Da dropper vi støpingen! :-)

Fungerer det med innendørsskruer i bjelkelaget eller regnes det som ute?
Vil slippe bjelkesko mot bæringen og skru gjennom bæringen inn i bjelken og har perfekt lengde på skruen, men for innendørs bruk... Skruen havner jo i den isolerte delen, men antar at det er litt høyere fuktighet?

Noen som har peiling på spørsmålet ovenfor angående å skru sammen stendere med innendørsskruer?
Kan ikke kjøpe andre skruer i dag, så byggingen står nå stille om jeg ikke kan bruke dem..

Jeg skulle skaffe skruer for utendørs bruk. Du kommer ikke til disse når du har lagt gulvet.

Jeg lurer på om de gamle bjelkene virkelig satt fast i nedre tømmerlaget? Så gjorde det ikke hos meg, og hus jeg ser via jobben har ikke det heller. Tanken er at hvis du fester lektene i bunnlaget, kan det bli problemer den gangen man må bytte ut de stokkene og gulvet sitter fast!
Jeg hadde kruttørt i nesten hele huset mitt, men jeg valgte å støpe en frittstående plate innenfor veggene for å unngå fremtidige problemer.

FreQa skrev:
Jeg lurer på om de gamle bjelkene virkelig satt fast i nedre tømmerlaget? Sånn gjorde det ikke hos meg, og hus jeg ser via jobben har ikke det heller. Tanken er at hvis du fester bjelkelagene i bunnlaget, kan det bli et problem den gangen man må bytte de stokkene og gulvet sitter fast!
Jeg hadde kruttørt i nesten hele huset mitt, men jeg valgte å støpe en frittstående plate innenfor veggene for å slippe fremtidige problemer.
du mener altså at gulvet skulle sitte fast i de bjelker du i første omgang skulle bytte ut fordi de råtnet bort?.....:)

Stefan1972 skrev:
du mener altså at gulvet ville sitte fast i de bjelker du i første åndedrag skulle bytte ut fordi de råtnet bort?.....:)
Jeg tror FreQa mener at gulvbjelkelaget ligger flytende på naturstein i moldbenken fritt fra syllvarvet/stokkene. Gulvet ligger deretter spikret i gulvbjelkelaget med et spill rundt om mot veggen :)

Edit: Eller mener du kanskje at gulvbjelkene sannsynligvis råtner bort hvis syll gjør det? Og da spiller det ingen rolle hvordan det er festet siden alt må byttes uansett? :p

Sist redigert:
reik skrev:
Jeg tror FreQa mener at gulvbjelkelaget ligger flytende på naturstein i mullbänken fritt fra syllvarvet/stokkene. Gulvet ligger deretter spikret i gulvbjelkelaget med et spille rundt om mot veggen :)

Edit: Eller mener du kanskje at gulvbjelkene sannsynligvis råtner bort om syllen gjør det? Og da spiller det ingen rolle hvordan det er festet da alt må byttes uansett? :p
Jo jeg mener akkurat slik at gulvet burde være fritt fra veggen.

nikasp
Så gjorde jeg og så anbefaler bygningsvernerne. Heng ikke opp noe mot svillen for da må du rive gulvet også om/når svillen råtner og man vil bytte deler utenfra. Vi har et 1800-tallstorp og trenger ikke varmt gulv, så det er fint å ikke ha noe helt tett materiale under som risikerer å medføre at fukten fra grunnen stiger opp i omkringliggende vegger. Jeg gravde ut og fylte med leca 12-20, som musene ikke liker å løpe rundt i.

• Liker
FreQa
  • Laddar…
nikasp skrev:
Så gjorde jeg og så anbefaler byggnadsvårdarna. Heng ikke opp noe mot svillen for da må du rive gulvet også om/når svillen råtner og man vil bytte deler utenfra. Vi har et 1800-tallstorp og trenger ikke varmt gulv så fint å ikke ha noe helt tett materiale under som risikerer å medføre at grunnfukten stiger opp i omkringliggende vegger. Jeg gravde ut og fylte med leca 12-20, hvilket musene ikke liker å løpe rundt i.
Jeg har også fylt opp med Lecakuler under min betongplate. Jeg anbefaler å støpe i form og fylle med Lecakuler utenfor og fylle opp det siste i kanten med EPS-betong så får man en kuldebro.

Tegning av byggdetalj som viser lag med EPS, armert betong, lecakuler og frigolit. Timmer og grunn er også merket.

Det viktigste er å håndtere fuktigheten i krypkjelleren på riktig måte. Plast på bakken håndterer bare selve jordfuktigheten, men ikke den fukten som vil komme ovenfra ditt oppvarmede rom. Den enkleste og beste løsningen er sannsynligvis å fylle krypkjelleren med lecakuler før du bygger opp et nytt bjelkelag. At bygninger har stått i hundrevis av år er ingen garanti når man endrer forutsetningene radikalt.

justusandersson skrev:
Det viktigste er å håndtere fuktigheten i krypkjelleren på riktig måte. Plast på bakken klarer bare selve jordfuktigheten, men ikke den fuktigheten som vil komme ovenfra ditt oppvarmede rom. Den enkleste og beste løsningen er sannsynligvis å fylle krypkjelleren med lecakuler før du bygger opp et nytt bjelkelag. At bygninger har stått i hundrevis av år er ingen garanti når man endrer forutsetningene radikalt.
Min konstruktør er tvilende til om man fyller opp med leca så bjelkelaget ligger i lecakulene da det blir nesten som en moldbenk. Lar man det være luft imellom fungerer det.

Bjelkelaget bør kanskje ikke ligge i leca. Det avhenger litt av virkes kvalitet. Lecakuler både isolerer og er hygroskopiske dvs tar opp fukt. Den meste fukten kommer ovenfra og kan ikke håndteres verken av plast på bakken eller ventilasjon. Et alternativ er å satse på mer varmetap med kun ca 15 cm isolasjon i gulvbjelkelaget.

Alle produsenter av 12-20 Lecakulor er ikke kapillærbrytende, det står på deres hjemmeside. Oftest må den være vasket, akkurat som når grus skal ha samme egenskaper.

Det viktige er at du er klar over at uoppvarmede krypkjellere ikke fungerer sammen med en moderne isoleringsstandard. Eventuelt kapillært vann er et mindre problem enn den fuktigheten som kommer innenfra det oppvarmede rommet. Jeg foreslo lecakuler fordi det er en enkel og billig metode som man ofte bruker i forbindelse med renoveringer av torp. En bedre, men også vesentlig dyrere variant er å først legge et jevnende og komprimert lag av makadam, deretter 20 cm frigolittplater, for så å støpe et 10 cm armert betonggulv over det hele. Betongen må også kantisoleres og får ikke ligge direkte mot gjenværende tredetaljer som f.eks. sviller. Gjør man det får man et stort magasin for varme om vinteren og kulde om sommeren, som virker utjevnende på innetemperaturen og sparer oppvarmingskostnader. Innervegger plasseres deretter direkte på betongplaten. Sannsynligvis kan man droppe alt treverk som nå går ned i grunnen.

• Liker
FreQa
  • Laddar…
Da begynner det nye bjelkelaget å vokse frem... kanskje ikke helt etter læreboka, men det er ikke et bolighus så dere får ha litt overbærenhet.. :-)
Må skru stoppe for trossbunnplatene på sidene av de nye bjelkene i stedet for under som de fleste ser ut til å gjøre, er det 45x45 som gjelder da? Skal man bruke vanlig eller trykkimpregnert treverk til dette? Et nytt bjælkelag under konstruksjon med treplanker og verktøy som hammer og skrutrekker plassert rundt arbeidet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.