Hei!!!

Vi har støtt på et problem. Når vi holdt på å rive ned kjøkkenet oppdaget vi et hull inntil naboen. Dette er på kjøkkenet så det dere ser inni hullet er baksiden av deres stamme. Treverket er knusk tørt men mørkt noen steder, jeg ville gjettet at det har brent her tidligere, derav hullet. Et gammelt landshøvdingehus.

Jeg er helt ærlig ikke komfortabel med et stort hull i veggen. Og jeg er heller ikke komfortabel med at den veggen som isolerer oss er en knusk tørr forfallende trevegg, det går an å plukke bort biter. Hadde jeg fått bestemme hadde jeg revet ned dritten og slått opp en ny vegg men det kan jeg ikke gjøre uten å påvirke naboen. Vi flyttet inn for to måneder siden men begynte nylig å renovere. Hva hadde dere gjort i min situasjon?

Brf?! Ring foreningens styre!!! Det var det merkelige jeg har sett. Hvordan kan man bare bygge inn det der?

Leilighetsskiljende vegg tilhører ikke din leilighet bortsett fra overflaten. Du skal altså ikke gjøre noe med den uten la foreningen håndtere det. Vegger mellom boliger skal være brannskillende.

Jeg hadde også hentet inn naboen så de får vite at dere har hull mellom leilighetene.

• Liker
Bor i pepparkakshus og 3 andre
  • Laddar…
Det ser mer ut som råttent tre, dvs en gammel vannskade enn brannskade.
Men som tidligere nevnt så er det foreningens problem om det nå er en BRF.

• Liker
Bor i pepparkakshus og 5 andre
  • Laddar…
Japp. Uansett hullet er det ikke en korrekt leilighetsavskillende vegg.

Vi snakket med naboen. De synes det var veldig rart. Skal ta kontakt med styret. Hva gjør jeg om styret ikke vil utbedre problemet?

• Liker
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
De har intet valg.

Hyresnämnden.

• Liker
klaskarlsson og 7 andre
  • Laddar…
Veggen skal repareres, men hvorvidt det er en korrekt leilighetsavskillende vegg eller ikke må man nok vurdere ut fra de byggregler som fantes da huset ble bygd. Landshövdingehus er jo en 1800-talls konstruksjon som tok slutt en gang på 20-30-tallet. De fleste ble bygget med start på slutten av 1800-tallet.

Så jeg ville ikke bli overrasket hvis veggen faktisk i utgangspunktet er riktig ut fra husets opprinnelse, men skadet og skal repareres.

• Liker
Thomas Buskhagen og 1 annen
  • Laddar…
Kommer nok an på når brl:en ble innredet.

Huset er bygd på slutten av 20-tallet. Jeg har kontaktet en person i styret. Det er en veldig liten forening.

• Liker
Thomas Buskhagen
  • Laddar…
Vil de ikke gjøre noe med veggen eller om dere sitter fast i renoveringen går det jo alltid an å sette opp en egen vegg innenfor selv om dere mister litt boligareal på den måten

er det bare begrenset til det der så er det vel bare kappe rent og felle inn litt nytt virke? kan vel ikke være hele verden om dere nå likevel river og holder på?

• Liker
Guzzi og 3 andre
  • Laddar…
Føles selvsagt for meg at uansett hvordan det så ut når kåken ble bygget (og det ble ikke brf 1920?) så bør man bygge veggen slik at den oppfyller riktig brannklasse. Bruker å handle om at man trenger flere lag gips bare.

• Liker
Thomas Buskhagen og 2 andre
  • Laddar…
Det ble brf på midten av 00-tallet. Jeg føler det samme, spesielt siden det er kjøkken på begge sider kan jeg synes at det er ekstra viktig at det er brannsikret. Jeg håper bare ikke dette trekker ut i tid eller at våre naboer på den andre siden blir opprørte.

• Liker
leffe-e
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
är det bara begrenset til det der så er det vel bare å kappe rent og felle inn litt nytt virke? kan vel ikke være hele verden om dere nå uansett river og holder på?
Nei, tiltaket er sikkert ikke så omfattende. MEN, det er foreningens ansvar. Jeg tror ikke TS vil stå med ensamt ansvar for feilkonstruering ved brann. Dessuten skal foreningen betale for det.

• Liker
leffe-e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.