8.219 lest ·
51 svar
8k lest
51 svar
Nybygd hus - spikerslag eller OSB?
Kan jo være sånn at husleverandøren har karmer med mål som passer perfekt med gips/regel/gips og at snekkeren da må sette smyg/foring for at det skal se bra ut ved tykkere vegg?H hul skrev:
Redigering: så nå at du mente å sette osb mellom stenderne, da skal det jo ikke være noen forskjell.
Men en vegg blir jo ikke bredere fordi du monterer osb som kortling?Valkyr skrev:
hvordan får du til det?
Å sette osb bak alle gipsplatene for å henge opp en tv virker veldig overkill.
Gips har dårlig rykte, men er faktisk ikke så dumt å feste i hvis man leser litt om hvordan man gjør det.
Så kan man, akkurat som hul er på, sette plyfa eller osb MELLOM stendere, i stedet for mellom gips og stender, på den måten øker ikke tykkelsen på veggen i det hele tatt. Veldig vanlig fremgangsmåte. Man velger da hvor man vil ha denne forsterkningen.
Dobbel gips er betydelig bedre for lydisolering enn gips+osb.
Jeg er ikke på noen måte imot plyfa bak gips. Men det er en "lyxløsning" som ikke alle har råd/lyst til å prioritere. Man vil kanskje heller bruke de pengene på noe annet.
Gips har dårlig rykte, men er faktisk ikke så dumt å feste i hvis man leser litt om hvordan man gjør det.
Så kan man, akkurat som hul er på, sette plyfa eller osb MELLOM stendere, i stedet for mellom gips og stender, på den måten øker ikke tykkelsen på veggen i det hele tatt. Veldig vanlig fremgangsmåte. Man velger da hvor man vil ha denne forsterkningen.
Dobbel gips er betydelig bedre for lydisolering enn gips+osb.
Jeg er ikke på noen måte imot plyfa bak gips. Men det er en "lyxløsning" som ikke alle har råd/lyst til å prioritere. Man vil kanskje heller bruke de pengene på noe annet.
Håper at TS leser tråden ikke bare rett av, men mellom linjene også, tror nok at det finnes litt å tenke på hvordan de vil ha det, men som sagt finnes det mange ulike måter å bygge hus på, og det er opp til hver enkelt å ta til seg det som fremkommer fra den erfaringen som yrkesutøvere har erfart.
Til Valkyr, du har kanskje rett i det med karmene (68mm) 3 mm under, vegg 71 mm
det finnes også klakkfôr om veggen blir litt tykkere.
Jeg har omtalt de funderingene som TS har i denne tråden og kan ikke gi mer nå.
Til Valkyr, du har kanskje rett i det med karmene (68mm) 3 mm under, vegg 71 mm
det finnes også klakkfôr om veggen blir litt tykkere.
Jeg har omtalt de funderingene som TS har i denne tråden og kan ikke gi mer nå.
men for guds skyld, hvorfor skulle veggen bli tykkere?L Liteavvarje skrev:Håper at TS leser tråden ikke bare rett av, men mellom linjene også, tror nok at det finnes litt å fundere på hvordan de vil ha det, men som sagt det finnes mange forskjellige måter å bygge hus på, og det er opp til hver og en å ta til seg, hva som fremkommer fra den erfaringen som yrkesutøvere har erfart.
Til Valkyr, du har kanskje rett i det med karmene (68 mm) 3 mm under, vegg 71 mm
det finnes også knekkfôr hvis så veggen blir litt tykkere,
Jeg har omtalt de funderinger, som TS har i denne tråden og kan ikke gi mer nå,
Setter man OSB mellom stendere og gips så blir veggen tykkere. Det er slik man gjør hvis man bygger med funka plater. Vil man ha skrubart lokalt der man tenker seg en TV så kan man legge OSB mellom stenderne.
Molly kan bores bort, da blir det ingen gigantiske hull.
Molly kan bores bort, da blir det ingen gigantiske hull.
det er jo det jeg sa at man monterer mellom stendene slik at veggen ikke blir bredere og det blir ikke merarbeid med å montere karmen.R RoBo skrev:
det var du som sa at det blir merarbeid med å montere karm når man monterer osb som kortling