Tosse skrev:
Jaha, ja da er jeg enig med deg. Jeg visste ikke om historikken. Uansett er det brf ansvar å utbedre denne skaden på en tilfredsstillende måte. Jeg vet personlig ikke hva som gjelder når man skal reparere en gammel vegg. Men du virker sikker på din sak at forntida teknikker duger. Samme sak om man må bytte et tappvannsrør? - okei med innebygde skjøter og så videre. Det ville jo virkelig lette alle renoveringer! Jeg mener, flytter man inn i et hus får man akseptere den standard som gjaldt da det ble bygget! ;)
Nå drar du ting litt langt og blander sammen saker og ting. Det er ikke et spørsmål om hva som er best eller ikke, naturligvis så får man håpe at viss utvikling har gått fremover og at nye materialer og produksjonsmetoder i visse tilfeller kan være bedre enn datidens. Men med din argumentasjonsteknikk er ett-trinns tette veggkonstruksjoner bedre enn murede vegger med kalkmørtel fra 1600-tallet selv om de gamle står igjen i samme tilstand mens ett-trinns tette råtner for fullt rundt omkring i Sverige.

Om du velger å ha skjulte koblinger i dine vannsystemer, så er det nok ingen som hindrer deg, men du får ingen erstatning fra forsikringsselskapet så det er på din egen risiko.
Så forstår jeg ikke hva det har med denne tråden å gjøre, men om argumentene eller faktakunskapen svikter, så får man som du forsøke med enkle men dårlige argumenter ;)

Nå har man jo ikke bare Boverkets byggregler og dens forgjengere å ta hensyn til når det gjelder brannsikring i bygninger. Også lov (2003:778) om vern mot ulykker stiller krav til rimelig brannsikring. Og det som er rimelig i dag, trenger ikke å være det samme som det som var rimelig for lenge siden.

En dom i lagmannsretten ga for eksempel Uppsala Brannvesen rett mot en eiendomseier som mente at rekkehusene hans oppfylte gjeldende regler fra typ 90-tallet. Det var brannvesenet enig i, men mente at det ikke var innenfor rimelig brannsikring i dag.
http://databas.infosoc.se/rattsfall/29063/fulltext

Jeg vet ikke hvordan man resonnerer når det gjelder rimeligheten av forbedret brannsikring i eldre flerfamiliehus, men snakk med din brannvesens forebyggende avdeling hvis du er interessert.

Men som flere har vært inne på - en fullstendig korrekt avskillelse mellom leiligheter i henhold til dagens krav, EI60, går ikke an å oppnå ved å endre kun en vegg. Men man må jo starte et sted, så hvorfor ikke bak kjøkkenskapene dine.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
Årsaken til min sarkasme som du kanskje gikk glipp av, var at jeg syntes du gikk ganske hardt frem i din argumentasjon. Ingenting i mitt innlegg var et argument.

Og du, du vet veldig lite om mine kunnskaper og erfaringer med enstegstettede vegger.

Jeg slår av min overvåkning av tråden nå, så jeg kommer verken til å gi flere meninger eller motta flere angrep.

Så interessant! Nå har jeg surfet rundt og lest om Landshövdingehus.

• Liker
Sir Duke og 1 annen
  • Laddar…
Claes Sörmland
oceanis skrev:
Om du velger å ha skjulte koblinger i ditt vannsystem så er det nok ingen som hindrer deg, men du får ingen erstatning fra forsikringsselskapet så det er på egen risiko.
Litt sånn er det med det eget ansvaret om du bare vedlikeholder gamle vannsystemer. Men bygger du om vannsystemet ditt så kreves en byggemelding eller byggetillatelse. Da er det plutselig et helt nytt vannsystem i henhold til dagens standard.

Tilbake til trådens tema - Styret kan velge å bare la veggen bli reparert i henhold til de regler som gjaldt da den ble oppført.

At nye brannsikringsregler plutselig skulle tre i kraft ved en såpass liten reparasjon stemmer ikke. Den lille skaden har ingen kobling til nye brannsikringsregler. Men selvfølgelig kan man uavhengig av skaden og dens reparasjon varsle redningsnemndens brannvern om kjøkkenveggens konstruksjon slik at de igjen kan vurdere om konstruksjonen er spesielt problematisk i henhold til dagens brannsikringslovgivning. Er det virkelig ille så skriver de et pålegg om utbedring.

Som jeg har forstått det får man vel ganske god brannbeskyttelse av gipsplater? Doble gipsplater på veggen etter utskifting av skadet materiale er jo en ganske enkel tiltak?

Anna_H skrev:
Som jeg har forstått det får man vel ganske bra brannvern av gipsplater? Doble gipsplater på veggen etter utskifting av skadet materiale er jo en ganske enkel tiltak?
for så vidt, men bare doble plater bak skapene gir vel et brannforløp som bremses noen sekunder kanskje. Enten lager man en korrekt branncelle, eller så lar man være. Det vil trolig bli en ikke engang målbar forbedring av doble plater akkurat der om det likevel tar fyr skikkelig.

Bygg igjen og vær glad for at det ikke er et større område. Risikoen for brann akkurat der eller at den sprer seg nedover er jo nesten ikke-eksisterende, og som sagt gjør det minimal forskjell om dere ikke river og bygger om hele veggen til riktig brannklasse.

O
Stefan1972 skrev:
forvisso men bare doble plater bak skapene gir vel et brannforløp som bremses noen sekunder kanskje. Enten gjør man en korrekt branncelle eller så lar man det være helt. Det blir trolig en ikke engang målbar forbedring av doble plater akkurat der hvis det likevel tar fyr skikkelig.
For å gjøre deg fornøyd, så kan man sette doble gipsplater på hele veggen :) Da har du vel oppnådd EI30... eller er det enda bedre? Det finnes riktignok noen utfordringer rundt rørene, men ingen kjempestore.

Uansett om styret har et ansvar eller ikke... Jeg ville ikke orket å tenke på det problemet. Jeg antar at dere ikke vil være uten fungerende kjøkken en lengre periode? Å fikse veggen selv er ikke spesielt vanskelig, trenger ikke bli spesielt dyrt... Så egentlig, hva er problemet? Hvis ikke... dere kommer til å sette nye skap så dere kommer uansett ikke til å se naboen

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
O
Claes Sörmland skrev:
Litt sånn er det med det eget ansvaret om du bare vedlikeholder gamle vannsystemer. Men bygger du om vannsystemet ditt så kreves det byggemelding eller byggetillatelse. Da er det plutselig et helt nytt vannsystem i henhold til dagens standard.

Tilbake til trådens tema - Styret kan velge å bare la veggen bli reparert i henhold til reglene som gjaldt da den ble oppført.

At nye brannsikkerhetsregler plutselig skulle tre i kraft ved en såpass liten reparasjon stemmer ikke. Den lille skaden har ingen lenke til nye brannsikkerhetsregler. Men man kan selvfølgelig uavhengig av skaden og dens reparasjon gjøre redningsmyndighetene oppmerksomme på kjøkkenveggenes konstruksjon slik at de igjen kan vurdere om konstruksjonen er særlig problematisk i henhold til dagens brannsikkerhetslovgivning. Er det virkelig ille så skriver de et pålegg om tiltak.
Jeg vet at det kreves byggetillatelse om du drar om avløpssystemet, men om det kreves når det gjelder vann det vet jeg ikke. Om du velger å fravike de reglene som gjelder i dag når du gjør om vannsystemet så er det ikke et lovbrudd. Du får trekke vannet hvordan du vil uten å bryte loven. MEN, du vil sannsynligvis ikke få ut en krone fra FB om det blir en vannskade. Det kan klassifiseres som skjult feil den dagen du selger hvis du ikke forteller kjøperen at du ikke har fulgt dagens regler.
Det blir feil, men ikke et lovbrudd. Så det verste som skjer er at du ikke får en øre fra FB den dagen det blir en vannskade... Det er forsåvidt ille nok... Det kan bli ganske store kostnader...

O
PNO skrev:
Nå har man jo ikke bare Boverkets byggregler og dens forgjengere å ta hensyn til når det gjelder brannsikring i bygninger. Også lov (2003:778) om beskyttelse mot ulykker stiller krav til rimelig brannsikring. Og hva som er rimelig i dag trenger ikke være det samme som det som var rimelig for lenge siden.

En dom i kammerrätten ga for eksempel Uppsala Brannvesen rett mot en eiendomseier som mente at hans rekkehus oppfylte gjeldende regler fra typ 90-tallet. Det var brannvesenet enige i, men mente at det ikke var innenfor rimelig brannsikring i dag.
[lenke]

Jeg vet ikke hvordan man resonerer når det gjelder rimeligheten av forbedret brannsikring i eldre flerfamiliehus, men snakk med din brannvesens forebyggingsavdeling hvis du er interessert.

Men som flere har vært inne på - en fullstendig korrekt adskillelse mellom leiligheter etter dagens krav, EI60, går ikke an å oppnå ved å endre kun én vegg. Men et sted må man jo begynne, så hvorfor ikke bak dine kjøkkenskap.
Akkurat den dommen synes jeg er veldig fornuftig. Jeg tror imidlertid ikke at den er anvendelig på andre bygg, heldigvis. Jeg ønsker å tolke det som at kostnaden har en viktig del i dommen... At det er en liten kostnad mot hva det kan koste om en hel rekkerad brenner ned...
Men noen rekkehus har bare hønsenetting som brannskillevegg :) Da faller det seg at kravet virkelig blir naturlig... Jeg hadde gjort det uansett om noen tvang meg eller ikke... Hadde jeg flyttet inn i et rekkehus hadde jeg sørget for at det fantes brannskillevegger, selv om det betyr at jeg måtte bygge dette selv...

Sist redigert:
Claes Sörmland
Vil ikke drive OT men:

Joda, Boverket angir at du skal gjøre en anmeldelse om du gjør installasjon eller vesentlig endring av anlegg for vannforsyning i en bygning eller innenfor en tomt. Se her:

http://www.boverket.se/sv/byggande/bygga-nytt-om-eller-till/anmalan/

Så kommer spørsmålet hva vesentlig endring innebærer. Regnes f.eks. helt ny trekking selv om det er til samme kjøkken? Kommunen får i praksis tolke for våre lovlydige borgere.

• Liker
helder
  • Laddar…
O
Claes Sörmland skrev:
Vil ikke drive OT men:

Jo da, Boverket angir at du skal gjøre en melding om du gjør installasjon eller vesentlig endring av anlegg for vannforsyning i en bygning eller innenfor en tomt. Se her:

[lenke]

Så kommer spørsmålet hva vesentlig endring innebærer. Regnes f.eks. helt ny legging fast til samme kjøkken? Kommunen får i praksis tolke for våre lovlydige borgere.
Tja du ser! Jeg var ikke sikker! Men nå er jeg;)

Claes Sörmland skrev:
Vil ikke drive med OT men:

Jovisst, Boverket angir at du skal gjøre en anmeldelse hvis du gjør installasjon eller vesentlig endring av anlegg for vannforsyning i en bygning eller innenfor en tomt. Se her:

[lenke]

Så kommer spørsmålet hva vesentlig endring innebærer. Regnes for eksempel helt ny trekking selv om det er til det samme kjøkkenet? Kommunen får i praksis tolke for våre lovlydige borgere.
Vesentlig endring er om man for eksempel fjerner eller legger til et toalett eller kjøkken, flytter for eksempel toalett eller annet våtrom i leiligheten eller villaen etc. Men ikke en reparasjon eller vedlikehold på eksisterende anlegg, så en kjøkkenrenovering hvor kjøkkenet forblir på samme sted er ikke en vesentlig endring.

• Liker
Claes Sörmland og 1 annen
  • Laddar…
P
Flyttet vårt kjøkken til et annet sted i huset og spurte selvfølgelig kommunens byggesaksbehandler om byggetillatelse var nødvendig, og det var det ikke. Nå hadde vi jo riktignok allerede vann og avløp rett under i kjelleren.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.