3.717 lest ·
27 svar
4k lest
27 svar
Nye innervegger
Hvis du kun har gips og vil henge opp noe enkelt som et lite bilde eller en fotoramme, så må jo borremaskin og plugg frem med en gang. Dessuten gir det veldig stygge hull om du vil endre noe senere.
Enkelt med osb eller spon, da holder det med en diskret liten spiker, som dessuten knapt etterlater merker etter deg.
Enkelt med osb eller spon, da holder det med en diskret liten spiker, som dessuten knapt etterlater merker etter deg.
Når jeg har satt det første laget med osb-plater og så skal sette gipsplater på det. Må jeg da sette gipsplatene i stenderne også, eller kan jeg skru dem i osb-platene uten å måtte ta hensyn til hvor stenderne sitter?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Det er i alle fall et morsomt argument!vectrex skrev:
Følelsen.
Hvor mange som oppholder seg i rommet tror du merker noen forskjell?
Og får nyte av den følelsen.
OBS jeg sier ikke at det er feil.
Bare at det er overkill i ni av ti tilfeller.
OT:
Det er litt merkelig.
Når det diskuteres bygging av utleieleiligheter så er det alltid for dyrt på grunn av alle regler og krav.
Men når vi bygger for oss selv er det ingen sperrer. Da legger vi gjerne på et ekstra lag for at det er bra for "følelsen".
Håper at jeg ikke var for slem nå
Jeg har selv 18 mm trepanel på innerveggene, ingen gips.
Men ingen bråkete tenåringer hjemme heller selvfølgelig.
Nei, det holder med at skruen fester i OSB-en. Unntaket er våtrom hvor skruen også skal feste i stenderen, men der skal man ha plywood bak våtromsgips (ifølge sikker vann).Anna1984 skrev:
Bor i et hus med kun enkelgips. Fruktelig irriterende hver gang jeg skal henge opp noe annet enn et lett bilde...KnockOnWood skrev:Det er i alle fall et kult argument!
Følelsen.
Hvor mange som oppholder seg i rommet tror du merker noen forskjell?
Og får nyte den følelsen.
OBS jeg sier ikke at det er feil.
Bare at det er overkill i ni av ti tilfeller.
OT:
Det er litt merkelig.
Når det diskuteres bygging av utleieleiligheter så er det alltid for dyrt på grunn av alle regler og krav.
Men når vi bygger for oss selv finnes det ingen sperrer. Da legger vi gjerne på et ekstra lag fordi det er bra for "følelsen".
Håper jeg ikke var for slem nå
Jeg har selv 18 mm trepanel på innvendige vegger, ingen gips.
Men ingen bråkete tenåringer hjemme heller selvfølgelig.
AmatørtipsAnna1984 skrev:
Har du vinkeljern så bruk dem
Ellers kan du kappe en liten bit av stenderen som du setter som stopp og skrur inn den stående stenderen i
Eller skru skrått fra begge sider
Jeg hadde montert kortlinger også dvs vannrette stendere mellom de stående.
( i samme høyder som isolasjonsplater )
Hva fyller kortlingene for funksjon? Blir det ikke tilstrekkelig stabilt uten dem eller?D09 skrev:
Ville det ikke være hensiktsmessig å sette en liggende stender mot gulv/gulvstenderne samt tilsvarende mot takstenderne som man deretter kan feste de stående i?Anna1984 skrev:
For eksempel en metallskinne.
Veggbordene bør vel festes i noe på kortsidene også, og står de stående stenderne direkte mellom gulv og tak blir det litt spredt mellom festepunktene.
Klikk her for å svare