3.060 lest ·
20 svar
3k lest
20 svar
Nyproduksjon med gips på badet
Medlem
· Stockholm
· 1 397 innlegg
Det er selvsagt ikke bra, men litt perspektiv må vi vel ha? Man har bygget med vanlig gips i mange år, og kun et fåtall av disse badene får problemer.
Forsikringsselskapene er raske med å kreve omfattende tiltak for at de skal slippe skader.
Forsikringsselskapene er raske med å kreve omfattende tiltak for at de skal slippe skader.
Nå passer jeg på å løfte tråden litt...
Informasjonen jeg har fått nå er at man følger GVK og når jeg leser på GVK så tolker jeg det som at gips er ok siden det enda ikke finnes noen andre løsninger som er akseptable.
Så, om GVK er ok så burde jo mitt bad være forsikringsbart til tross for gips?
Informasjonen jeg har fått nå er at man følger GVK og når jeg leser på GVK så tolker jeg det som at gips er ok siden det enda ikke finnes noen andre løsninger som er akseptable.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 innlegg
De kan følge GVK hvis de følger GVK hele veien. Dvs da skal det være et tette lag i form av matte. Eksakt hva GVK skriver vet jeg ikke, men har oppfattet det som at det da må være sveiset plastmatte på både gulv og vegg, deretter kan man hvis man vil kle den med keramisk materiale (underforutsetning at den valgte matten er godkjent for flislim, som bryter ned visse fabrikater av matter).Nanorch skrev:Nå benytter jeg anledningen til å løfte tråden litt...
Informasjonen jeg har fått nå er at man følger GVK og når jeg leser på GVK så tolker jeg det som at gips er ok siden det ennå ikke finnes noen andre løsninger som er akseptable.
Hele denne diskusjonen med våtrom kan oppsummeres med "det kommer an på"! Det kommer an på hva forsikringsselskapet ditt sier, det kommer an på hvilket overflatesjikt du skal ha, og det kommer an på hvilke bransjeregler du eller flisleggeren din jobber etter, og det kommer an på hvilket tettesjikt som skal brukes.Lymmeln skrev:
1. Vanligvis får man svaret fra forsikringsselskapet at man skal følge gjeldende bransjeregler samt leverandørens anvisninger.
2. Om man skal legge matte er jo saken grei, siden GVK til og med godkjenner kartongkledd gips bak dette.
3. Om det er fliser som skal legges, avhenger det av hvilke bransjeregler som skal følges, noe som igjen avhenger av hvor flisleggeren eller gulvleggeren er tilknyttet. Om noen som er tilknyttet GVK skal gjøre jobben, er det OK med kartongkledd gips forutsatt at tettesjiktet er et tettesjikt med folie. Hvis det derimot er et rullet tettesjikt, anbefaler GVK at en uorganisk plate skal brukes. Hvis en håndverker tilknyttet BKR skal gjøre jobben, er det ikke OK å bruke kartongkledd gips, men derimot uorganiske plater.
4. Avslutningsvis vil jeg presisere at det ikke er gipsplater generelt som er forbudt ifølge BKR, men det er kartongkledd gips. Dermed er det helt OK å bruke f.eks. Norgips Humid Board som foreslått tidligere i tråden.
Svaret på spørsmålet om pappgips fjernes avhenger altså av om flisleggeren din er tilknyttet BKR eller ikke.
Klikk her for å svare