Hei!

Tenkte å gjøre om gjerdet vårt rundt tomten. Som bildene viser er det akkurat nå jernrør nedstøpt i en betongsokkel. Jeg kunne tenke meg impregnerte stolper 70x70, ca 120 cm høyt med horisontale ribber. Det er ca 120 cm mellom de eksisterende jernrørene og jernrørene er ca 4 cm i diameter.

En tanke jeg har hatt er å kappe stolpene nede ved sokkelen og fylle hullet med mørtel eller en eller annen form for fyllmasse/lim og sette ned en stolpesko. Finnes det en risiko for at det blir ustabilt med mørtel hvis det krymper? Er det noen annen fyllmasse eller lignende som kan brukes?

Annen løsning der jernrørene er skjult/borte? Vil helst ikke støpe opp pilarer på sokkelen.

Hvitt stakett med horisontale ribber langs en vei, omgitt av grønn plen og trær i solnedgang. Stakettet står på betongsokkel.

• Jernrør gjennomboret i en betongsokkel med hvite horisontale tregjerder festet til det. Grønt gress vokser ved siden av betongen.
Kanskje er vanskelig. Men kapp rørene et stykke opp, så bor 4cm hull i stolpen og tre den over røret? Da sitter den fast og du slipper å støpe noe. Eneste vanskelige er å bore rett og så pass dypt som det trengs.

Sist redigert:
Tanken har slått meg men gjennom årene har gjerdet fått sine skader og mange av stolpene er ikke rette... Dessuten er det en seksjon som er frittstående med 5 stolper der alle stolpene er løse og kan rugges på... Der går det ikke an å bruke stolpene i det hele tatt!

Om enkelte stolper er løse og andre "har gjort sitt" ville jeg kappet dem langs med sokkelen.

Det er vanskelig å avgjøre sokkelens tilstand, men hvis den er nogenlunde jevn kanskje du kunne bolte fast nye stolper? Her kommer et eksempel:
https://www.byggmax.se/tradgard/sta...abo-stolpe-stalstaket-och-grind-svart-p683114

Det finnes sikkert andre farger/modeller å få tak i. Ovenstående er bare et eksempel.

A
Det finnes jo også stolpesko å boltfast i betongsokkelen. Disse kan nok også plasseres der de avkappede rørbitene havner for å skjule rørene.
793044.jpg

• Liker
xyle
  • Laddar…
Holder det er det nok den smidigste løsningen, det er jo ganske tett mellom stolpene! Jeg prøver på den frittstående delen så får vi se hvordan det blir... Ellers får det bli å bolte stolpesko!

Takk for alle svar!

/Peter

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.