Hei,
Jeg har klart mesterstykket å vri av en karmskrue når jeg monterte nye ytterdører. Et øyeblikk av uklarhet gjorde at selve innerskruen ble "rundet" av, og nå går det ikke an å justere karmskruen. Er det noen som har noen gode tips om hvordan man kan få bort en skadet karmskrue? Sage av selve skruen og bore bort hylsen eller sage av og dekke hylsen og bore et nytt hull i karmen? Alle tips og ideer mottas med varme hender!

Kapp skruen mellom karm og regel så nær karmen du kan, så kan du deretter skru av hylsen. Deretter må du ta en polygrip og skru av skruedelen som sitter fast i regel.
Jeg lyktes med det samme i en boddør.

Takk AnderS. Virker å være en klok strategi.

Dro noen par karmskruer runde på grunn av de dårlige men dyre verktøyene og dårlig presisjon på skruene før jeg forboret de resterende skruehullene i veggen. Sinkhylsen kan være vanskelig å få ut av det gamle hullet uten å skade det. Det enkleste er å bore et nytt 14 mm hull og dra i en ny karmskrue ved siden av den gamle som er kappet.

• Liker
Bhav
  • Laddar…
Jeg kjøpte Servas karmskruer og runddrog 3 av 6. Og dette med Servas egen bits. Rena skiten. Frem med vinkelslipen og slå så i spiker i stedet.

Biltemas karmskrue var jeg nær å gjøre hakkemat av før jeg også forboret. Det man MÅ SE til er at hullet for sinkhylsen er dypt nok, det var det ikke i min badstuedør.

Brukte Biltemas egne verktøy/karmskrue og synes nok at presisjonen på det er god. Drog med sperreskaft og det gikk bra tungt.

Det hele endte med at jeg måtte sage av de karmskruene som hadde blitt avrundet og satt fast, og etter mye styr klarte jeg å få dem ut av karmen. Deretter kjøpte jeg adjufix, og hele jobben ble gjort på 1 time. Må jeg si at adjufix er en utrolig mye mer stabil konstruksjon enn de vanlige karmskruene. De er noe dyrere, men det er de verdt hver dag i uken.

Fredrik

Som et tips; forbor alltid og bor i tillegg et gjennomgående hull for hylsen så blir det enda enklere å justere. Det finnes et spesielt bor for karmskruer som både borer for hylsen og selve skruen i et moment, men for enkeltstående dører vinduer kanskje det er litt overkill, men må innrømme at det er supersmidig. Deretter strammer jeg alt med skrutrekker, men du må smygkjøre for å ikke ødelegge skruehodet.

Milkshaken
Først og fremst, om dere skal bruke tradisjonelle karmskruer. (14 mm) så bor gjennom karmen, ofte er det bare borret typ halvveis.
Kjøp en ordentlig karmnøkkel, (T-modell, og kjøp også en hylse, altså den man drar inn hele skruen med..
Sett hylsen i en sterk skrutrekker eller bormaskin, og deretter dra dem inn så langt at du ser rundingen på 14 mm skruen.
Så bruker du T-nøkkelen for å justere. Jeg lover at det er vel anvendte slanter, for det er også mulig å justere karmene flere år etterpå hvis det trengs.
Bruk kjente merker som Essve o.l...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.