Som dere kanskje har lest i en tidligere tråd, skal jeg når jeg flytter, sette opp nye vegger på overetasjen, som er uinnredet.
Jeg har noen tanker om hvordan jeg skal gjøre dette. Men vil høre deres synspunkter.
Det jeg tenkte meg er å bruke et lag sponplate og et lag med gips på hver side av veggen. Dette for å ha lettere for å feste ting på veggen.
Fordeler/ulemer med sponplate og gips, i stedet for to lag med gips?
Så tenkte jeg å bruke trestendere, i stedet for stålstendere. Billigere og lettere å kappe tenkte jeg. Hva mener dere om trestendere i stedet for stål?
Takknemlig for deres meninger.
Jeg har noen tanker om hvordan jeg skal gjøre dette. Men vil høre deres synspunkter.
Det jeg tenkte meg er å bruke et lag sponplate og et lag med gips på hver side av veggen. Dette for å ha lettere for å feste ting på veggen.
Fordeler/ulemer med sponplate og gips, i stedet for to lag med gips?
Så tenkte jeg å bruke trestendere, i stedet for stålstendere. Billigere og lettere å kappe tenkte jeg. Hva mener dere om trestendere i stedet for stål?
Takknemlig for deres meninger.
Det høres bra ut. Da blir det OSB og gips 
Hvordan er det med trestender, fungerer det bra, eller må det være en stålstender?
Hvis jeg kjører med OSB og gipsplate på hver side, hva skal jeg ha for dimensjon på trestenderne da for å få god passform med dørkarmene (slik at jeg ikke bygger for tykt)?
Tenkte også å ha isolasjon i veggene.
Hvordan er det med trestender, fungerer det bra, eller må det være en stålstender?
Hvis jeg kjører med OSB og gipsplate på hver side, hva skal jeg ha for dimensjon på trestenderne da for å få god passform med dørkarmene (slik at jeg ikke bygger for tykt)?
Noen som vet?Anna1984 skrev:Det høres bra ut. Da blir det OSB og gips
Hvordan er det med trevirke, fungerer det bra eller må det være en metallstender?
Hvis jeg bruker OSB og gipsplater på hver side, hva bør dimensjonen på trestenderne være for å få god passform med dørkarmene (slik at jeg ikke bygger for tykt)?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Om man skal være litt rasjonell og økonomisk...
Hvor ofte henger man opp så tunge ting på soveromsveggene at det ikke holder med en gipsplate? Hvor lydisolert trenger man å ha det i en enebolig? Ofte har man jo innerdører som nesten ikke demper lyd i det hele tatt, og ventilasjonsåpninger i tillegg.
Å ha dobbeltgips, eller OSB/sponplate/plywood + gips kan bli litt overkill hjemme.
Dessuten er de enkle dørkarmene 95 mm. Da passer det utmerket med 70 mm stender + 2x13 mm gipsplate = 96 mm. Ingen utsparinger og rariteter behøves.
Dette blir billig og bra. Om man ikke krever hotellstandard.
Hvor ofte henger man opp så tunge ting på soveromsveggene at det ikke holder med en gipsplate? Hvor lydisolert trenger man å ha det i en enebolig? Ofte har man jo innerdører som nesten ikke demper lyd i det hele tatt, og ventilasjonsåpninger i tillegg.
Å ha dobbeltgips, eller OSB/sponplate/plywood + gips kan bli litt overkill hjemme.
Dessuten er de enkle dørkarmene 95 mm. Da passer det utmerket med 70 mm stender + 2x13 mm gipsplate = 96 mm. Ingen utsparinger og rariteter behøves.
Dette blir billig og bra. Om man ikke krever hotellstandard.
Du kan bruke begge deler. Tre er vel litt morsommere å jobbe med synes jeg, og litt mer "tilgivende" (man kan banke og hugge litt hvis det ikke ble bra). Så går nok stål litt raskere hvis man først får dreisen på det og hvis lengden på stenderne stemmer med takhøyden. Stål er jo lettere så mindre bæring, men følelsen av tre er jo mye bedreAnna1984 skrev:
Jeg trodde at det var slik man bygget nå for tiden. Men du synes at enkelgips på hver side holder altså?KnockOnWood skrev:Om man skal være litt rasjonell og økonomisk...
Hvor ofte setter man opp så tunge ting på soveromsveggene at det ikke holder med en gipsplate?
Hvor lydisolert trenger man å ha det i en enebolig? Ofte har man jo innerdører som ikke demper lyd nesten i det hele tatt, og ventilasjonssprekker i tillegg.
Så er de enkle dørkarmene 95 mm.
Da passer det utmerket med 70 mm regel + 2x13 mm gipsplate = 96 mm.
Ingen utforinger eller merkelige løsninger trengs.
Dette blir billig og bra.
Om man ikke krever hotellstandard.
Anbefaler Osb bak gipsenAnna1984 skrev:
Slipper tenke på hvordan, hvor, vekter, plugger og reglar når du skal henge opp ting senere
Kjørte sånn i hele huset og angrer ikke ett sekund at jeg valgte det
Huseier
· Västernorrland
· 2 541 innlegg
Dito. Tommel opp