Vi renoverer et hus 1,5 etasje bygget -74 med kald loft. Ved husvisning merket vi ingen sjenerende lukt. Huset var mer eller mindre i original ved kjøp, men ingen større bemerkninger på inspeksjon bortsett fra at de fleste tingene var etter sin tekniske levetid.
Vi renoverer hele huset, og nå under renovering har det begynt å lukte hytte. Ved inngang og kjøkken hvor taket er åpent.
Vi har byttet alle gipsplater, revet opp alle gamle plastmatter og slipt rent under. I overetasjen til sponplate og i første etasje til betong for å bli kvitt alle limrester fra plastmatter etc.
Vi har lagt gulvvarme i begge etasjer og flytet oppå. Fjernet alle elektriske elementer og byttet til luft/vann varmepumpe. Vinduer skal byttes osv. Sviller er selvfølgelig byttet, og ny isolasjon + gips ca 60 cm over svillene pga eventuell luktspredning. Svillenes fuktinnhold var ok ved bytte.
Loftet lukter muggent, og vi skal i trinn 2 bytte isolasjon og se over taket.
Den mugne lukten, typisk "hyttelukt", lukter mest der taket fortsatt er åpent og ut mot loftet. Kan det være den lukten som har kommet ned i huset nå når det har vært åpent på grunn av all el og rørføringer? Vil den forsvinne når ny dampsperre + tak kommer på plass, tro? Begynner å bli litt bekymret😅 det lukter ikke mye, men man kan ane lukten, og det vil man ikke.
Vi renoverer hele huset, og nå under renovering har det begynt å lukte hytte. Ved inngang og kjøkken hvor taket er åpent.
Vi har byttet alle gipsplater, revet opp alle gamle plastmatter og slipt rent under. I overetasjen til sponplate og i første etasje til betong for å bli kvitt alle limrester fra plastmatter etc.
Vi har lagt gulvvarme i begge etasjer og flytet oppå. Fjernet alle elektriske elementer og byttet til luft/vann varmepumpe. Vinduer skal byttes osv. Sviller er selvfølgelig byttet, og ny isolasjon + gips ca 60 cm over svillene pga eventuell luktspredning. Svillenes fuktinnhold var ok ved bytte.
Loftet lukter muggent, og vi skal i trinn 2 bytte isolasjon og se over taket.
Den mugne lukten, typisk "hyttelukt", lukter mest der taket fortsatt er åpent og ut mot loftet. Kan det være den lukten som har kommet ned i huset nå når det har vært åpent på grunn av all el og rørføringer? Vil den forsvinne når ny dampsperre + tak kommer på plass, tro? Begynner å bli litt bekymret😅 det lukter ikke mye, men man kan ane lukten, og det vil man ikke.
Hva er det for grunn huset er bygd på, plate på mark?
Det var jo en del materialer som ikke lukter "godteri" som ble brukt på 70-tallet (også i dag)
Tetex, Masonite & ulike isolasjoner er de som kan lukte fra "fabrikk"
Deretter var jo visse tredetaljer behandlet & reagerer hvis de holdes fuktige.
Alle gamle problemer lå ikke bare i selve svillen.
Det var jo en del materialer som ikke lukter "godteri" som ble brukt på 70-tallet (også i dag)
Tetex, Masonite & ulike isolasjoner er de som kan lukte fra "fabrikk"
Deretter var jo visse tredetaljer behandlet & reagerer hvis de holdes fuktige.
Alle gamle problemer lå ikke bare i selve svillen.
Det er plate på mark.J jawen skrev:Hva er det for grunn huset er bygget på, plate på mark?
Det var jo en del materialer som ikke lukter "godteri" som ble brukt under 70-tallet (også i dag)
Tetex, Masonite & ulike isolasjoner er de som kan lukte fra "fabrikk"
Så var jo enkelte tredetaljer behandlet & reagerer om de holdes fuktige.
Alle gamle problemer lå ikke i bare svillen
Nei, nettopp - en hel del å holde styr på. Tenker at det også kan ha blitt litt undertrykk i huset og duft sugd inn i huset?
Men tror du når vi stenger igjen alt (er som sagt fortsatt åpent tak i vaskerom/gang/kjøkken der det lukter) at det slutter å lukte eller lukter som når vi kjøpte dvs ikke noe bemerkelsesverdig?
På plan 2 der vi har begynt å stenge igjen og lagt gulv, lukter det ingenting, bare lokalt der taket fortsatt er åpent.
Er det da et opplekt gulv som dere deretter har flyter inn varmesløyfer i, eller er det ren betongplate? Man brukte jo nesten aldri isolasjon under platen på 70-tallet, og er det så, så vil gulvvarme skape "kapillærtrykk" og trekke opp fuktighet nedenfra platen. (varm luft stiger)T Th236 skrev:
Man får sjelden undertrykk da friskluftsventilene i huset skaper "balanse"T Th236 skrev:
Nei nedslepet til betong. De som la gulvsløyfer snakket om det med isolasjon og betongplate. Tror de la en isolasjon mellom eller noe i den retning for at det skulle bli bra. Men kanskje jeg som har mistolket også. Gulvvarmen er ennå ikke i gang da vi nylig har flytt. Så tror ikke det har med lukten å gjøre...J jawen skrev:Er det da et oppforet gulv som dere deretter har flyttet inn varmesløyfer i, eller er det ren betongplate?
Man brukte jo nesten aldri isolasjon under platen på 70-tallet, og er det slik vil gulvvarme skape "kapillærtrykk" og dra opp fukt nedenfra platen. (varm luft stiger)
Man får sjelden undertrykk da friskluftsventilene i huset skaper "balanse"
Okei - godt, da kan vi kanskje utelukke undertrykk i hvert fall.
Du bør virkelig finne ut nøyaktig hvordan platen er bygget opp, du risikerer mange følgeskader ellers.T Th236 skrev:
De kan jo ha demontert hele det oppreiste gulvet, alle trekiler osv., og deretter slipt betongen ren & plan med en Dianova.
Men magefølelsen min sier at dette neppe er sannsynlig på grunn av at det er en enormt stor jobb, så jeg føler meg skeptisk til dette.
Nei, det tror jeg ikke. Nå ble jeg veldig urolig...J jawen skrev:Du bør virkelig finne ut nøyaktig hvordan platen er bygget opp, du risikerer masse følgeproblemer ellers.
De kan jo ha demontert hele det oppforede gulvet, alle trekiler osv., og deretter slipt betongen ren og plan med en Dianova.
Men min magefølelse sier at dette knapt er sannsynlig på grunn av at det er et enormt stort arbeid, så jeg føler meg skeptisk til dette.
Men tror fortsatt ikke det er kilden til lukten i dag da gulvvarmen ikke er på.
Så kan det være. Vi får rett og slett håpe de forsvinner i forbindelse med at de lukker igjen taket. Lukter som sagt bare der og føles som det kommer fra taket/loftet. Er ikke mye lukt og ingenting som setter seg i klærne heller, bare en svak duft lokalt der. Jeg er væææærlig følsom og byggere og andre venner som har vært der har ikke reagert og synes mer det lukter sparkel/maling/bygg.J jawen skrev:
Vinden er original kald vind. Nei, ingen fukt så vidt vi har merket eller blitt notert ved inspeksjon. Der jeg opplever at det lukter er det der kattvind ned mot kjøkken + vaskerom er åpent. Det lukter typisk gammel vind. Som sagt skal vi fikse vinden, bytte og tilleggsisolere eller hva som nå anbefales, og så også bytte tak. Som det er i dag vil jeg ikke oppbevare ting på vinden på grunn av lukten. Samme som jeg nå merker i kjøkken/vaskerom.S som_swahn skrev:
Ventilasjonen er naturlig trekk. Vi har hatt ventilasjonseksperter der som har hjulpet oss med å se over, så det føles som en god plan der. Som sagt mest jeg som reagerer på lukten. Min samboer synes jeg overdriver. Men det er min mareritt når man legger ned så mye tid og penger at det skulle lukte... spiller ingen rolle hvor fint det er da...
høres ut som at dere har tenkt godt gjennom det, tror at lukten vil forsvinne med tiden. kjenner selv igjen det fra når man har flyttet inn der tiden har "stått stille" lenge, så å si. å lage gjennomtrekk har fungert for meg og i tillegg til passende renoveringer å vente ut tiden, men det er klart det er vanskeligere om vinteren... det er ikke uvanlig med lukter i en overgangsperiode, og reagerer ikke andre merkbart ville jeg ikke bekymret meg, bare prøve å akseptere nåværende situasjon og fortsette å jobbe mot å oppnå den standarden dere ønsker for huset.
Jeg håper virkelig det! Jeg må nok bare slippe bekymringen for øyeblikket og evaluere over tid helt enkelt. Vi bor ikke der i dag, så når vi flytter inn til våren, får vi lage gjennomtrekk og håpe det forsvinner 🙏🏼S som_swahn skrev:høres jo ut som om dere har tenkt dere om, tror at lukten vil forsvinne med tiden. kjenner selv igjen det fra når man har flyttet inn der tiden "har stått stille" lenge så å si. skape gjennomtrekk har fungert for meg og foruten passende renoveringer å vente ut tiden men det er klart det er vanskeligere om vinteren... det er ikke uvanlig med lukter i en overgangsperiode og reagerer ikke andre nevneverdig ville jeg ikke bekymre meg, bare prøve å akseptere situasjonen og fortsette å jobbe med å oppnå den standarden dere ønsker for huset
Takk for deres tips og råd!
Klikk her for å svare