Vi kjøper nøkkelferdig og nå har det vist seg at de setter opp gips i baderommene.

Jeg har ikke så god oversikt, men det ser akkurat ut som vanlig gips. Jeg stilte spørsmål om dette og fikk et vagt svar tilbake, men det ble nevnt at de fulgte PER.

Nå har jeg lest litt og PER er jo erstattet av BBR.

Vil besiktigelsesmannen ved slutbesiktigelse kunne godkjenne en løsning med gips?

Huset ble reis etter 080701 om det har noe å si...

skal dere sette fliser/klinkers så er det ikke godkjent, skal dere ha plastgulv så er det fortsatt godkjent en stund til som jeg har forstått det.

Marive skrev:
ska ni sette fliser / klinkers så er det ikke godkjent, skal dere ha plastgulv så er det fortsatt godkjent en stund til som jeg har forstått det.
Det blir klinker med komfortvarme under samt fliser på veggene.

Åhh... man blir så lei!
Hvor f-n mye må man sjekke selv når man kjøper nøkkelferdig i troen på at man skal slippe å engasjere seg i slike ting.

Store veletablerte byggefirmaer er altså INGEN garanti for at man engang får et baderom som følger bransjereglene :mad:

Skriv et sint brev til Forbrukerrådet. Finnes jo ikke noe mer tilfredsstillende enn å ta et stort byggefirma for byggfusk ^^

Jeg håper de får rive og bygge om. Det er jo åpenbart ikke å anse som i henhold til noen regler om man har gips nå for tiden. Hvilke bløff og båg firmaer - ta ikke imot et PER attest, krev en BBV attest.

Jeg ville tatt inn en advokat ellers. Jeg antar at dere har kontrakt på at huset skal bygges i henhold til "gjeldende bransjeregler". ikke bare bransjeregler ......

Hva jeg kan lese i BBV så fantes det en overgangsperiode for kartongkledde gipsplater frem til 1. juli 2008. Før det klarte man seg altså men ikke etter.

BBV er jo ikke så detaljert på det punktet. Jeg mener jo at siden våtrommet med god margin ikke var påbegynt 2008-07-01 så er kartongkledd gips IKKE greit.

Kan tenke meg at byggefirmaet kommer til å henvise til at bygget var påbegynt før 2008-07-01 (vi snakker altså om platen), har de noe å hente der?

EDIT: Hva tror dere takstmannen vil si? (jeg har selvsagt fotodokumentasjon på gipsen, for det synes jo ikke senere)

Sist redigert:
Sikker på at det ikke er de "nye" fiberforsterkede gipsplatene de har brukt da?

Bezt skrev:
Det spiller jo ingen rolle. De er pappkledde de med. Dog er bøyningsstivheten bedre.
De er godkjent med matte på veggen under fliser.

Jeg tror det handler om hvilke regler som gjelder når byggeløyvet er søkt og når byggesamråd har vært holdt. Det kan ofte ta lang tid mellom byggeløyve og produksjon, derfor kan ikke nye regler begynne å gjelde med umiddelbar virkning for alle husbygginger.

Mike Wazowski skrev:
Jeg tror det handler om hvilke regler som gjelder når byggetillatelsen er søkt og når byggemøtet har blitt holdt. Det tar ofte lang tid mellom byggetillatelse og produksjon, derfor kan ikke nye regler begynne å gjelde med umiddelbar virkning for alle husbygginger.
Det der synes jeg virker rart og bare et forsøk for hustilvirkerne å spare noen kroner, de nye reglene har jo vært kjent i over 1½år selv om de nå ikke begynte å gjelde 1. juli i år, så lang planlegging kan det jo ikke være.

StellanKarlgren skrev:
Det spiller jo ingen rolle. De er papirkledde de også. Dog er bøyestivheten bedre. De er godkjent med matte på veggen under flisene.
Njae det vet jeg ikke helt, de jeg mener er godkjent av BKR. F.eks. http://www.gyproc.dk/gyproc/bestall...NID=84BD0E04C8BEE33DC12572DD002396C5&m=mpmgmb

Nanorch: Sjekk hvilken produsent det er på platene de har satt opp og se gjennom denne listen over godkjente plater.
http://www.bkr.se/branschregler/Alternativa_skivor_2008-09-22.xls

Så kan det være en idé å sjekke at de bruker en godkjent tettesjikt så det ikke jukses på den punkten også, nesten enda viktigere.
http://www.bkr.se/branschregler/Godkanda_system_over_miljonen.pdf

funker likt overalt. el regler, rør regler snekker regler.. reglene gjelder fra det at prosjektet starter.

som der vi er og bygger nå. der reiste de 4-etasjers hus med gips i baderommene da disse begynte å bygges før de nye reglene trådte i kraft.

like så gjelder da vi får nye el regler mm.

altså kan byggfirmaet ha all rett på sin side.

Hadde selv samme problem med Götenehus. Jeg sjekket imidlertid opp dette før badet ble påbegynt og "tvang" dem til å bytte. De ville ha betalt for dette, men jeg nektet. Det sterkeste kortet var at det i kontrakten sto at de skulle bygge i henhold til PER's bransjeregler. Ettersom PER's byggeregler hadde blitt en del av BKR's bransjeregler og hadde tydeligere direkte gjeldende krav enn BBR, fikk vi det gjennom. De kunne ikke riktig forsvare å oppføre huset etter en kjent risikokonstruksjon. Jeg påpekte også at overgangsperioden fram til 1. juli 2008 var for at man skulle rekke å endre seg og ikke måtte rive opp påbegynte prosjekter. Götenehus resonnerte at jeg ikke skulle bry meg, siden huset skulle bli ferdig før det ble tvingende.

Merkelig at det skal være tilvalg å ikke bygge hus som mugner! Stå på deg!

Bezt skrev:
Jeg antar at jeg ikke hadde hørt et mumlande om PER da uten at det hadde vært henvist til BKR i stedet.

Mike Wazowski skrev:
Jeg tror det handler om hvilke regler som gjelder når byggetillatelsen er søkt og når byggesamråd har blitt holdt. Det ofte tar lang tid mellom byggetillatelse og produksjon, derfor kan ikke nye regler begynne å gjelde med umiddelbar virkning for alle husbygg.
Ettersom det er en etappe med flere hus antar jeg at man har søkt byggetillatelse og hatt byggesamråd i ett sveip. Ville tippet at dette kan ha blitt holdt før 2007-07-01 :-(

Bezt skrev:
Det der synes jeg virker merkelig og bare et forsøk for hustilvirkerne å spare noen kroner, de nye reglene har jo vært kjent i over 1½ år selv om de nå ikke begynte å gjelde 1. juli i år, så lang planlegging kan det jo ikke være.

Nanorch: Sjekk hvilken produsent det er på platene de har satt opp, og se gjennom denne listen på godkjente plater. [lenke]

Så kan det være idé å sjekke at de bruker en godkjent membran så det ikke jukses på det punktet også, nesten enda viktigere. [lenke]
Det er vel slik man skaper tillit, eller? Nei, skal det bygges noen flere ganger, så blir det i egen regi!

Skal sjekke det der med membranen!

kungkokos skrev:
Hadde selv samme problem med Götenehus. Jeg sjekket imidlertid dette før badet ble påbegynt og "tvang" dem til å bytte. De ville ha betalt for dette men jeg nektet. Det sterkeste kortet var at det i kontrakten stod at de skulle bygge i henhold til PER's bransjeregler. Siden PER's byggeregler har gått inn i BKR's bransjeregler og de hadde tydeligere direkte gjeldende krav enn BBR fikk vi gjennom det. De kunne ikke riktig forsvare å oppføre huset i henhold til en kjent risikokonstruksjon. Jeg påpekte også at overgangsperioden fram til 1. juli 2008 var for at man skulle rekke å omstille seg og ikke måtte rive opp påbegynte prosjekter. Götenehus resonerte at jeg ikke skulle bry meg siden huset ville bli ferdig før det ble tvingende.

Merkelig at det skal være tilvalg å ikke bygge hus som muggler! Stå på deg!
Jeg har lest nøye gjennom vår kontrakt, men jeg finner ingenting der det står noe om bransjeregler. Det henvises selvsagt til ABS05 men der finner jeg heller ingenting. Uklart kontrakt altså =(

Så hva sier panelet?

Skal man ta dette opp med Kvalitetsansvarlig? Besiktigelsesmannen eller Byggherren?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.