet (ikke støtte på platen) hadde jeg tatt bort undergulvet bit for bit og gradvis støttet opp fra undersiden. Fikk gjøre slik i vårt hus når vi byttet undergulv. Ta bort en liten bit om gangen - støtt opp.
Vårt 70-tallshus var dessverre bygget på gulvbjelkelaget (håper det er uvanlig!). Det fantes derfor ingen egentlig svill på to av husets sider. Fikk ta bort bjelkelaget ett etter ett, og støttet opp punktvis. Så vippet vi inn en svill, og plukket bort en støtte om gangen.
Edit - er dette innstøpte trykte lekter på overetasjen? Ser grønn ut - mugg?
Nå er den ikke så grønn som på bildet, dog fuktig, hvilket gjør det nødvendig å dra opp disse om mulig. Heldigvis er det bare denne som lå i anslutning til toalettet der et rør lekket.
Klikk her for å svare