Har gravd ut gulvet i tømmerhuset og tenkte nå å begynne å legge opp et nytt gulvbjelkelag med 45X195, men har kjørt fast på hvordan man smartest legger det opp for å få best bæreevne osv... hvordan ville dere gjort det? Rev bort alt eller bygget på eksisterende bjelker? Går en kraftig bjelke i midten som er skikkelig krokete...Erstatte den med en 45x195 og stein på midten?
Hele området er 4x6 meter med en avdeling ved 2m der det har sittet en dør, tror dere restene av dørkarmen har noen større bærende funksjon, bjelken de står på er veldig tynn..? sitter tre lag tømmerstokker igjen i taket..
Legger ved noen bilder og er takknemlig for tips om hvordan jeg går videre...
Ingen tanker rundt dette?
Det er egentlig bare en bjelke som er godt festet i veggen og urørt, den lange i midten (ca. 6m), krokete og sannsynligvis for høy hvis jeg skal få plass til nytt gulv oppå.
Bjelken ved siden av var kuttet tidligere og henger i luften på den ene siden og en del av trappen står på den andre delen.
Den tverrgående er kraftig avskåret og burde vel ikke klare å bære noen direkte laster...
Hvordan ville dere lagt de nye bjelkene? Har flere solide steinblokker for å støtte opp ved behov..
er du ingen rabiat byggnadsvårdare og ikke har som hensikt å beholde noe av veggen der døren var så ville jeg ha tatt bort alt gammelt og lekt opp nytt helt og holdent. Noe bjelkelag på midten må man jo ha som man får støtte opp antar jeg. Dessuten må man vel tenke på om den gamle veggen bærer noe så man må støtte den på en eller annen måte. Dels også om tømmeret ovenfor holder ytterveggene sammen så du ikke bare sager bort alt hvordan som helst.
er du ingen rabiat byggnadsvårdare og ikke har tenkt til å beholde noe av veggen der døren var, så ville jeg tatt bort alt gammelt og regelrett bygget opp nytt helt og holdent. Noen bjelker i midten må man jo antakelig ha som man kan midlertidig støtte opp. Dessuten må man vel tenke på om den gamle veggen bærer noe, slik at man må støtte den på et vis. Dessuten, hvis tømmeret øverst holder ytterveggene sammen, må man være forsiktig så man ikke bare sager bort alt ukritisk
Nei, noen byggnadsvård er det ikke snakk om...
Veggen der døren har vært blir ny vegg med ny dør 2/3 av strekningen, og den resterende delen under trappen blir en mindre toalett.
Det der ser jo bra ut! Regle opp nytt som foreslått. Det ser tørt og fint ut, men hvordan tenkte du videre med selve kryprommet fra et fuktighetsstyringssnettpunkt? Nå som du isolerer gulvbjelkelaget vil det bli mye kaldere i krypgrunnen. Upplaget for fuktproblemer. Minimum er plast på bakken. Hvordan tenkte du med ventilasjon av kryprommet? Siden du har så lav høyde er det lurt å tenke på hvordan du skal gjøre dette før du regler opp alt for mye. Blir vanskelig å komme til etterpå.
Det der ser jo bra ut! Regle opp nytt som foreslått. Det ser tørt og fint ut, men hvordan tenkte du videre med selve kryprommet fra fukthåndteringssynspunkt? Nå som du isolerer gulvbjelkelaget vil det bli mye kaldere i krypkjelleren. Grunnlag for fuktproblemer. Minimum er plast på bakken. Hvordan tenkte du med ventilasjon av kryprommet? Siden du har så lav høyde er det bra å tenke på hvordan du skal gjøre dette før du regler opp for mye. Blir vanskelig å komme til etterpå.
Jo, jeg river bort rubbet og regler nytt, planen er nå å sette en ramme rundt hele rommet med 45X145 og erstatte den lange i midten med to sammenpiggede 45X195 og en stein i midten for litt stabilitet, deretter sette 2-meters regler i bjelkesko ut fra midtbjelken og ut til rammen på veggene. Eller finnes det smartere/bedre måter å regle opp det på?
Angående fukten, så er bakken enormt tørr, så jeg håper det skal fungere med byggplast på bakken og deretter et par ventilasjonshull i grunnen og ca 20 cm høyde mellom plast og regler...
Huset har i løpet av de siste 50 årene ikke hatt en pipa som har varmet opp grunnen, og har i perioder stått både uoppvarmet og oppvarmet om hverandre (blant annet kioskvirksomhet), så det føles som forutsetningene er gode da det så veldig fint ut da jeg rev ut det gamle, men jeg kan ta feil...
Ja, det ser utvilsomt tørt ut nå, noe som er bra, men det vil altså endre seg når du isolerer gulvet. Jeg anbefaler at du sparer ut for en inspeksjonsluke et sted. Å sette inn en giver for en hygrometer skader ikke. Da har du bra kontroll på hvordan krypkjelleren har det.
Bør være aldringsbestandig plast, men det vet du sikkert.
Normalt ville man hatt en underliggende bærebjelke på lengden, men det har du ikke plass til. Jeg ville nok hatt litt flere støtter på din midtbjelke. Vet at det er litt mer jobb, men støp noen firkantede betongplater, typ 40x40, og støtt opp derfra (ikke glem svillpapp).
Da har jeg revet ut i prinsippet alt og satt opp den nye rammen, en inspeksjonsluke høres jo ikke feil ut, får bli en sånn under trappen.
Aldersbestandig plast innkjøpt så sjekk på den.
Tenker på støpningen... enig i at det er tryggere med flere stivere men hadde vært deilig å slippe støpemomentet.
Har et antall store flate steiner igjen, burde ikke det bli like stabilt om jeg legger ut noen slike under midtbjelken som å støpe? Steinene er minst 40x40x15cm.
Jeg skulle støpe støtte for bjelkelaget. Det er alltid verdt mønstringen. Husk å ta opp ordentlige ventilasjonshull, gjerne ett på hver side av hver knute (vil gi bra trekk) og noen til langs hver vegg. Det er ikke bare jordfuktighet man skal tenke på. På denne tiden av året kommer fuktigheten også fra luften. Sørg for at det er god ventilasjon mellom ulike rom i grunnen, hvis slike finnes. Glem ikke syllpapp mellom betong og tre.
Hvordan bør jeg støpe på best mulig måte? Hvor stort, hvor dypt? Underarbeid? Type betong? Har ingen erfaring med støping, så guid meg gjerne.
Skal man støpe fast fester for lektene eller tenker dere en plan overflate å sette dem på?
Bygge en form eller støperør?
hvorfor krangle med støping? Det har jo stått på stein siden det ble bygget og bakken ser jo kompakt og fin ut så jeg ville bare legge ut noen hageplater og støtte opp med noen millimeter i spenn.
hvorfor komplisere med støping? Det har jo stått på stein siden det ble bygget og grunnen virker jo kompakt og fin, så jeg ville bare lagt ut noen hagefliser og stivet opp med noen millimeter under spenn.
Ja, jeg står i valget og kvalet om hvordan jeg skal gjøre det. Har prøvd å grave litt, og det er sand gjennom hele, og jeg lurer på hva jeg vinner med støping kontra steiner/fliser?
Samtidig er jeg litt bekymret for at jeg belaster svill/grunn for mye hvis jeg ikke avlaster tilstrekkelig, tidligere lå jo gulvet på bakken og holdt huset sammen mens det nå vil henge i svillen. Det er dumt å ta en snarvei, og huset synker... men blir det ikke sterkere av støpingen og det holder med steiner, så hadde det jo vært fint...
Har huset stått der 100+ år så trenger du nok ikke bekymre deg for at det skal sette seg. Dessuten ser det ut til å være bra grunn under. Legg 50x50 plater der det trengs avlastning.
Om du bare trenger et par støtter for bjelkelaget i midten så holder det å legge betongplater (som andre har anbefalt). Når jeg anbefalte støping trodde jeg at du skulle ha støtte for hele bjelkelaget, også langs veggene. Får lese mer nøye neste gang.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.