17.334 lest ·
46 svar
17k lest
46 svar
Nytt gulvbjelkelag i tømmerhytten, hvordan ville dere gjort det? Kjørt fast....
Heia! Jeg er ikke ekspert, men det virker som om det er enighet om å aldri bruke trykkimpregnert innendørs, ikke engang i garasjen eller lignende. Fant en tilfeldig side fra Finland, les nederst: http://www.naturochmiljo.fi/vi_publ...31-23972-alternativ-till-giftiga-brader-finns
Ja de fleste skriver man skal unngå trykkimp, men det virker vanlig å skru en trykket planke under reglen typ 22x95, så da lurer man på om det er nødvendig eller helt unødvendig? Nå kan jeg ikke skru planken nedenfra så det blir jo uansett ubehandlet tre nederst, så da kan jeg kanskje like gjerne skru "vanlig" tre på siden og legge platene på?nikasp skrev:
Hva er riktig dimensjon på støttene for platene? Trenger man å sette støtte på alle fire sidene av rommene, eller holder det med langsidene?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er bare å konstatere at den eneste muligheten til å forhindre at dette vakre bygget vil bli rammet av fukt og muggproblemer på undersiden av konstruksjonen, er å begrense mengden isolasjon i bjelkelaget til ca. 10 cm slik at varmetapet nedover holder temperaturen på et anstendig nivå. Passende dimensjon for bjelkelagsplater er 21x34 mm. Trykkimpregnert treverk hjelper ikke mot mugg. Derimot finnes det borbehandlet kryssfiner som står imot bedre.
Et spørsmål angående den regelte innerveggen: Hvordan tenkte du å få støtte for gulvet langs innerveggen, der den går parallelt med (ovenpå) gulvbjelken? Jeg ville ha satt to parallelle bjelker, en på hver side av veggen og montert kortlingar mellom disse bjelkene. Deretter ville jeg ha reglet opp innerveggen på kortlingane. Da får gulvet ordentlig støtte helt inntil veggen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 030 innlegg
nå går det vel ikke an å si at det ER så? Alle bygninger er forskjellige og bakken kan jo være slik at man aldri får noe problem uansett hvor bra gulv man enn bygger.justusandersson skrev:Det er bare å konstatere at eneste muligheten for å forhindre at dette vakre bygget blir rammet av fukt og muggproblemer på undersiden av konstruksjonen er å begrense isolasjonsmengden i trossbotnen til ca 10 cm slik at varmetapet nedover holder temperaturen på et hyggelig nivå. Egnet dimensjon for trossbunnplater er 21x34 mm. Trykkimpregnert treverk hjelper ikke mot mugg. Derimot finnes det bor-behandlet plywood som står imot bedre.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jo! Det er temperaturskillnadene mellom inne og bakken som styrer det hele. Det handler om grunnleggende fysikk. Ingen kryperom fungerer i dag med normal isoleringsstandard.
Finner ingenting som er 21x34, nærmeste jeg finner er Bærlekt 25x36mm, Ville bærelekt fungere? Skruer eller spikrer man best platene i disse? Hvilken type?justusandersson skrev:Det er bare å konstatere at den eneste muligheten for å forhindre at dette vakre bygget blir rammet av fukt og muggproblemer på undersiden av konstruksjonen, er å begrense mengden isolasjon i bjelkelaget til ca. 10 cm, slik at varmetapet nedover holder temperaturen på et rimelig nivå. Egnet dimensjon for bjelkelagsplater er 21x34 mm. Trykkimpregnert treverk hjelper ikke mot mugg. Derimot finnes det borbehandlet kryssfiner som tåler det bedre.
Angående isoleringen, når jeg fester bjelkelagsplatene på siden av bjelkene kan jeg jo justere en vilkårlig tykkelse/høyde på isolasjonen, skal man streve etter at isoleringen ligger tett inntil sponplatene og rommet blir helt fylt uten luftspalter?
Du skriver 10 cm isolering, teoretisk kan jeg få inn 19 cm, hvor mye kaldere blir innergulvene hvis man velger 10 cm?
Finnes det noen gyllen regel for når isoleringen er for tynn og "for mye" varme lekker ut nedover, og det blir vanskelig/dyrt å varme opp rommet?
Hvis man legger gulvvarme, er det større sjanse for at det fungerer med tykkere isolering?
At vi ikke har huset konstant oppvarmet til 20-21c, er det noe som spiller inn i sammenhengen?
Ja den ble ikke helt optimal men har man ikke tegningen 100% klar fra begynnelsen så dukker det iblant opp overraskelser når man innser at en vegg ikke kan stå der man først tenkte.. ..BlueX skrev:Et spørsmål angående den reglade innerveggen: Hvordan tenkte du få støtte for gulvet langs innerveggen, der den går parallelt med (oppå) gulvbjelken? Jeg hadde satt to parallelle bjelker, en på hver side av veggen og montert kortlinger mellom disse bjelkene. Deretter hadde jeg reglet opp innerveggen på kortlingene. Da får gulvet ordentlig støtte helt inntil veggen.
Tanken nå er å kortle i ettertid for å minske lengden og feste en mindre regel 45x45 eller 95x45 mellom kortlingen parallelt med innerveggen for å skru sponplaten i.
Ja det er litt vanskelig på nettet å filtrere ut hva som er idiotisk, risikabelt, upassende, akseptabelt, bra, idiotsikkert osv...Stefan1972 skrev:
Man vil jo ikke gjøre noe som man vet går galt samtidig kan man ikke i en renovering gjøre alt 100% idiotsikkert da det ofte er både teknisk og økonomisk umulig og da blir det en form for kompromiss som i noen tilfeller fungerer bra og i noen tilfeller ikke.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
25x36 går bra. Skru tre mot bjelkenes langsider. Kortsidene trenger ingen lister. Sponplater er ikke et optimalt materiale for blindbunn. Best er kryssfiner. OSB er vel også OK. Man bare legger platene ovenfra uten fastgjøring. Deretter må man legge asfaltpapp typ, AC 350, som man lar gå opp på bjelkenes sider før man legger i isolasjon. Jeg ville la blindbunnen sitte så lavt som mulig, men den andre varianten fungerer nok også. Best er å bruke cellulosefibre som isolasjon fordi den er mer hygroskopisk. Jeg tror ikke gulvene vil føles kalde. Det økte oppvarmingsbehovet synes mest på energiregningen. Et alternativ som jeg ikke tenkte på tidligere kunne være å legge ut markplater (spesiell mineralull) direkte på bakken hvis du kommer til. Da skulle du kunne isolere som vanlig. Finessen men også problemet med "Bygga hus" er at her blandes amatører med proffer. Man må tenke selv.
En del av sjarmen med å begynne å renovere gamle hus. Velg minst 95x45. 45x45 bærer ikke mye.Earplugged skrev:Ja den ble ikke helt optimal men har man ikke tegningen 100% klar fra begynnelsen så dukker det noen ganger opp overraskelser når man innser at en vegg ikke kan stå der man først hadde tenkt.. ..
Tanken nå er å kortle i ettertid for å redusere lengden og feste en mindre regel 45x45 eller 95x45 mellom kortlingen parallelt med innerveggen for å skru sponplaten i.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg glemte å si at det finnes spesiell blindbottenboard. Omtrent som masonit, bare tykkere. Ferdig saget slik at den passer mellom bjelker som ligger med c/c 600 mm. Finnes nok i lengder på 2400 mm. Forslaget om å bruke 95x45 forstår jeg ikke. Blindbotten skal bare bære seg selv og isolasjonen.
Takk for all input!justusandersson skrev:Jeg glemte å si at det finnes spesielt blindbunnpanel. Omtrent som masonite bare tykkere. Ferdig skåret slik at det passer mellom bjelker som ligger med senteravstand 600 mm. Finnes nok i lengder på 2400 mm. Forslaget om å bruke 95x45 forstår jeg ikke. Blindbunnen skal bare bære seg selv og isolasjonen.
Angående 95x45mm så er det ulike ting som diskuteres og lett blandes sammen i samme tråd...
95x45 var for å feste gulvsponten der det ikke var noen gulvregel å skru/lime i, jeg har satt en innervegg rett på reglen, noe som ville gjøre at gulvsponten hang i luften langs veggen.
Når jeg snakket om isolasjonen mot sponplaten mente jeg at isolasjonen ligger på en blindbunnsplate (masonitevarianten), og spørsmålet er da om man skal flytte opp blindbunnen slik at isolasjonen fyller rommet helt mellom blindbunnen og gulvsponten om man velger mindre isolasjon? Flytter man opp blindbunnen havner større delen av gulvreglen på den kalde siden og vice versa... bra eller dårlig? Flytter man ikke opp blindbunnen burde vel lyd og resonanser spre seg lettere da det er tomrom under gulvsponten?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Akustikkaspekten er vanskelig å bedømme. Mange lyddempende konstruksjoner bygger på en kombinasjon av akkurat hulrom og isolasjon. Hvis du ikke skal spille rockemusikk live, tror jeg du kan se bort fra dette. Når man vil dempe trinnlyd mellom etasjer gjelder det å ha så tungt isolerende materiale som mulig. Men det er jo ikke relevant her. Jeg ville lagt blindbunnen så langt ned som mulig, for å få inn så mye som mulig av virket på den varme siden.
He he, komisk nok kommer det til å spilles rockemusikk live... trommene og elgitaren er største årsaken til at rommet innredes...justusandersson skrev:Akustikkaspektet er vanskelig å bedømme. Mange lyddempende konstruksjoner bygger på en kombinasjon av nettopp hulrom og isolasjon. Om du ikke skal spille rockemusikk live, tror jeg du kan se bort fra dette. Når man vil dempe trinnlyd mellom etasjer, gjelder det å ha så tungt isolerende materiale som mulig. Men det er jo ikke relevant her. Jeg ville lagt blindbunnen så langt ned som mulig, for å få inn så mye som mulig av treverket på den varme siden.