Hei, har kjøpt et Älvsbyhus hvor terrassen er gjort feil og deler av fasaden har blitt fuktskadet. Tenkte å bytte ut de nedre delene men finner ikke hvor man kan kjøpe lignende fasadeplank. Har vært rundt på en masse forskjellige byggevarehus men ingen har disse inne og "vanlig" fasadeplank er for tykk, dvs.22cm. Noen som har gjort liknende eller byttet fasade på Älvsbyhus?

• Nærbilde av gulnet og skadet fasadepanel på et hus, med et vindu synlig øverst i bildet.
  • Fuktskadet fasadepanel av tre på et hus med tilstøtende terrassegulv, viser misfarging og skader på de nedre delene av fasaden.
Ringe Älvsbyhus?

L lat skrev:
Ringe Älvsbyhus?
Ja jeg skal gjøre det i morgen:) tenkte mest om noen hadde tips allerede nå, en søndag;)

• Liker
nikasp
  • Laddar…
Jeg må også bytte litt panel.
Letet som satan uten hell, men leste nettopp at den er spesielt utviklet for Älvsbyhus, ikke så smart kan det virke.
Vurderer å kjøpe vanlig 22mm panel og frese kantene så det passer.

• Liker
Annmari89
  • Laddar…
Hvor er panelet spikret i nederdelen, over det som er påvirket?

Panelet er sprukket både her og der, dermed byttet.
Finnes ingen råte.

Det jeg mest tenkte på, er om det er nødvendig å bytte panel og da om det er spikret et stykke opp så kan man kappe panelet og sette en plate nederst stukket inn bak bef panel, blir da mindre jobb og billigere

nikasp
J jdaniels skrev:
Panelet er sprukket både her og der derfor byttet.
Det er ingen råte.
Er det noe på bildene du viser her som du tenker å bytte? Synes ikke jeg ser noe jeg ville byttet i alle fall. Jeg holder på å male om huset vårt fra 1997, og jeg fuger med Sika på få steder der det er lengre/større glipper mellom panelbordene men det har klart seg veldig bra synes jeg. De har derimot gjort så utrolig dumt at de har skrudd bjelken i grunnmuren 5-10 mm fra endeveden. På enkelte steder er det nå umulig å komme til med grunning/maling under. Jeg er ganske nøye med å rense de stedene for skrot slik at ikke fuktige blader blir liggende der. Blåste med trykkluft nå når jeg skulle male også.

• Liker
Citrona
  • Laddar…
Takk alle for svar!
Ringte Älvsbyhus som henviste til at deres fasadepanel kun kan hentes via dem, dvs oppe i Älvsbyn.. gjorde som noen av dere tipset og kappet av det som er skadet, kjøpte 22mm panel som ble høvlet ned i riktig tykkelse og spikret opp :) på med litt sparkel/tetting før sliping og maling!

Fungerte kjempebra!
Nå var det jo bare en liten del nederst som vi måtte bytte :)

• Liker
Dunderhonung25 og 1 annen
  • Laddar…
J jdaniels skrev:
Jeg må også bytte litt panel.
Letet som satan uten hell men leste akkurat at den er spesielt utviklet til Älvsbyhus, ikke så smart kan det synes.
Vurderer å kjøpe vanlig 22mm panel og frese kantene så det passer.
jeg gjorde det og det fungerte fint :)

Har tettet mindre sprekker, men det er nok best å bytte dette.

• Gråmalte trepaneler med små sprekker. Markeringsmerker viser områder som kan trenge utskifting.
Testet å tette og male får nok duge,

• Malt og tettet vegg med grå paneler.
Noen som har flere tips om hvordan man enklest bytter råtten fasade på Älvsbyhus der panelet har råtnet i nederkant?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.