Hei Alle
jeg og min samboer vurderer å gå inn i et renoveringsobjekt der objektet skal totalrenoveres.
jeg har mest erfaring med nybygg og ønsker å få perspektiv på hvor stor omfanget blir samt byggteknikk for å oppnå den standarden vi har i dag når det gjelder komfort med gulvvarme osv.
Objektet er en 70-talls villa (og jeg har lest mange ulemper om disse husene).
Nedenfor legger jeg ved litt informasjon fra besiktningsprotokollen samt noen egne funderinger.
Objekt 1,5-etasjes villa
fasade: tre
betongplate på mark
byggeår -74
naturlig ventilasjon
oppvarming direktevirkende elektrisitet, luft/luft
taket skal byttes da det er fra byggingen, fasaden skal også byttes
samt totalrenovering innvendig.
Min første tanke innvendig var å installere mekanisk avtrekk med avtrekks vp, friskluftsventiler og installere byggplast
flyte inn gulvvarme i underetasjen og oppvarming med radiatorer i overetasjen
men hva jeg har lest så kan man få skader på huset om man skulle gjøre det på grunn av fuktvandring?
svillen er tydeligvis støpt inn i platen - må man gå inn og bytte den ut?
skulle gjerne tatt imot litt tips hva dere som er mer kunnskapsrike ville gjort?
huset har hatt en eier og anses som velholdt
Fra besiktning:
Huset er grunnlagt med betongplate på mark. Kontroll av konstruksjonen. Lukt kontroll ble utført stikkprøvevis langs gulvlister i boligen uten anmerkning. Et prøve hull ble gjort i nedre kant av ytterveggen mot sør i inngangshallen. Svillen består tilsynelatende av ubehandlet virke. Svillen ligger et stykke ned under betongplatens overkant, derfor kan man ikke se om underliggende fuktsperre finnes. Fuktigheten ble målt i svillen til mellom 16-19%. Det er risiko for mikrobiell vekst om den relative fuktigheten (RF) i luften er over 75 %, hvilket i gran-og furutømmer tilsvarer en fuktighetskvote (FK) på ca 17 %. For å fastslå årsaken til og omfanget av de forhøyede fuktverdiene som ble målt, anbefales at en videre undersøkelse utføres. Merk at anbefalingen gjelder hele grunnleggingen.
takk på forhånd
jeg og min samboer vurderer å gå inn i et renoveringsobjekt der objektet skal totalrenoveres.
jeg har mest erfaring med nybygg og ønsker å få perspektiv på hvor stor omfanget blir samt byggteknikk for å oppnå den standarden vi har i dag når det gjelder komfort med gulvvarme osv.
Objektet er en 70-talls villa (og jeg har lest mange ulemper om disse husene).
Nedenfor legger jeg ved litt informasjon fra besiktningsprotokollen samt noen egne funderinger.
Objekt 1,5-etasjes villa
fasade: tre
betongplate på mark
byggeår -74
naturlig ventilasjon
oppvarming direktevirkende elektrisitet, luft/luft
taket skal byttes da det er fra byggingen, fasaden skal også byttes
samt totalrenovering innvendig.
Min første tanke innvendig var å installere mekanisk avtrekk med avtrekks vp, friskluftsventiler og installere byggplast
flyte inn gulvvarme i underetasjen og oppvarming med radiatorer i overetasjen
men hva jeg har lest så kan man få skader på huset om man skulle gjøre det på grunn av fuktvandring?
svillen er tydeligvis støpt inn i platen - må man gå inn og bytte den ut?
skulle gjerne tatt imot litt tips hva dere som er mer kunnskapsrike ville gjort?
huset har hatt en eier og anses som velholdt
Fra besiktning:
Huset er grunnlagt med betongplate på mark. Kontroll av konstruksjonen. Lukt kontroll ble utført stikkprøvevis langs gulvlister i boligen uten anmerkning. Et prøve hull ble gjort i nedre kant av ytterveggen mot sør i inngangshallen. Svillen består tilsynelatende av ubehandlet virke. Svillen ligger et stykke ned under betongplatens overkant, derfor kan man ikke se om underliggende fuktsperre finnes. Fuktigheten ble målt i svillen til mellom 16-19%. Det er risiko for mikrobiell vekst om den relative fuktigheten (RF) i luften er over 75 %, hvilket i gran-og furutømmer tilsvarer en fuktighetskvote (FK) på ca 17 %. For å fastslå årsaken til og omfanget av de forhøyede fuktverdiene som ble målt, anbefales at en videre undersøkelse utføres. Merk at anbefalingen gjelder hele grunnleggingen.
takk på forhånd
Oi! Skal dere ta inn hjelp eller gjør dere det selv? Hvis dere skal gjøre det, må dere virkelig synes det er gøy. Jeg hadde ikke gjort det... ;-)
Et interessant alternativ hvis du ser på mekanisk avtrekk er denne:
https://www.healthyhomes.se/healthbox-3-0
Automatisk styring basert på nivåer av CO2, fukt og lukt. Går automatisk ned til minimumsstrømning når luften er bra. Høres smart ut, synes jeg.
Du skriver ingenting om avløpet, hvordan ser det ut. Siden det er en totalrenovering blir det vel nytt bad og kjøkken, så nytt avløp følger vel med bare farten?
Det hender at bad blir renovert, sluket byttes men det kobles sammen med de gamle rørene uten at man egentlig vet tilstanden.
Når det gjelder bunnsvillen tør jeg ikke gjette. Der får nok noen som kan sitt fag uttale seg.
Lykke til!
https://www.healthyhomes.se/healthbox-3-0
Automatisk styring basert på nivåer av CO2, fukt og lukt. Går automatisk ned til minimumsstrømning når luften er bra. Høres smart ut, synes jeg.
Du skriver ingenting om avløpet, hvordan ser det ut. Siden det er en totalrenovering blir det vel nytt bad og kjøkken, så nytt avløp følger vel med bare farten?
Det hender at bad blir renovert, sluket byttes men det kobles sammen med de gamle rørene uten at man egentlig vet tilstanden.
Når det gjelder bunnsvillen tør jeg ikke gjette. Der får nok noen som kan sitt fag uttale seg.
Lykke til!
Takk for ditt svar. de store tingene er vel tenkt å ta inn hjelp medV Very stable genius skrev:Oi! Skal dere ta inn hjelp eller gjør dere det selv? Hvis dere skal gjøre det, må dere virkelig synes det er gøy. Jeg hadde ikke gjort det... ;-)
[lenke]
Automatisk styring ut fra nivåer av CO2, fukt og lukt. Går automatisk ned til minimumsstrøm når luften er bra. Høres smart ut, synes jeg.
Du skriver ingenting om avløpet, hvordan ser det ut. Siden det er en helrenovering blir det vel nytt bad og kjøkken, så nytt avløp følger vel med automatisk?
Hender at bad blir renovert, sluket byttes, men det kobles sammen med de gamle rørene uten at man egentlig vet tilstanden.
Når det gjelder bunnsvillen tør jeg ikke gjette. Da bør nok noen som vet hva de snakker om si sitt.
Lykke til!
takk for lenken den skal jeg sjekke ut
avløpet er det minste problemet (har vært i VVS bransjen i over 10 år)
det jeg mest er ute etter er hvilken form for byggteknikk man skal bruke og hvilke man skal passe seg for.
så at det er mye jobb er en annen sak
takk for ditt svar! settes pris på
Ja, det ser ut som om dere kommer til å måtte gjøre alt. Angående byggteknikk og bunnsvill er det trolig de som vet bedre her.
Godt å ha litt egen kunnskap (vvs) også og der til sikkert litt kontakter innen bygg.
Gjør gjerne et innlegg her når dere har tatt beslutning om hvordan dere løser alt.
Godt å ha litt egen kunnskap (vvs) også og der til sikkert litt kontakter innen bygg.
Gjør gjerne et innlegg her når dere har tatt beslutning om hvordan dere løser alt.
Klikk her for å svare