For en stund siden var jeg på vei ned trappen (innendørs) i leiligheten min. Jeg klarte å skli på ett av de siste trappetrinnene, og for å bremse fallet tok jeg tak med høyrehånden i trapperekkverket. Et halvt sekund senere sitter jeg, noe forbauset, på rumpa i trappen og har revet løs hele rekkverket fra veggen. Trapperekkverket er ca. en meter langt og kun montert med to gipsekspandere i veggens dobbelgips (26 mm?). Leiligheten er bygget i 2006 og jeg burde kanskje nevne at jeg kun veier 75 kg.
Uten å vite bedre synes jeg at monteringen av rekkverket virker å være svært underdimensjonert.
Mitt spørsmål er hvilke krav som stilles til et trapperekkverk når det gjelder styrke mm? Jeg ville sette pris på å ha litt mer kjøtt på beina før jeg tar en diskusjon med borettslaget.
Noen bilder (klikk for å se større):

/Johan ES
Uten å vite bedre synes jeg at monteringen av rekkverket virker å være svært underdimensjonert.
Mitt spørsmål er hvilke krav som stilles til et trapperekkverk når det gjelder styrke mm? Jeg ville sette pris på å ha litt mer kjøtt på beina før jeg tar en diskusjon med borettslaget.
Noen bilder (klikk for å se større):

/Johan ES
Åpenbart er innfestningene (2 stk ?) i gipsplaten undermålige. En kontinuerlig belastning svekker innfestningene. Å øke antallet innfestninger er en mulighet, men vil sannsynligvis ikke se fornuftig ut. Et alternativ er å forsterke gipsplaten med en sponplate som limes/skrus (med et større antall) mot gipsplaten. Sponplaten, som ikke trenger å være nevneverdig større enn trappegelenderet, kan deretter utgjøre underlag og feste for trappegelenderet.
mvh/TMI
mvh/TMI
Er det ikke bedre å feste rekkverket i stendere eller sørge for at det finnes avstivninger å feste rekkverket i? I villaen jeg vokste opp i, satt en av festene på "feil" sted, så den ble dratt ut av gipsen en gang for mye. Det endte med at det ble laget en stor hjerteformet håndklehenger på den andre siden av veggen som var en toalett, og i den kunne rekkverket få en stabil base å festes på.
Klikk her for å svare