Hei!

Er ny her på forumet og har lest litt rundt, men har ikke funnet alt jeg leter etter.

Jeg skal senke taket i gangen med 10 cm for å felle inn spotlights og tenkte da å bruke stålstendere, noe jeg aldri har brukt før.

Gangen er 1,27 bred og 3,7 m lang. Hadde tenkt å kjøre på med 70 mm stålstendere, en skinne på hver langside og så stendere med 30 cc hele veien. Det jeg lurer på er om det holder med en skinne på hver side og så en stender imellom, et "heng" på 1,27 m burde vel ikke være noe problem?

Jeg skal også senke taket i kjøkken og stue og vil ha en betydelig større flate, ca. 6x7 m i litt vinkel. Hva er avstanden som gjelder mellom skinnene? 30 cc skal det jo være i "skruavstand", men hva gjelder for de som bærer opp alt?

Mvh

Jonas

Sett en pendel i midten for eksempel plåtvinkel eller lignende ståltråd eller de pendler som finnes til himling. Se på LED-strips som alternativ, spar energi og tid.

Så du tror ikke at de klarer en overheng på 1,27? Tenkte altså å ha 70mm stendere som kommer til å ligge tett mot taket med 2 lange skinner på langsidene og så en masse "korte" biter med 30cc. Det blir en hel del hullbånd i taket om jeg skal skru fast alle, ca 15 stendere blir det.

Hvorfor senke taket så mye? Hvis du skulle montere bare tynnere plank c/c 600 og gips eller det du vil, kan skjult kabling brukes. Et krav = 12V spotts. MX 20Watt.
Det holder. Eller?
Ellers bør du ha c/c 600.

Hvor mye tenkte du at jeg skulle senke da? Grunnen til at jeg vil senke 10cm er at takhøyden nå er 2,50 og gangen er veldig smal og lang, så jeg tror det ville se bedre ut med 2,40 som er standardhøyde.

Jeg ville tenke som en interiørarkitekt. Valg av farge, tapet, struktur, påvirker helheten. ØYET kan bli lurt. F.eks. samme farge opp til 2,4. Resten hvit. Selv om du har typ 2,47 virker det som 2,4. Men volumet føles på en annen måte. Eller tapeter/mønster horisontalt trekker ned taket. For øyet. Men for hjernen blir det som stor volumin. Jeg er ingen ekspert på dette. Men vet at volumet gir mye. Søk mer om det. Kanskje andre her har andre tips?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.