Holder på å bytte panel på en gavl (mot kaldloft) har nå begynt å rive den gamle panelen der underbordene er spikret rett mot en asfaboard. Det kan vel ikke være riktig? Det er riktignok ikke noe bak asfaboarden siden det er et kaldloft.
Bør jeg legge til en utvendig horisontal lekt for å få en luftspalte? Eller kan man sette de nye underbordene rett på boarden som det er nå?
Om jeg legger til en liten distanse, havner fasaden noen centimeter ut fra teglet i underkant. Bør jeg tette mot insekter da på noen måte?
Den gamle fasaden synes å bestå av underbord av beskjeden dimensjon samt list med freste spor for underbordene, i tillegg synes fasaden å være trykkimpregnert? Røykte de på litt ekstra den dagen de satte panel på huset mitt på 70-tallet, eller satte man trykket virke som fasade?
Luftspalte er aldri feil, for meg råtnet noen planker på den østre gavlen der panelet satt rett på asfaboarden. Er det kaldloft så fjern asfaboarden, sett utenpå gips eller vindsperre så blir målet riktigere.
Sett 10 mm luftlekter på asfaboarden, det er tilstrekkelig når det ikke er isolasjon bak.
Det skulle nok holde. Men hvordan gjør man da nede ved teglet, det ville jo da bli en glipe mellom tegl og fasade (som jo høres bra ut) der insekter osv. ville kunne komme seg inn. Allerede nå har de riktignok kunnet fly inn under lektene. Jeg har vurdert takfotsnett, men vet ikke hvordan jeg skal feste det mot teglet?
Hvordan ser det vanligvis ut på gavlene på hus med "halvtegl"? Pleier asfaboarden vindsperren å gå helt ned til teglet og ikke som i mitt tilfelle slutte 5 cm over teglet? Nå kan jo alle veps og humler fly rett inn på loftet.
Tror ikke det er trykket virke....ser ut til å være samme panel siden huset ble bygd.....gjetter at du kan forvente deg lignende levetid på den panelen du spikrer opp nå.....altså du må kanskje bytte panel igjen om ca 40 år om du spikrer direkte på asfaboarden.....
Panel - luftspalte - asfaboard er riktig konstruksjon etter min mening. Så ville jeg tatt 21-22 mm til luftspalten. F.eks. 22X95 forskalingsvirke eller lignende. Billig og fungerer bra.
Fest takfotsnett på en trelist som du deretter spikrer oppå taksteinen, la nettet gå opp til første luftlekt.
Høres ut som en ganske bra idé, selv om det skulle funke uten luftspalte så løser en liten lekt/list problemet med å tette hullet mellom tegl og asfaboard (vepsene og annet liker å ta den veien og inn på loftet). Men hva er smarteste måten å feste listen mot taksteinen? Det er ganske dårlig murt så spikre vet jeg ikke om jeg tør. Fug/lim?
Høres ut som en ganske god idé, selv om det skulle fungere uten luftspalte så løser en liten lekt/list problemet med å tette hullet mellom tegl og asfaboard (vepsen og annet liker å ta den veien og inn på loftet). Men hva er den smarteste måten å feste listen mot teglet? Det er ganske dårlig murt så spikre vet jeg ikke om jeg tør. Fuge/lim?
Tex pl 600 går bra.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.